Serviciul pentru apeluri de urgenta 112 ar putea fi intrerupt la inceputul anului viitor, in cazul in care nu se va rezolva problema finantarii, a declarat joi directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Marcel Opris. Finantarea serviciului 112 este realizata de catre Autoritatea Nationala pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI), ce asigura o suma fixa anuala de finantare virata operatorului sistemului, Serviciul de Telecomunicatii Speciale.
Miercuri, Comisia Europeana a anuntat ca a inceput procedura de infringement (incalcarea legislatiei europene - n.r.) impotriva Romaniei, pentru a se asigura ca numarul unic de urgenta 112 functioneaza corespunzator. Legislatia UE in materie de telecomunicatii impune statelor membre sa se asigure ca serviciile de urgenta sunt accesibile gratuit, formand numarul de urgenta unic european 112. Statele membre trebuie sa garanteze, de asemenea, ca operatorii de telecomunicatii furnizeaza serviciilor de urgenta informatiile privind localizarea apelantului pentru apelurile catre numarul 112, efectuate de pe telefoane fixe sau mobile.
"Pentru retelele de telefonie fixa, acest sistem de localizare a apelului functioneaza, dar nu este implementat pentru retelele de telefonie mobila din cauza faptului ca aceasta informatie nu este transmisa de operatorii mobili catre 112", preciza miercuri, intr-un comunicat, STS. Implementarea acestei optiuni in retelele operatorilor mobili nu este de competenta Serviciului de Telecomunicatii Speciale, care doar administreaza Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta.
Joi, doi dintre operatorii de telefonie mobila din Romania au declarat ca nu au fost avertizati ca exista probleme in ceea ce priveste localizarea apelurilor catre numarul unic de apeluri de urgenta 112, desi detin posibilitati tehnice pentru localizarea acestora. "Operatorul Cosmote Romania detine posibilitatile tehnice si furnizeaza permanent, conform legislatiei in vigoare, toate informatiile pe care autoritatile le solicita. Cu toate acestea, autoritatile nu au semnalat pana in prezent ca ar exista o problema legata de datele furnizate de operator la solicitarea lor", a declarat conducerea Cosmote Romania, citata de Rompres. De asemenea, reprezentantii Orange Romania afirma ca la ora actuala echipa tehnica lucreaza impreuna cu operatorul serviciului 112 pentru implementarea capabilitatii de localizare a apelantilor. "Acest lucru presupune solutii tehnice complexe, iar in momentul de fata se depun eforturi sutinute pentru a oferi cat mai curand clientilor posibilitatea de a fi localizati in cazul apelurilor de urgenta", a declarat Dorin Odiatiu, director Orange Romania.