Ziua Logo
  06:26, vineri, 5 iulie 2024
 Cauta:  
  Detalii »


Pentru a putea trimite un articol trebuie sa va autentificati.



Nume:
Parola: 
Utilizator nou »      Parola uitata »
Memoreaza datele de autentificare?

"Traiasca Romania Mare! Traiasca Neamul Romanesc! Dumnezeu, cu noi!"

"Zborul Unirii", reeditat dupa 90 de ani

Zborul istoric executat pe 23 noiembrie 1918 pe ruta Bacau-Blaj de locotenentul aviator Vasile Niculescu si capitanul Victor Precup cu un avion tip Farman-40 va fi reeditat, duminica, la implinirea a noua decenii, de aceasta data cu un elicopter.

Evenimentul este dedicat memoriei celor doi temerari care, in plina iarna, cu un avion cu carlinga deschisa si cu instrumente de navigatie rudimentare au trecut muntii, pentru a aduce mesajele moldovenilor de pe ambele maluri ale Prutului pana pe Campia Libertatii de la Blaj, pentru Consiliul National Roman ce isi avea sediul in "Mica Roma". Pentru a respecta derularea evenimentelor petrecute pe 23 noiembrie 1918, duminica un elicopter militar de la Baza 95 Aeriana Bacau va aduce la Blaj, pe Campia Libertatii, mesajul simbolic al autoritatilor locale din Bacau, se precizeaza intr-un comunicat dat, vineri, publicitatii de Primaria municipiului Blaj si citat de Agerpres.

Plecarea elicopterului va avea loc in prezenta primarului Romeo Stavarache, dar si a unei delegatii din Blaj, formata din viceprimarul Liviu Basaraba si consilierul local Dan Balu. La Blaj, mesajul orasului infratit va fi primit de PF Lucian Muresan, Arhiepiscopul Major al Bisericii Romane Unite cu Roma, Greco-Catolica, de primarul Gheorghe Valentin Rotar, consilieri locali si directori de institutii. Pe Campia Libertatii se va afla si o delegatie oficiala a municipiului Bacau, formata din viceprimarul Dragos Luchian si consilierul local Ilie Barzu.

In mesajul municipiului Blaj si al Mitropoliei Romane Unite cu Roma, Greco-Catolica, care va fi transmis municipiului Bacau, cu ocazia aniversarii a 90 de ani de la "Zborul Unirii" se face o evocare a momentului istoric din 23 noiembrie 1918, de pe Campia Libertatii de la Blaj, si a autorilor "primei solii a mantuirii noastre in numele pacii si al libertatii neamurilor".

In mesaj se mai arata ca Blajul se inclina cu respect in fata initiativei Asociatiei Romane pentru Propaganda si Istoria Aeronauticii din Bacau si municipiului Bacau de a reinvia "Zborul Unirii". "La 90 de ani de la 'Zborul Unirii' si de la infaptuirea Marii Uniri de la Alba-Iulia, gasim potrivit sa incheiem acest mesaj la fel cum se incheia si apelul adresat romanilor la 24 noiembrie 1918 de Consiliul National Roman de la Blaj de a participa la Marea Adunare Nationala de la Alba Iulia: 'Traiasca Romania Mare! Traiasca Neamul Romanesc! Dumnezeu cu noi!'", se arata in mesajul semnat de primarul Gheorghe Valentin Rotar si de arhiepiscopul greco-catolic de Blaj, PF Lucian Muresan.

Reeditarea zborului este organizata de Asociatia Romana pentru Propaganda si Istoria Aeronauticii (ARPIA)- Filiala Bacau, Primaria Municipiului Blaj si Primaria Municipiului Bacau, cele doua localitati fiind infratite din anul 2004.

Zborul uitat

Se intampla uneori ca oamenii care au jucat un rol pe scena istoriei, care si-au pus viata in pericol pentru a contribui la realizarea unei aspiratii nationale, sa fie repede uitati de semenii lor. Sacrificiul lor, curajul - pe care altii nu l-au avut - sunt ignorate. Isi sfarsesc viata ca niste anonimi, fara a se bucura de rasplata pe care o meritau - si pe care de multe ori nici nu o mai cer -, fara ca manualele de istorie sa le retina numele. Potrivit doctorului Valeriu Avram (^http://www.itcnet.ro/history/archive/mi2001/current12/mi17.htm^),

la 10/23 noiembrie 1918, Valeriu Niculescu, impreuna cu capitanul Victor Precup (Magazin istoric, nr. 12/1992), a zburat de la Bacau la Blaj, pentru a transporta documente de mare importanta in vederea convocarii Marii Adunari Nationale de la Alba Iulia (Magazin istoric, nr. 12/1998). Zborul s-a facut cu un avion cu carlinga deschisa, in prag de iarna, peste munti, cu instrumente de navigatie rudimentare si fara nici un fel de dirijare de la sol.

Vasile Niculescu s-a nascut la 21 noiembrie 1891, in Falticeni. Parintii au insistat sa urmeze cursurile Seminarului Teologic. Visul lui insa era sa zboare. Si pana la urma l-a realizat. La 24 ianuarie 1915 s-a inrolat in armata si a urmat cursurile scolii de pilotaj de la Baneasa (Magazin istoric,nr. 10/2001). "M-a fascinat zborul de mic copil si am vazut pentru prima oara aeroplanele la manevrele militare din toamna anului 1911, care se desfasurau in zona noastra - isi amintea el mai tarziu. In scoala de pilotaj l-am avut conducator pe George Valentin Bibescu - un adevarat print al zborului."

Misiuni impotriva trupelor bolsevice

A obtinut brevetul de pilot militar cu nr. 61, la 15 august 1915. Prin ordinul ministrului de Razboi, la 10 iulie 1916 a fost avansat plutonier si repartizat la Corpul de Aviatie. Dupa intrarea Romaniei in razboi, tanarul sublocotenent (fusese avansat la 1 octombrie 1916) a functionat o vreme ca instructor in cadrul scolii de pilotaj de la Barlad. A fost mutat, la cerere, pe front, la Escadrila de recunoastere si bombardament usor F4.

In ziua de 7 iulie 1917, se afla intr-o misiune de recunoastere aeriana deasupra liniei frontului. Avionul a fost prins in tirul artileriei germane si mai multe schije au lovit aripile aparatului. A aparut si un avion german, care a deschis focul. Coechipierul lui Vasile Niculescu, plutonierul Constantin Parvulescu, a ripostat, obligand aparatul inamic sa se retraga. In registrul de zboruri al Escadrilei F4 sunt consemnate multe asemenea actiuni pline de curaj.

La inceputul anului 1918, s-a deplasat cu unitatea in Basarabia si a executat misiuni impotriva trupelor bolsevice, care intrasera acolo. A facut zboruri de recunoastere pe Nistru, a bombardat pozitiile inamice de la Moghilev.

Zbor la -40 de grade Celsius

Cea mai importanta misiune pe care a executat-o ramane zborul la Blaj. Din cauza iernii aspre si a zapezii abundente, legaturile dintre Consiliul National Roman Central si Guvernul Romaniei de la Iasi nu se puteau mentine decat pe calea aerului. Pentru a transporta de urgenta documente deosebit de importante la Blaj, Marele Cartier General roman a ordonat trimiterea unui avion. Un numar important de aviatori s-au oferit sa indeplineasca aceasta misiune. A fost ales locotenentul Vasile Niculescu, intrucat cunostea traseul de zbor. In campania din vara anului 1917 trecuse cu avionul Carpatii si lansase manifeste in Transilvania.

Farman-ul 40 nr. 3 240 a trecut muntii la 2 600 m, echipajul avand fetele protejate cu un strat gros de parafina, pentru a rezista la o temperatura de -40 de grade Celsius. Carlinga era deschisa, iar cei doi ofiteri nu dispuneau nici de parasute si nici de armament. La bord se afla un sac cu manifeste si o geanta militara sigilata. Manifestele urma sa fie lansate din avion deasupra Blajului si a altor asezari transilvanene. Geanta sigilata continea trei documente extrem de importante (printre care si scrisoarea primului ministru Ion I.C. Bratianu catre Consiliul National Roman Central).

O datorie

Zborul s-a desfasurat in conditii normale si echipajul Niculescu-Precup a aterizat in apropierea Campiei Libertatii din Blaj. Avionul romanesc a fost inconjurat de numerosi oameni veniti in fuga sa-i primeasca pe cei doi zburatori. Iata relatarea elevului sergent Eugen Rades, unul din cei care au asigurat paza avionului pilotat de locotenentul Vasile Niculescu: "...In intampinarea celor doi aviatori au sosit dr. Victor Macovei si Gavrila Precup de la Mitropolie, care prin cuvinte intrerupte de emotia si de strigatele 'Sa traiasca!' ale multimii, acestia i-au asigurat pe oaspeti ca sunt la adapost... Intre timp, soseste si dl. capitan Virgil Pop si la intrebarea locotenentului pilot Vasile Niculescu cum ramane cu avionul, dl. capitan Pop ii spune ca va asigura paza avionului punand o garda puternica intarita cu o mitraliera, iar echipajul sa mearga la Palatul Mitropolitan. Capitanul Virgil Pop a desemnat opt soldati din Garda Nationala, care, impreuna cu sergentul Sandu, au venit cu mitraliera pentru paza avionului. Capitanul Virgil Pop ne-a atras atentia sa nu lasam pe nimeni sa se apropie de avion si a dat ordin sa ni se aduca de mancare si lemne pentru foc, deoarece stateam in frig, in aer liber, pe un ger cumplit de -30 de grade Celsius. Ni s-au trimis de la Mitropolie lemne, mancare si zece litri de vin. Dupa ce am curatat locul de zapada din jurul avionului, am facut focul si garda se schimba din ora in ora."

La ora 18.00 s-a tinut sedinta festiva in localul "Patria". Dr. Vasile Suciu, presedintele Consiliului National Roman din Blaj, a informat participantii despre zborul locotenentului Vasile Niculescu si despre continutul documentelor transportate pe calea aerului. S-a comunicat faptul ca echipajul Niculescu-Precup se va intoarce la Bacau pentru a transmite hotararea romanilor transilvaneni de a se uni cu Tara, fara nici o rezerva.

In sedinta care s-a tinut la Palatul Mitropolitan, Consiliul National Roman a hotarat convocarea unei Mari Adunari Nationale la Alba Iulia pe 1 Decembrie 1918, unde se va proclama in mod oficial Unirea cu Romania. A doua zi, la plecare, echipajul a fost inconjurat de sute de oameni care si-au pus iscalitura pe panza avionului. Era mesajul romanilor din Blaj, catre Guvernul roman din Iasi, prin care acestia isi puneau semnatura pe actul Marii Uniri.

Generalul aviator Andrei Popovici, fostul comandant al Grupului 2 Aeronautic Tecuci, unitate in care a luptat in razboiul intregirii nationale Vasile Niculescu, ii scria eroului in decembrie 1961: "Nu este prilej de sarbatoare crestineasca si nationala, care sa nu trezeasca in mine amintirea zborului Domniei tale la Blaj, atunci la inceputul iernii, in anul 1918. Zborul acesta ramane inscris in istoria si in analele intregirii neamului romanesc. Camarazii tai zburatori te-au asezat pe cel mai inalt punct al unei intreprinderi zburatoresti din razboiul cel mare si sfant. S-a vazut nedreptatea pe care conducatorii tarii din acele vremuri au avut-o fata de dumneavoastra de a nu va acorda cinstea cuvenita pentru acel zbor istoric. Nu stiu de ce, dar parca tot n-am pierdut nadejdea ca voi asista la preamarirea si la actul de dreptate ce vi se cuvine..."

Aterizare fortata in liniile bolsevice din Transnistria

Pentru fapta sa, era firesc ca locotenentul Vasile Niculescu sa fie decorat cu Ordinul "Mihai Viteazul" clasa a III-a. Dar n-a fost asa. Aviatorul Vasile Niculescu a continuat sa-si indeplineasca misiunile primite. In ziua de 23 iunie 1919, in timpul unei recunoasteri executate in Transnistria, din cauza unei defectiuni tehnice, avionul sau a aterizat in liniile bolsevice. Locotenentul a stat in captivitate, la Odessa, timp de o luna de zile, dupa care i s-a dat drumul. Intre anii 1920-1923 a fost pilot in cadrul Grupului 1 Aeronautic. Prin Inaltul Decret Regal nr. 5 634 din 24 octombrie 1923 a fost inaintat la gradul de capitan. A fost transferat la 1 octombrie 1924 la Comandamentul Scolii de Aeronautica. In perioada 1 martie - 1 septembrie 1925 a executat un stagiu de pregatire in aviatia cehoslovaca, fiind apreciat pentru tehnica pilotajului, pe care o stapanea la perfectie.

La 22 octombrie 1926 paraseste aviatia, la cerere, fiind transferat prin Ordinul ministrului de Razboi nr. 37368/1926 la Centrul de Recrutare din Radauti. Este mutat apoi la 1 octombrie 1930 la Regimentul 96 infanterie. La 31 octombrie 1937 a trecut in rezerva cu gradul de capitan, ca urmare a demisiei sale din armata.

Dupa ce a parasit haina militara, Vasile Niculescu a trait pana aproape de 90 ani, practicand meseria de ceasornicar. Intr-o scrisoare din 1 noiembrie 1967 dr. Ionel Pop - membru al Consiliului National Roman Central - ii scria pilotului Vasile Niculescu: "...Sunt cu sufletul inaltat de amintirea glorioaselor zile din iarna anului 1918 si nu-mi lipsesc cateva lacrimi din ochii obositi. Da, mult stimate domnule locotenent aviator, sunt acelasi Ionel Pop, care la 23 noiembrie 1918, a alergat intr-un suflet sa va primeasca si sa va imbratiseze pe Campia Libertatii din Blaj unde ati aterizat. Nu se uita marele fapte ale unui zburator-erou. Il uita numai politicienii, cei care au luptat pentru Romania Mare nu pot sa faca asa ceva. Iar dumneavoastra ati contribuit din plin la Marea Unire. Si asta nu se uita!"

Maiorul (r) aviator Vasile Niculescu s-a stins din viata la 24 aprilie 1981, intr-un trist anonimat.

Z.O.
 Top afisari / comentarii 
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2024 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00481 sec.