Ziua Logo
  Nr. 4023 de sambata, 1 septembrie 2007 
 Cauta:  
  Detalii »
Editia de ora 16
2008 va fi cel mai scump an electoral din istoria Americii
Mass-media americane inghit sume-record din campaniile de imagine
 30 august, 13:14 
In drumul spre Casa Alba, Hillary Clinton arunca un munte de bani
Desi alegerile prezidentiale pentru Casa Alba vor avea loc peste 14 luni, televiziunile, radiourile si ziarele americane anunta incasari record din publicitatea electorala, iar analistii sustin ca 2008 va fi cel mai scump an din istoria alegerilor americane.
Campania ce precede alegerile prezidentiale din 2008 a inceput mult mai devreme decat in anii electorali anteriori. Dovada ca, multe state si-au anuntat atat candidatii, cat si intentiile acestora de a cheltui milioane de dolari in campaniile de imagine. Analistii "Wall Street Journal" previzioneaza ca, in 2008, numai televiziunile vor incasa din publicitate peste 3 miliarde de dolari-cu 1,6 miliarde mai mult decat in 2006 si cu 900 de milioane de dolari peste valoarea incasarilor-record din 2004.
Publicatia "Washington Post" noteaza ca, fostul guvernator republican al statului Massachusetts, Willard Mitt Romney, care si-a depus oficial candidatura pentru nominalizarea la alegerile prezidentiale americane, a cheltuit in prima jumatate a anului 1,8 milioane de dolari pe clipuri electorale. Rudolph Giuliani, fostul primar republican al orasului New York din timpul atacurilor teroriste de la 11 septembrie 2001, in prezent aspirant la fotoliul prezidential, a platit radiourilor bani grei pentru difuzarea unor spoturi publicitare in timpul vizitelor sale electorale in Iowa, New Hampshire si Carolina de Sud. Nici candidatul democrat, John Edwards, nu s-a lasat mai prejos decat colegii republicani. Echipa sa de imagine are insa o alta politica financiara. Purtatorul sau de cuvant, Joe Trippi, spune ca cele mai mari sume vor fi cheltuite cu putin timp inaintea alegerilor cand, spune el, "oamenii sunt implicati si acorda mai multa atentie" publicitatii electorale. Nimic nu se compara, insa, cu muntele de bani pus in joc de Hillary Clinton. Echipa sa de campanie a anuntat ca, numai in primele trei luni ale anului, a reusit sa stranga 36 de milioane de dolari, devansandu-i pe ceilalti candidati.
Analistii bancii de investitii "JP Morgan" sustin ca, in luna iunie a acestui an, 2% din incasarile postului de televiziune CBS, adica peste 200 de milioane de dolari, au venit din publicitate electorala. Acestia explica cresterea spectaculoasa a incasarilor, cu 97 de milioane mai mult decat in aceeasi perioada a lui 2004, prin faptul ca reteaua CBS acopera metropolele Los Angeles, San Francisco, Sacramento, orase cu mare putere economica si cu votanti bogati.
Ce se va intampla in urmatoarele 14 luni? Analistii considera ca exista mai multi factori care vor duce la o lupta dramatica pentru bani. Pe de o parte, popularitatea unora dintre candidati face ca fondurile lor sa se rotunjeasca destul de repede, apoi pregatirile pentru alegerile din 2008, care au inceput mult mai devreme decat in anii electorali anteriori, aduna in bugetele de campanie ale politicienilor tot mai multi bani. Pe de alta parte, faptul ca multi candidati nu pot strabate fiecare coltisor al Americii, face ca importanta clipurilor electorale sa creasca.
Internetul concureaza televiziunile si redefineste dezbaterea politica
Formatul clasic si prafuit al dezbaterilor electorale gazduite de posturile de radio sau televiziune este lovit de suflul nou pe care-l aduce Internetul. " Nu facem o schimbare radicala, insa vom da o noua definitie ideii de dezbatere" remarca seful redactiei CNN din Washington, David Bohrman. In colaborare cu You Tube, cel mai popular site de video-sharing, CNN a initiat recent o dezbatere pe Internet la care au participat opt candidati democrati la fotoliul prezidential. Desi original, formatul a avut succes. Politicienii au fost asaltati de peste 2000 de clipuri video trimise de utilizatorii You Tube, cu intrebari despre incalzirea globala, razboiul din Irak sau educatia sexuala in scoli. You Tube, parte a Google, este implicat deja in campania prezidentiala americana prin intermediul celor doua canale, care transmit videoclipuri electorale. Seful CNN crede ca prin Internet, politicienii pot avea o comunicare mult mai rapida si mai directa cu alegatorii. Experimentul va fi repetat in luna septembrie cand, fata in fata cu utilizatorii de Internet, se vor afla candidatii republicani.
Primul atac la bugete electorale il dau campaniile interne
Inainte de a obtine sprijinul propriului partid, pentru a intra in cursa finala pentru Casa Alba, un politician trebuie sa castige mai intai alegerile interne. Mitt Romney, actualul guvernator din Massachusetts, a declarat ca a reusit sa stranga 6,5 milioane de dolari intr-o singura zi. "Aceasta suma transmite un mesaj puternic senatorului de Arizona, John McCain, dar si fostului primar al New York-ului, Rudolf Giuliani", crede Tom Tellefsen, cel care se ocupa cu strangerea de fonduri pentru Romney. McCain, aflat la al patrulea mandat in Senat, este unul dintre cei mai respectati politicieni americani si are cele mai mari sanse sa fie ales candidatul final al republicanilor.
In tabara democratilor, Hillary Clinton, Barack Obama, Joe Biden si John Edwards si-au exprimat intentia de a candida la presedintie. Dintre acestia, cele mai mari sanse de a obtine nominalizarea o au primii doi. Obama este cel mai tanar senator, fiind si singurul de origine afro-americana si de religie musulmana din Congres. El a tinut discursul de deschidere la Congresul democratilor din 2004, discurs care i-a adus un plus de popularitate.
Odata trecuti de etapa alegerilor interne preliminare, candidatii care se "califica" pentru alegerile nationale primesc de la Guvernul federal o suma de bani, care nu este insa de ajuns pentru derularea intregii campanii. La banii publici se adauga fondurile private, din donatii. Analistii previzioneaza ca, in 2008, fiecare candidat va reusi sa stranga peste 500 de milioane de dolari.
Dana CONERTH  
A r h i v a
Stirile zilei 2007-09-01
 18:43 
Elena Basescu: Tata are dreptul sa aiba relatia cu presa pe care o are  2007-08-30
2 comentarii
 17:15 
Teodor Melescanu: PSD ori intra in rahat, ori se face de rahat  2007-08-30
 17:10 
Europa vrea sa limiteze accesul companiilor rusesti pe piata comunitara  2007-08-30
 16:48 
Rasturnare spectaculoasa de situatie in ancheta uciderii ziaristei Anna Politkovskaia  2007-08-30
 16:34 
Laura Codruta Kovesi se desparte de sot  2007-08-30
1 comentariu
 14:17 
Accident aviatic soldat cu doi morti  2007-08-30
 12:57 
Starea de sanatate a senatorului Iorgovan este stabila  2007-08-30
 12:47 
Cioroianu: Nu exista dovezi potrivit carora consulul general ar fi primit mita  2007-08-30
 Top afisari / comentarii 
 Neokominternistii lui Tismaneanu, demascati de Victor Frunza (3082 afisari)
 Rusia-SUA, alianta incredibila (3054 afisari)
 Mincinosul de la Chisinau si natangii de la Bucuresti (2743 afisari)
 Cazul Israel Beer (2214 afisari)
 Unde a disparut Mubarak? (2200 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00823 sec.