Premierul Calin Popescu-Tariceanu si presedintele Traian Basescu au uitat de ce se afla la Automobile Craiova si s-au angajat intr-un schimb de replici pe tema taxei auto, chiar in prezenta oficialilor de la Ford si a ambasadorului SUA, veniti sa semneze contractul de privatizare al fabricii din Banie. Tariceanu i-a multumit lui Basescu pentru participarea la ceremonie si si-a exprimat speranta ca seful statului a inteles necesitatea taxei auto. ''Imi propusesem sa ramanem intr-o nota amicala si inteligenta, dar deocamdata domnule prim-ministru nu am avut senzatia ca aceasta taxa a protejat vreun automobil Ford, deocamdata Citroen e puternic protejat'', a replicat, scurt, presedintele.
Contra-replica a venit imediat din partea premierului, care a mentionat ca Basescu nu a inteles ce a vrut el sa spuna, asa cum nu a inteles nici sensul taxei auto. ''Imi pare rau ca domnul presedinte nu a inteles sensul vorbelor mele si al taxei auto, dar ceea ce imi pare bine este ca dumneavoastra ati inteles. Taxa auto este destinata sa ajute industria romaneasca de automobile, sa pastram locurile de munca, sa nu facem din Romania un urias talcioc de masini vechi, aduse din toata Europa, sa avem incredere in industria noastra, care este capabila sa produca pentru piata interna si export, si in acest fel Romania sa devina cel mai mare producator de automobile din Europa de Sud-Est'', a afirmat Tariceanu, adresandu-se salariatilor de la uzina si celor prezenti.
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
foto: EPA | |
| |
| |
| |
| |
|
In final ultimul cuvant l-a avut Basescu, care a strigat dupa Tariceanu: ''Domnule prim-ministru, stiti care este obiceiul unui capitan de nava? Sa-si duca nava la tinta si sa isi puna nava la cheu''. Insa premierul nu mai era langa presedinte ca sa auda ce spune acesta. ''Domnul prim-ministru era aici langa mine, pacat ca a plecat'', a constatat Basescu.
Au venit americanii
In alta ordine de idei, astazi a fost semnat contractul de privatizare al Automobile Craiova. Incepand de astazi, fosta fabrica Daewoo trece in proprietatea producatorului american de automobile Ford. "Aceasta fabrica se alatura altor 7 uzine de asamblare, precum si celor 13 fabrici de productie de motoare, transmisii, turnare, forjare, matritare, piese si componente (incluzand companiile joint venture) din intreaga Europa. Toate intreprinderile noastre se definesc prin cele mai ridicate standarde de calitate si eficienta. Printr-o investitie de 675 milioane de euro, suntem hotarati sa transformam uzina din Craiova intr-un centru de productie auto de ultima generatie, competitiv la nivel international", a declarat John Fleming, CEO al Ford Europa.
Compania americana a achitat suma de 57 milioane euro pentru 72,4 la suta din capitalul Automobile Craiova inca de miercuri seara, tot atunci fiind operat si transferul de actiuni.
''Planurile Ford la Automobile Craiova prevad aducerea unor furnizori de componente si piese de schimb pentru autovehicule, ceea ce va reprezenta inclusiv o garantie pentru mentinerea locurilor de munca'', a spus premierul Tariceanu. El a aratat ca preluarea va permite fabricii sa creasca volumul de activitate si nivelul veniturilor obtinute din productie, avand posibilitatea sa garanteze viitorul intreprinderii si locurile de munca.
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Traian Basescu (foto: Mircea PAUN) | |
| |
| |
| |
| |
|
Basescu, nemultumit de clauzele secrete
Pe de alta parte, Basescu a criticat faptul ca anexele la contractul de privatizare referitoare la salariile reprezentantilor romani in Consiliul de Administratie sau investitiile de mediu ale Ford sunt secrete. "In anexele secrete se gasesc planurile de afaceri ale Ford si mi se pare corect sa fie secrete, insa mai sunt si altele care nu inteleg de ce sunt stipulate acolo. Este de discutat, de exemplu, daca trebuie tinute la secret salariile reprezentantilor romani in consiliile de administratie sau investitiile de mediu. Insa este un contract avizat in Parlament si asa ramane", a declarat Basescu.
Totusi, seful statului a recunoscut ca privatizarea uzinei de automobile inseamna foarte mult pentru Romania prin prisma rotunjirii parteneriatului strategic cu Statele Unite ale Americii si ca meritul acestei privatizari a fost al companiei Ford, care a avut incredere in Romania, precum si al Guvernului, care a inteles aceasta deschidere. Presedintele a amintit ca in anul 2005 a facut prima vizita in SUA si atunci a stabilit impreuna cu presedintele american George W. Bush ca parteneriatul strategic dintre cele doua tari nu poate avea doar valente strategice si de securitate, ci trebuie dezvoltat si pe zona economica pentru a fi un parteneriat solid.
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Ford Transit Connect | |
| |
| |
| |
| |
|
Ford va produce la Craiova modelul Transit Connect si un model de clasa mica
Compania va incepe productia vehiculului comercial Transit Connect, ce va fi lansat la jumatatea anului 2009. In 2010, la Craiova va incepe si productia unui model de clasa mica ce va fi produs exclusiv in Romania si va fi destinat exportului. Modelul Daewoo Matiz va iesi din productie la sfarsitul lunii aprilie.
In plus, Ford s-a angajat sa onoreze toate obligatiile sale legale in Romania referitoare la productia de piese de schimb pentru vehiculele construite anterior la fabrica si care se afla inca in uz. In curand vor incepe lucrarile pentru modernizarea fabricii. Proiectele, care urmeaza sa fie implementate progresiv, includ automatizarea unor linii de productie existente in sectia presaj, retehnologizarea si modernizarea sectiei caroserii, modernizarea si extinderea capacitatii si flexibilitatii sectiei vopsitorie si, nu in ultimul rand, dotarea zonelor de finisaj si a platoului de retus ale sectiei montaj general cu echipamente noi.
Americanii s-au angajat sa dubleze numarul angajatilor de la Craiova, de la 3.900 in prezent la 7.000 - 9.000 de persoane si sa investeasca un miliard de euro in Romania pana in 2011.
Preluarea propriu-zisa a societatii craiovene de catre Ford Europe a intarziat aproape un an, dupa ce Comisia Europeana a deschis, in toamna anului trecut, o investigatie cu privire la aceasta privatizare. La sfarsitul lunii februarie, Comisia Europeana a solicitat Romaniei sa recupereze suma de 27 de milioane de euro, reprezentand ajutor ilegal in cazul privatizarii companiei Automobile Craiova.