Declaratiile oficialilor romani facute cu ocazia vizitei presedintelui francez, Nicolas Sarkozy, de sprijin pentru asocierea companiei Gaz de France la proiectul Nabucco, au produs stupefactie in randul unora dintre statele membre ale acestui proiect. Prestigiosul cotidian francez, Le Monde, afirma in numarul sau de miercuri, ca reprezentantii Gaz De France nu au luat inca o decizie legata de implicarea sa in proiectul Nabucco. Turcia se opune includerii companiei franceze Gaz de France in proiectul gazoductului Nabucco din cauza pozitiei Frantei fata de genocidului armenilor si fata de solicitarea Turciei de a deveni tara membra a Uniunii Europene, a declarat, miercuri, pentru Reuters un oficial din conducerea ministerului turc al Energiei.
Sub protectia anonimatului, oficialul turc a informat ca in conditii normale Turcia ar fi bucuroasa sa accepte Gaz de France drept partener avand in vedere experienta si succesele companiei franceze in sectorul energetic. "Turcia evita sa utilizeze energia ca un instrument politic si nici nu are de gand sa faca acest lucru. Insa pozitia Frantei atat fata de incidentele din 1915, care ar trebui lasate pe seama istoricilor, cat si fata de aderarea Turciei la Uniunea Europeana si alte proiecte comune este inacceptabila", a declarat oficialul turc.
Includerea companiei Gaz de France in proiectul Nabucco s-a lovit de opozitia expresa a Turciei, din cauza unei act normativ adoptat de Camera inferioara a Parlamentului francez prin care negarea genocidului armenilor este o infractiune. Aproximativ 1,5 milioane armeni au fost ucisi in Imperiul Otoman in cursul primului razboi mondial. Ankara sustine ca aceste cifre sunt exagerate, dand vina pe luptele inter-etnice, foamete si boli pentru faptul ca un numar mare de crestini armeni si turci musulmani si-au pierdut viata in 1915. De asemenea, Turcia este nemultumita de opozitia presedintelui Frantei, Nicolas Sarkozy, fata de cererea de aderare a Turciei la Uniunea Europeana. Sarkozy a apreciat ca UE nu poate absorbi Turcia, o tara relativ saraca cu o populatie de 70 milioane locuitori, de religie musulmana, in schimb Bruxelles-ul ar trebui sa ofere Turciei o relatie de parteneriat privilegiat.
Romania doreste asocierea Gaz de France la proiectul Nabucco
Declaratiile oficialilor de la Ankara contrasteaza cu sprijinul exprimate recent de oficiali din Romania, Bulgaria si Ungaria. Presedintele Romaniei, Traian Basescu a anuntat, luni, ca a convenit cu omologul sau francez, Nicolas Sarkozy, ca firma de stat franceza Gaz de France sa fie asociata proiectului Nabucco, Romania urmand sa fie un sustinator al acestei asocieri. Potrivit unui comunicat al Guvernului, in timpul discutiilor dintre presedintele Frantei, Nicolas Sarkozy si premierul Romaniei, Calin Popescu Tariceanu, acestia si-au exprimat vointa comuna pentru elaborarea si aplicarea unei foi de parcurs bazate pe rezultate concrete in domenii de interes comun, cum ar fi energia, transporturile, agricultura, educatia, cercetarea, care dau substanta acestui parteneriat strategic semnat luni intre Romania si Franta.
In acest context, a fost subliniat interesul comun pentru participarea companiei Gaz de France la realizarea proiectului Nabucco.
"Cooptarea Gaz de France sau a altei companii ca al 7-lea partener al consortiului Nabucco reprezinta o decizie ce trebuie luata de toti actionarii consortiului" a declarat, marti, la Viena, ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian.
"Romania este deschisa pentru dezvoltarea consortiului Nabucco, dar orice decizie trebuie luata impreuna", a precizat Varujan Vosganian cu ocazia semnarii acordului privind cooptarea companiei germane RWE ca al 6-lea partener.
Ministrul economiei a explicat ca declaratiile presedintelui Romaniei, Traian Basescu, si al Frantei, Nicolas Sarkozy, conform carora s-a decis integrarea Gaz de France in consortiu "trebuie luate ca un aspect de protocol al unei vizite oficiale".
Aceasta declaratie a starnit nedumerire in randul reprezentantilor consortiului, deoarece lasa sa se inteleaga ca Romania ia decizii unilaterale, mai ales ca a venit inainte de semnarea contractului cu RWE.
Ministrul roman i-a asigurat astfel pe ceilalti actionari ca Romania nu a luat o decizie unilaterala si ca orice decizie trebuie sa fie comuna.
Marti, ministrul bulgar al Economiei si Energiei, Peter Dimitrov, a declarat ca Bulgaria va sprijini includerea firmei franceze Gaz de France in proiectul gazoductului Nabucco, intr-o faza ulterioara a acestui proiect.
Tot marti grupul petrolier ungar Mol a anuntat ca sprijina propunerea referitoare la includerea Gaz de France in proiectul Nabucco, alaturi de grupul german RWE care a devenit oficial al saselea partener in consortiul Nabucco Gaz Pipeline International GmbH.
Partenerii proiectului Nabucco
Din consortiul Nabucco fac parte companiile OMV (Austria), MOL (Ungaria), Botas (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria) si Transgaz (Romania), la care s-ar putea adauga unul sau doi parteneri. Conceputa ca o alternativa la gazul natural furnizat de Rusia, Nabucco ar oferi Uniunii Europene o sursa alternativa de aprovizionare cu gaz provenit din Azerbaijan, Iran, Irak, Turkmenistan si Kazahstan.
Nabucco este un proiect care vizeaza transportul de gaze naturale din zona Marii Caspice catre Europa prin Turcia, Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria. Conducta ar urma sa aiba o lungime de 3.300 de kilometri si sa transporte circa 31 miliarde metri cubi de gaze naturale anual. Gazoductul ar putea deveni operational in 2012. Decizia finala asupra constructiei conductei Nabucco ar trebui luata in acest an. In acest caz, constructia ar incepe in 2008/2009, iar primul transport de gaze ar putea avea loc in 2012.
Conducta Nabucco, ce ar urma sa tranziteze Romania si sa fie alternativa la gazele si reteaua de conducte rusesti, este un proiect prioritar al UE, sprijinit si de SUA, dar care incepe sa fie din ce in ce mai pus in umbra de proiectul rusesc South Stream, la care au fost cooptate Bulgaria si Serbia.
Concurenta ruseasca
Grupul rus Gazprom, cel mai mare producator mondial de gaze naturale, a facut progrese cu un proiect rival, denumit South Stream, care vizeaza constructia unei conducte cu o lungime de 900 de kilometri ce va traversa Marea Neagra pentru a face legatura intre Rusia si Bulgaria, de unde se va imparti in doua ramuri, una spre Austria si cealalta spre Grecia, de unde va ajunge pana la Otranto pe coasta Italiei.
Compania rusa Gazprom s-a concentrat pe preluarea rutelor sale de export dupa ce, la inceputul anului 2006, a fost implicata intr-o disputa cu Ucraina legata de preturile gazelor. Intre timp, companiile occidentale Shell si British Petroleum au fost nevoite sa cedeze controlul unor proiecte energetice de mari dimensiuni grupului Gazprom, pe fondul presiunii exercitate de Kremlin. De atunci, Gazprom a lansat o ruta nordica de transport, cunoscuta drept North Stream, ce face legatura directa cu Germania pe sub Marea Baltica, acest proiect fiind realizat in consortiu cu grupurile E.ON si Wintershall, acesta din urma fiind o divizie a BASF.
Proiectul gazoductului South Stream a fost dezvoltat de compania ruseasca Gazprom, care detine monopolul gazelor naturale rusesti, si de compania energetica italiana Eni. Gazoductul, considerat concurent al proiectului european Nabucco, va trece prin Marea Neagra, pornind din Novorosiisk spre portul bulgar Varna, apoi prin Balcani in Italia si Austria.
South Stream va avea aceeasi ruta ca si Nabucco, cu exceptia Romaniei. Astfel, dupa ce va trece pe sub Marea Neagra, conducta va iesi la suprafata in Bulgaria, urmand apoi a se desparti in doua ramuri, una indreptandu-se catre Austria si Slovenia si cealalta catre sudul Italiei. Europa de Sud si Sud-Est ocupa deja un rol important in exporturile rusesti de energie. in 2006, Rusia a furnizat 73 miliarde metri cubi de gaz si 59 milioane de tone de petrol regiunii. Constructia South Stream ar oferi statelor de tranzit din Balcani, surse mult mai mari de venituri. Tariful mediu european de tranzit este de 2,4 -3,2 de dolari pentru 1.000 metri cubi pe 100 de kilometri. Acest lucru ar putea genera sute de milioane de dolari pentru bugetele locale.
Gaz de France, important jucator energetic pe piata europeana
Gaz de France este cel mai mare importator de gaze naturale lichefiate, aflandu-se pe locul doi in ceea ce priveste capacitatea de stocare si unul din liderii pietei de gaze naturale din Europa. Compania a inregistrat vanzari de 27,6 miliarde euro, in 2006, si un profit net de 2,3 miliarde euro. Investitiile au atins patru miliarde de euro. Pentru Gaz de France, principalele surse de aprovizionare cu gaze naturale sunt Norvegia (21,1 la suta) Olanda si Rusia (15,8 la suta), Algeria (14,8 la suta), dar si Egipt (8,4 la suta), Marea Britanie (3,8 la suta), Libia (3 la suta) si Nigeria (0,8 la suta).
Pe data de 31.05.2005, Gaz de France a devenit actionar majoritar cu 51% din actiunile Distrigaz Sud, societate la care Statul roman inca detine 49% din numarul actiunilor. Potrivit datelor furnizate pe site-ul companiei, Distrigaz Sud detine�o pozitie majora pe piata gazelor din Romania si tinteste sa devina in scurt timp un actor important intr-o Europa noua a energiei, informeaza site-ul companiei
Distrigaz Sud este o societate comerciala cu pozitie majora pe piata gazelor din Romania, inregistrand peste 30 de ani de experienta in activitatile de comercializare si distributie a gazelor naturale.