Toti cei care au "produs manuale si culegeri" in Romania, in ultimii ani, n-au avut interesul sa le faca competitive si eficiente, decat in masura in care afacerea sa le fie rentabila, reclama Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti - Invatamant Preuniversitar (FNAP-IP). In opinia reprezentantilor acestei organizatii, pentru a fi create normele si criteriile de elaborare ale manualelor romanesti ar trebui luate ca referinta manualele si programele analitice occidentale.
Programa scolara si manualele, boli ale educatiei
Descongestionarea programelor scolare din invatamantul gimnazial se afla in atentia Ministerului Educatiei, dupa numeroasele probleme semnalate de Institutul de Sanatate Publica si de parinti. Au loc consultari la nivel national, iar pana pe 15 martie vor fi elaborate propuneri concrete. Se urmareste invatarea in clasa, reducerea numarului de ore la maximum 5 pe zi si sa nu mai fie nevoie de meditatii particulare. Pentru elevii din clasele primare se cauta solutii ca ghiozdanele sa fie mult mai usoare. In paralel, ministerul are in dezbatere publica pana pe 10 martie, prin Centrul National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar, proiectul de Metodologie de evaluare/reevaluare si aprobare a propunerilor de manuale scolare.
Pentru evitarea fraudei la licitarea manualelor, FNAP-IP propune ca atat manualele in format electronic bun de tipar, cat si normele pe care trebuie sa le indeplineasca dupa standarde occidentale, cprecum si CV-urile persoanelor care le fac evaluarea, sa fie postate pe site-ul ministerului http://www.edu.ro/ sau un web site special, pentru a fi votate de catre toti cei direct interesati de un invatamant de calitate.
Elevii invata mult, greu si fara motivatie
Elevii romani invata mult, greu si fara motivatie, astfel ca uita cunostintele dobandite in timpul scolii, spre deosebire de cei din tarile occidentale, unde procesul invatarii este foarte relaxat si are loc pe parcursul programului scolar zilnic de predare si de fixare. In Romania se dau multe teme pentru acasa si foarte grele pentru varsta copiilor, iar ei nu le pot face fara ajutorul parintilor sau al meditatorilor - platiti cu bani grei, din bugetul familiei. Nu numai ca metodele de predare din invatamantul romanesc sunt ineficiente si invechite, dar in acelasi stil sunt elaborate si manualele, incalcandu-se frecvent principiile invatarii. Acestea sunt cateva dintre concluziile studiului realizat de asist. univ. Elena Spanulescu, consilier al Federatiei Nationale a Asociatiilor de Parinti - Invatamant Preuniversitar (FNAP-IP). "Daca vom analiza orice manual romanesc in comparatie cu unul occidental, vom constata diferente enorme intre ele, chiar de la prima vedere: hartia de proasta calitate si reprezentarile vizuale sunt necorespunzatoare in cazul manualelor noastre, iar asezarea informatiei in pagina oboseste privirea. La o analiza mai atenta, vom ajunge la concluzia ca e greu de studiat dupa ele. Sunt complet neatractive si elaborate neprofesionist, atat din punct de vedere al cantitatii prea mari de informatie - deseori inutila -, cat si al calitatii acesteia", ne-a declarat Elena Spanulescu. (Studiul poate fi citit integral in fisierul pdf)
FNAP-IP cere, alaturi de Cartel ALFA si FEN, retragerea Pachetului de legi
Cartel ALFA si FEN au solicitat Ministerului Educatiei sa initieze o dezbatere nationala despre educatia romaneasca, cu argumentul ca "reforma reala a invatamantului trebuie sa aiba la baza o diagnoza profesionista a sistemului, urmata de elaborarea, cu participarea tuturor actorilor din sistem (profesori, parinti, elevi, reprezentanti ai sferei politice) a unei strategii pe termen mediu si lung, care trebuie acceptata de toti actorii din sistem si asumata de clasa politica printr-un Pact pentru Educatie.
La acest punct de vedere subscrie si Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti din Invatamantul Preuniversitar. �
"Spre stiinta Ministerul Educatiei, si a tuturor partilor interesate: in anii '80, in Finlanda s-a ajuns la concluzia ca sistemul de educatie necesita o reforma profunda. Reformarea invatamantului a fost descrisa intr-un articol elogios al jurnalistului american Robert G. Kaiser drept "un act de vointa colectiva" ("a collective act of will" - In Finland's Footsteps, by Robert G. Kaiser) http://scoalaromaneasca.wordpress.com/in-finlands-footsteps-by-robert-g-kaiser/� Federatia Nationala a Parintilor din Romania considera ca problemele grave din sistemul romanesc de invatamant nu pot fi solutionate decat prin implicarea tuturor partilor interesate, in cadrul unei strategii elaborate la nivel national, in care nu exista loc pentru lupte partinice ori de orgolii.�Telul suprem este ca sistemul romanesc de educatie sa repuna in centrul interesului sau copilul, elevul, si acest lucru nu se poate realiza decat prin implicarea sincera, corecta, a tuturor partilor interesate si mai ales a tuturor factorilor care au puterea de decizie in Romania. Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti din Romania si-a declarat deja disponibilitatea totala pentru implicarea intr-o astfel de constructie. Asteptam dovezi concrete ca si Ministerul Educatiei si Cercetarii din Romania doreste o reforma reala a Invatamantului, si nu o simpla cosmetizare a realitatii pe care numai cine nu doreste nu o vede", se arata in comunicatul remis redactiei si semnat de Mihaela Guna, presedintele FNAP-IP.