Pentru a putea trimite un articol trebuie sa va autentificati.
Prioritatea zeroExista un nou guvern. Chiar daca in linii mari este acelasi cu cel demis. Nu ne ramane decat sa speram ca a invatat ceea ce era de invatat. Poate ca de aceasta data, avand din nou puteri depline, va fi mai performant. Din momentul instalarii Executivului, presedintele Traian Basescu va actiona in directia prioritatii zero pe care a enuntat-o. Ample schimbari in structura statului, carora le spune reforma. Daca vor fi cele prevazute in proiectul prezentat de mult timp pe site-ul institutiei prezidentiale, atunci e rau. Pentru ca formulele identificate de catre expertii reuniti la Cotroceni ne conduc implacabil catre un stat dictatorial. In analizele anterioare, am explicat de ce. Numai ca nu este exclus - si de ce nu am fi, in definitiv, optimisti - ca, in acest mandat, presedintele sa se schimbe in bine. Daca asa se va intampla sau nu, vom putea afla relativ repede. Chiar din descifrarea miscarilor politice care vor conduce la reformarea intr-o directie sau alta a statului.
Este limpede ca Legea fundamentala, Constitutia, trebuie schimbata. Si nu doar modificata. In acest sens, principalul raspuns pe care va trebui sa-l dam este ce fel de stat democratic ne dorim. Nu exista decat trei posibilitati. Monarhia constitutionala, republica prezidentiala si republica parlamentara. Orice alta formula nu inseamna decat fie un stat consolidat si in acelasi timp vulnerabilizat prin dictatura sau, pur si simplu, disolutia urmata, probabil, de dezmembrare. Din multe motive pe care nu incerc acum sa le explic, nu vom avea cel putin, in viitorul pe termen scurt si mediu, o monarhie instalata la Cotroceni. Asa ca daca suntem rationali, avem de ales intre republica prezidentiala si republica parlamentara. Oricare dintre cele doua solutii va fi mai buna decat ambiguitatea modelului semiprezidential in care ne aflam. Si care a dat nastere, si va da si in continuare, unor acerbe conflicte intre guvern si presedinte. Republica prezidentiala ii confera cea mai inalta legitimitate si cea mai puternica autoritate sefului statului. In acelasi timp, el, devenind seful Executivului, isi asuma si cea mai mare responsabilitate. Intr-o asemenea ipostaza, presedintele nu mai poate juca cunoscuta comedie a independentei sale fata de partidele politice. El va candida ca reprezentant al unui partid si in aceeasi calitate va guverna. Va fi reales, daca guvernul va fi bun. Nu va mai fi reales daca vom avea o rea guvernare. Iar Parlamentul, la fel ca in Statele Unite, il va cenzura si, la nevoie, il va sanctiona. Inclusiv prin demitere. Republica parlamentara presupune diminuarea autoritatii sefului statului. El va avea doar un rol reprezentativ. Adevarata putere o va detine guvernul. Iar guvernul va fi alcatuit pe baza unei majoritati parlamentare, negociate de catre partide. Daca un guvern va fi rau, nu presedintele va avea de suferit. Iar daca va fi bun, nu presedintele va fi in castig.
Fostul presedinte Traian Basescu care, spune noul presedinte, a facut si multe greseli, a declansat un referendum, pentru un sistem unicameral si un numar mai mic de parlamentari, chiar in ziua alegerilor pentru un nou mandat. El a urmarit atunci, asa cum pe buna dreptate adversarii sai au semnalat, sa-si maximalizeze sansele electorale. In republica parlamentara, presedintele nu mai trebuie ales direct de catre cetateni, pentru ca nu mai are nevoie de atat de multa legitimitate. El poate fi desemnat de catre Parlament. Oare catre asta ne indreapta presedintele schimbat si autodeclarat mai bun in al doilea mandat al sau?
Sorin ROSCA STANESCU - rosca@ziua.ro
|