Pentru a putea trimite un articol trebuie sa va autentificati.
![](img/t.gif)
Ultimul mesaj automat transmis de avionul disparut deasupra Atlanticului: "Cabina in viteza verticala"Avionul Airbus A330, care s-a prabusit luni in Oceanul Atlantic, zbura cu o viteza "eronata", afirma cotidianul Le Monde, in editia electronica, citand surse apropiate anchetei, informeaza HotNews. O serie de mesaje automate transmise de avion intriga specialistii.
Ziarul O Globo afirma ca analiza unei serii de mesaje automate trimise de Airbus A330 in minutele care au precedat tragedia indica o suita de pene in momentul in care avionul a intrat intr-o formatiune densa de nori cumulo-nimbus, pe care in mod normal ar fi trebuit sa o evite.
In patru minute, sistemul automat al aeronavei a emis mesaje de pana in cazul sistemelor ADIRU, ISIS, PRIM1 si SEC1. Ultimul mesaj, trimis la ora 2.14 GMT, era de "viteza verticala", ceea ce inseamna cadere libera.
Mesajele transmise de avion
Ora 23: Cu 20 de minute inaintea de intrarea aeronavei in spatiul aerian al Senegalului, pilotul a trimis un mesaj prin care semnala ca traverseaza o zona de puternice turbulente. Satelitii meteo au aratat ca vantul sufla cu o viteza de 160 kilometri pe ora.
Ora 23.10: Incep problemele. Un mesaj anunta deconectarea pilotului automat. Nu se stie daca operatiunea a fost efectuata de echipaj sau a fost provocata de sistemele de securitate. Aceasta deconectare este efectuata automat in cazul in care computerul aeronavei detecteaza o pana grava.
A dorit oare echipajul sa devieze de la traiectorie pentru a evita zona periculoasa? In acest caz, operatiunea se anunta delicata. Potrivit unui pilot citat de Estado, controlul manual al avionului la atitudini inalte este "extrem de dificila". Un lucru este sigur: incepand cu acest moment, avionul a fost pilotat manual.
In acelasi minut, un alt mesaj informeaza ca "fly-by-wire", comenzile electronice care activeaza voletele si eleroanele, a intrat in regim "alternate law". Aceasta alimentare de siguranta este actionata automat in cazul unor pene electrice multiple. In acest fel, avionul conserva suficienta energie pentru a putea zbura, dar mai multe sisteme de control al stabilitatii avionului sunt deteriorate.
Ora 23.12: Alte doua mesaje semnaleaza pene in cazul a doua sisteme fundamentale, Adiru (Air Data Inertial Reference Unit) si Isis (Integrated Standby Instruments System). Cele doua sisteme ofera informatii capitale privind altitudinea, viteza si directia de zbor.
Ora 23,13: Noi mesaje indica pene electrice la computerul principal (Prim1) si auxiliar (Sec1) de zbor.
Ora 23.14: Ultimul mesaj este transmis: "Cabina in viteza verticala". Acesta semnaleaza o depresurizare, cauzata sau consecinta a unei dezintegrari in zbor.
Z.O.
|