Zile negre pentru cinematografie. La numai o zi dupa ce vestea mortii maestrului suedez Ingmar Bergman a facut inconjurul lumii, o noua despartire indoliaza iubitorii celei de-a saptea arte. Regizorul Michelangelo Antonioni, unul dintre simbolurile cinematografiei italiene si mondiale, socotit de critici drept cineastul ''dragostei imposibile'' a incetat din viata la varsta de 94 de ani. Conform spuselor sotiei sale, Enrica Fico, Antonioni s-a stins in pace, noaptea trecuta, in locuinta sa din Ferrara, in nord-estul Italiei. ''Odata cu Antonioni a murit nu doar un mare regizor, dar si un maestru al modernitatii cinematografice'', a comentat intr-un comunicat oficial primarul Romei, Walter Veltroni, relateaza Rompres. Din palamaresul cineastului nu lipseste un premiu Oscar obtinut pentru intreaga cariera in 1995, un Leu de Aur obtinut in 1964 la Bienala de la Venetia cu filmul ''Desertul rosu'' sau Palme d'Or la Festivalul de la Cannes in 1967 cu pelicula ''Blow-up''.
Michelangelo Antonioni s-a nascut la 29 septembrie 1912, la Ferrara, si si-a facut studiile la Bologna, specializandu-se in economie si comert. Si-a inceput cariera in calitate de critic de cinema, scriind pentru diverse publicatii si criticand dur comediile italiene ale anilor ''30, apoi s-a transferat la Roma, unde a fost unul dintre colaboratorii cineastului Roberto Rossellini.
Antonioni a lucrat ca scenarist la "Caccia tragica" a lui Giuseppe De Santis (1946) si la "Sceicco bianco" a lui Federico Fellini (1952) si si-a terminat primul sau documentar, "Gente del Po", in 1947.
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Poster ''Blow-up'' | |
| |
| |
| |
| |
|
O filmografie de exceptie
Stilul sau inconfundabil se va afirma si va cunoaste confirmarea dupa trilogia formata din ''Aventura'' lansat in 1960, ''La notte'', 1961, si ''Eclipsa'', 1962, pelicule in care rolul principal ii revine actritei sale preferate, Monica Vitti, care apoi a devenit partenera de viata si muza cineastului italian timp de mai multi ani. Filmul ''Aventura'' este considerat de critici drept actul de nastere a unei noi cinematografii introspective, filonul filmelor lui Antonioni fiind bazat pe ilustrarea dificultatilor de comunicare dintre oameni si pe fragilitatea sentimentelor acestora.
Potrivit La Reppublica, cu urmatoarele sale filme, Antonioni a prezentat viziunea sa asupra societatii internationale: "Blow-Up" (1966) - David Hemmings si Vanesa Redgrave -, a carui actiune se deruleaza in Marea Britanie si care a castigat Palme d'Or la Festivalul de la Cannes, si "Zabriskie Point" (1970), care se axeaza pe atmosfera vremii in Statele Unite, tineretul rebel si muzica rock. Ultima pelicula a trilogiei pentru piata britanica, produsa de legendarul Carlo Ponti, sotul Sofiei Loren, a fost "Preofesia: reporter" (1974), cu Jack Nicholson in rolul principal.
Desi excelent realizate in plan estetic, filmele lui Antonioni nu au avut niciodata un succes extraordinar de public, fiind considerate prea dificile.
Pe jumatate paralizat dupa un atac cerebral suferit in 1985, Michelangelo Antonioni a continuat sa lucreze in spatele camerei, spunand ca, pentru el, a filma inseamna a trai. In septembrie 2002, el a primit omagiul intregii cinematografii italiene cu ocazia implinirii varstei de 90 de ani.
Inmormantarea va avea loc joi, la Ferrara.
REACTII LA CALD
Margarita GEICA, redactor sef adjunct:
"Daca ar fi sa aleg o singura secventa din toate filmele lui Antonioni, as alege, fara nici-o ezitare, pe cea a meciului de tenis din Blow-Up. Un meci asemeni vietii, pe care uneori ne-o petrecem de fapt jucand la perete, pentru niste spectatori care nu exista. Poate ca filmele regizorului italian n-au avut mare succes de public, dar i-au inspirat pe alti creatori de vise si raman perene. Si asta e ceea ce conteaza".