ULTIMA ORA
Premierul Calin Popescu Tariceanu s-a aratat "surprins neplacut" de decizia Comisiei Europene cu privire la privatizarea Automobile Craiova. "Cand in toata Europa se vorbeste despre crestere economica si creare de locuri de munca, prin impunerea unei condi�ii referitoare la men�inerea locurilor de munca si asigurarea unui volum de productie se considera ca se distorsioneaza competitia", a aratat premierul. El a adaugat ca nu poate accepta o gandire care se asteapta ca Romania sa fabrice "nasturi si produse de lemn traditionale", iar alte tari sa produca "avioane si automobile".
Executivul nu intentioneaza sa conteste decizia forului european.
---
Comisia Europeana (CE) a cerut Romaniei sa recupereze 27 de milioane de euro, reprezentand ajutor ilegal in cazul privatizarii companiei Automobile Craiova. Totusi, potrivit unor surse europene, CE a facut tot ce a putut pentru a reduce nivelul sanctiunii pentru ca Ford sa nu se retraga din tranzactie. Forul european sustine ca a fost incalcata clauza de concurenta, Ford fiind stimulat sa produca la Craiova, fapt ce i-ar fi creat un avantaj fata de competitorii din piata europeana. Totusi, Ford este decisa sa nu renunte la achizitionarea Automobile Craiova, compania avand nevoie de fabrica din Romania pentru a-si pune in practica planurile privind vanzarile din Europa si Rusia.
Ca urmare a deciziei Comisiei Europene, Ford trebuie sa restituie aproape 27 de milioane de euro, ajutor de stat, ilegal, acordat de Romania. In plus, Comisia considera ca unele conditii din contract, puse de partea romana, in primul rand mentinerea unui nivel minim de productie de 200.000 de automobile, continuarea activitatilor in curs timp de patru ani si mentinerea tuturor angajatilor, sunt neconforme cu legile Uniunii Europene.
Recuperarea ajutorului de stat acordat Ford la privatizarea Automobile Craiova se poate face printr-o renegociere a contractului, care sa aiba ca rezultat cresterea pretului sau Ford va achita datoriile uzinei craiovene, au declarat pentru NewsIn surse din domeniul concurentei. "Ajutoarele de stat ilegale si incompatibile trebuie recuperate obligatoriu. In caz contrar Comisia Europeana poate actiona Romania la Curtea Europeana pentru executarea acestei decizii", sustin sursele citate, care au mentionat ca Ford a acceptat sa pastreze un anumit numar de angajati si sa produca un anumit numar de autovehicule in schimbul anularii datoriilor pe care Automobile Craiova le avea, iar acesta este clar un ajutor.
Concernul american si-a propus sa transforme fabrica din Craiova intr-una dintre cele mai importante locatii de productie, atat pentru Europa, cat si pentru piata rusa. Compania s-a obligat, de altfel, prin contract, sa produca la Craiova 300.000 de masini anual si sa investeasca 1 miliard de euro pana in 2012.
Ford a platit 57 de milioane de euro pentru 72,4% din capitalul Automobile Craiova, contractul fiind semnat in septembrie anul trecut. Ford Motor Company este al treilea producator auto mondial ca vanzari, dupa Toyota si General Motors.