Pentru a putea trimite un articol trebuie sa va autentificati.
Shoppingul da dependentaSavantii germani au ajuns la concluzia ca risipirea banilor la cumparaturi are un efect similar narcoticelor, pentru ca stimuleaza centrii nervosi ai recompensei, care in mod normal sunt asociati diferitelor activitati datatoare de dependenta.In urma cercetarilor intreprinse, savantii au mai aflat si faptul ca oamenii au tendinta de a cheltui mult mai mult daca au salarii mai mari - chiar daca preturile sunt corespunzator de ridicate. Acest tip de comportament a fost descris, ani la randul, de catre economisti ca "iluzia banilor". Pana de curand nu au existat foarte multe dovezi psihologice care sa sustina teoria economistilor. Studiul, condus de catre profesorul Armin Falk de la Universitatea din Bonn, a fost realizat asupra a 18 voluntari. Acestia au fost supusi unei serii de teste privind felul in care deciziile lor asupra lucrurilor pe care le-au achizitionat au variat in functie de diferitele sume de bani primite si preturile produselor. Li s-au acordat doua tipuri de salarii, unul fiind cu 50% mai mare decat celalalt. Cu toate acestea, cand au primit salariul mai mare, automat a fost ridicat si pretul produselor, tot cu 50%. In tot acest timp li s-au scanat creierele pentru a se determina nivelul activitatii cerebrale in zona din creier asociata recompensei - cortexul prefrontal ventromedial.
Un rezultat logic ar fi fost daca reactia creierului ar fi fost aceeasi in ambele situatii. Insa oamenii de stiinta au descoperit ca oamenii carora li s-au dat mai multi bani s-au simtit mult mai "rasplatiti" in timpul cumparaturilor.
Asta desi, in realitate, puterea lor de cumparare a fost exact aceeasi. Economistii au fost de fel sceptici in legatura cu notiunea de "iluzia banilor", dar dovezile comportamentale descoperite recent pot spune ca au pus sub semnul intrebarii acest punct de vedere. (A.M.)
|