Dupa gestul controversat de ieri al Papei Benedict al XVI-lea de a semna un decret personal, insotit de o "scrisoare explicativa" (o initiativa rara in istoria Vaticanului), liberalizand Mesa in limba latina, Vaticanul revendica titlul de "unica si adevarata Biserica a lui Cristos" pentru Biserica catolica intr-un document publicat azi, care risca sa relanseze vii controverse cu alte confesiuni crestine, transmite AFP.
Acest document al Congregatiei pentru doctrina credintei reafirma tezele deja dezvoltate intr-un text publicat pe 5 septembrie 2000, "Dominus Iesus", care a starnit polemici in lumea crestina, mai ales in randul protestantilor, care nu sunt considerati membri ai unor adevarate "Biserici".
Textul publicat azi spune ca angajamentul ecumenic "nu inseamna ca Biserica catolica renunta la convingerea ca este unica adevarata Biserica a lui Cristos".
Documentul Congregatiei a dorit sa explice un cuvant din "Lumen gentium", Constitutia Dogmatica despre Biserica adoptata in cadrul Conciliului Vatican II.
"Lumen gentium" afirma ca biserica lui Cristos "subzista" in Biserica catolica. Acest cuvant, "subzista", ales atunci in defavoarea lui "exista/se afla" dupa discutii aprinse, a fost interpretat de teologii liberali drept o recunoastere a faptului ca celelalte Biserici crestine (ortodoxe si protestante) sunt si ele indreptatite sa se numeasca "Biserici ale lui Cristos" si ca ecumenismul vizeaza sa caute adevarul din fiecare.
Dar declaratia "Dominus Iesus", publicata in perioada in care actualul Papa Benedict al XVI-lea era cardinalul Joseph Ratzinger si detinea functia de presedinte al Congregatiei pentru doctrina credintei, a dat o interpretare restrictiva acestui cuvant, fapt confirmat in documentul publicat azi.
Potrivit acestui text, "verbul <<subzista>> nu poate fi atribuit in exclusivitate decat Bisericii catolice", iar aceasta este singura "in deplina identitate" cu ceea ce isi dorea Cristos.
Cu siguranta, se adauga in text, se gasesc in afara Bisericii catolice "numeroase elemente de sanctificare si de adevar". Dar Bisericile orientale (ortodoxe) care nu il recunosc pe Papa drept urmas al lui Petru sufera de "o lipsa", si nu sunt decat "biserici particulare", in timp ce "comunitatile protestante", care dezvolta o alta conceptie a euharistiei si a sacerdotiului, "nu pot fi numite Biserici", se mai spune in acelasi text.
Vaticanul subliniaza insa ca dialogul ecumenic "constituie una dintre prioritatile Bisericii catolice, lucru confirmat de Papa Benedict al XVI-lea". "Totusi, pentru ca dialogul sa fie cu adevarat constructiv, in afara de deschiderea interlocutorilor este necesara credinta in identitatea religiei catolice", se adauga in text.
Publicarea acestui document intervine la o zi dupa Decretul controversat al Papei Benedict al XVI-lea. Dupa ce, de aproape 40 de ani, in bisericile catolice, la botezuri, la ceremoniile de casatorie si mortuare si in diferite alte ocazii era rostita Mesa - slujba moderna, in limbile popoarelor din tarile respective, acum, preotii pot oficia, la alegere, sau la cerere, si vechiul text latin.
Cei care au reactionat cel mai puternic au fost evreii, acestia apreciind ca vechea Missa latina contine elemente antisemite.
REACTII LA CALD
Luciana POP, redactor Departament Politica Externa:
"Documentul emis de Vatican risca sa inflameze relatiile, si-asa destul de fragile, dintre Biserica Catolica si celelalte Biserici Crestine. Mai mult, dupa ce, in timpul pontificatului lui Ioan Paul al II-lea au existat demersuri mai mult sau mai putin reusite privind o posibila reluare a dialogului teologic al celor doua Biserici crestine - dupa ruptura definitiva dintre Biserica Ortodoxa si cea Catolica, cunoscuta sub numele de Marea Schisma - acum exista toate premisele ca textele Vaticanului sa produca o noua schisma majora, iar Ortodoxia si Catolicismul sa ramana tot mai divizate."