Formula de calcul a taxei de prima inmatriculare prezentata miercuri la Bruxelles de catre oficialii romani a fost agreata de Comisia Europeana si unele detalii inca mai sunt analizate, a declarat pentru HotNews Adrian Ciocanea, seful Departamentului pentru Afaceri Europene.
"Se apreciaza ca documentele prezentate de oficialii romani sunt in linie cu legislatia europeana", a spus Ciocanea. Cu toate acestea, a mai explicat el, au mai fost solicitate niste "corectii colaterale" ce trebuie transmise saptamana viitoare la Bruxelles. Acestea nu se refera la cifrele prezentate ci la unele aspecte procedurale. "Prima corectie necesara se refera la o mai buna clarificarea a posibilitatilor de contestare - pentru cetateni", a spus Adrian Ciocanea.
A doua corectie se refera la o mai buna justificare a modului cum a fost gandita "grila" de procente. "In aceste conditii, este foarte posibil ca procedura de infringement sa fie suspendata", a mai declarat secretarul de stat.
O varianta finala a actului normativ, care include aceste corectii, va fi promovata sub forma unei Ordonante de Urgenta pana la 31 ianuarie.
Premierul Calin Popescu Tariceanu declara, in decembrie, ca Executivul vrea sa modifice taxa auto astfel incat valoarea acesteia sa scada pe masura ce varsta autovehiculului creste, iar calculul taxei sa fie aplicat masinilor cu o vechime de pana la 20 de ani, cu o cota de reducere a taxei de pana la 90%. Decizia oficialilor romani a venit dupa ce Comisia Europeana a hotarat la sfarsitul lui 2007 sa deschida a doua etapa a procedurii de infringement impotriva Romaniei, pe marginea taxei auto.
In forma actuala, aflata in vigoare de la inceputul anului trecut, taxa se calculeaza in functie de vechimea masinii, norma de poluare euro si capacitatea cilindrica a masinii. Astfel, suma datorata de cumparatori statului incepe de la 68 de euro pentru o masina mica si noua, si ajunge la 8.600 de euro pentru o masina veche, cu motor mare.
Potrivit noilor modific�ri, valoarea taxei auto va cre�te chiar �i de aproape trei ori in cazul ma�inilor noi, urmand s� scad� propor�ional cu vechimea, in cazul autovehiculelor cu aceea�i cilindree �i incadrate in aceea�i norm� de poluare Euro.
Dac� taxa actual� pentru o ma�in� nou� cu norma de poluare Euro 4 �i cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi este de pu�in peste 100 de euro, in noua formul� pe care Executivul o propune Comisiei aceasta cre�te pan� la mai mult de 400 de euro. In acela�i timp, ea scade o dat� cu vechimea ma�inii, ajungand ca acela�i automobil, dar vechi de doi ani, s� fie taxat cu o sum� mai mic� cu 15%.
In cazul unei ma�ini noi Euro 4 cu motor de 1.600 de centimetri cubi, taxa de prim� inmatriculare va fi de circa 460 de euro, urmand s� scad� progresiv in func�ie de vechimea ma�inii. O ma�in� de acela�i tip �i cu motorizare de peste 1.900 de centimetri cubi va fi inmatriculat� pentru o sum� ce se apropie de 1.000 de euro.
Cele mai noi ma�ini de tip Euro 3 cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi vor fi inmatriculate contra unei sume de aproape 1.000 de euro. Cuantumul scade �i in acest caz in func�ie de vechimea ma�inii.
Pe noul sistem de calcul al taxei, cea mai mare valoare a acesteia este de circa 5.500 de euro, fiind valabil� in cazul unei ma�ini non-Euro cu cilindreea de peste 3.000 de centimetri cubi veche de circa zece ani.