Pentru a putea trimite un articol trebuie sa va autentificati.
KITSCH-UL PE STRADA Icoana si jaluzeauaEXCLUSIV ZIUA ONLINEKitsch-ul, fenomen universal, este o prezenta in viata noastra de zi cu zi. Cum, insa, vara nu e ca iarna, el apare intr-o lumina necrutatoare in sezonul estival. Hidos si haios, se insinueaza pe strada, in magazine, in casa. Dauneaza grav sanatatii noastre fizice si psihice, afectand in aceeasi masura viata publica si viata privata. In orasele si satele din Romania, prezenta lui e din ce in ce mai agresiva. E suficient sa iesim la cumparaturi sau la piata, in parc, la restaurant, la carciuma din sat, sa ne uitam la televizor sau sa facem o plimbare pe soselele patriei, mai ales la mare, mai putin la munte. Si nu vom fi crutati de tentaculele unui fenomenen caruia nu-i scapa nimic. Denumind, in general, un produs de prost gust, dar dotat cu intentie artistica, kitsch-ul, despre care s-au scris deja cateva rafturi de biblioteca, isi pastreaza sensurile (germanul "kitschen" insemna "a lucra superficial", "a fuseri", germanul "verkitschen" era sinonim cu "a inlocui prin falsificare", "a maslui"). Ba chiar si le dezvolta.
Incepem, azi, cu o imagine surprinsa in plina strada, intr-un oras important de la malul Marii Negre. Ea infatiseaza o reclama, care, desigur, urmareste sa-i aduca clientela unei firme. In cazul acesta, firma se ocupa, dupa cum se observa, cu "rame profesionale, paspartu, goblenuri si jaluzele". Nu putine ar fi de spus despre mostra cu care deschidem rubrica. Fara a comenta conceptia estetica a produsului, ne limitam la a constata ca, probabil pentru a fi convingatoare, reclama a plasat reproducerea unei icoane cu Feciora Maria si Pruncul printre mostre de jaluzele si rame. Rezultatul este cel pe care il vedeti. (I.D.)
|