Ziua Logo
  Nr. 4085 de marti, 13 noiembrie 2007 
 Cauta:  
  Detalii »


Pentru a putea trimite un articol trebuie sa va autentificati.



Nume:
Parola: 
Utilizator nou »      Parola uitata »
Memoreaza datele de autentificare?

Autoritatile ruse si ucrainene nu fac fata dezastrului

Crima ecologica in Marea Neagra

Peste 23 de marinari sunt dati disparuti in timp ce cadavrele altor cinci au fost recuperate in urma furtunii din stramtoarea Kerci, soldata cu victime si importante pagube ecologice. Deja ONG-urile din intreaga lume dar si mass-media califica incidentul drept "o catastrofa ecologica de proportii". Autoritatile ucrainene si rusesti sustin ca fac eforturi sa limiteze poluarea cu petrol, incercand sa neutralizeze pata de titei rezultata in urma scurgerii a peste 1300 de tone de petrol deversate in mare, in urma naufragiului unui petrolier. De mentionat este si poluarea cu combustibilii proveniti de la cele zece nave avariate sau distruse de furtuna de duminica.

Potrivit Ria Novosti, pata de petrol este purtata de curenti catre Marea Azov si nu spre litoralul romanesc al Marii Negre. Informatia este contestata insa de alte surse, care sustin contrariul. In ciuda eforturilor autoritatilor (peste 500 de persoane, elicoptere si 11 nave trimise la fata locului) amploarea dezastrului depaseste tehnica utilizata de ucraineni si rusi.

Oleg Mitvol, director adjunct al agentiei ruse pentru protectia mediului, a declarat ca apa marii ar putea fi poluata pe o perioada de 15 ani in cazul in care nu se vor face eforturi de curatare a petrolului, potrivit editiei online a cotidianului britanic The Times, citata de Rompres. Reprezentantii Ministerului rus pentru Situatii de Urgenta au stabilit, in principiu, ca principalii vinovati de acest dezastru sunt capitanii vaselor ce navigau in zona, care au ignorat avertizarile de furtuna. Chiar si asa, organizatiile ecologiste internationale acuza o deficienta de sistem, pentru ca majoritatea navelor surprinse de furtuna erau de mici dimensiuni, destinate navigatiei fluviale, si nu maritime. Aceste conditii, dublate de starea tehnica invechita a majoritatii acestora, au fost principalele cauze ale esuarilor sau scufundarilor pe banda rulanta. In replica, navigatorii spun ca pescajul mic al navelor este oportun deplasarii prin stramtoarea Kerci, unde apele sunt putin adanci. Oricum, presa internationala vorbeste de o poluare a "carei amploare va fi dificil de masurat", arata "Le Telegramme". "Ca de obicei, rusii nu au cerut nici un ajutor pentru o situatie pe care noi o apreciem din ce in ce mai ingrijoratoare".

"De la rusi, nu aflam mare lucru"

"Le Telegramme" apreciaza ca acest tragic incident va aduce noi prejudicii ecologice Marii Negre si Marii Azov, deja clasificate drept unele din cele mai poluate spatii maritime. Potrivit specialistilor occidentali, cele 1300 de tone de petrol deversate in mare clasifica incidentul ca avand grad de poluare 2 (peste 1000 de tone de produse deversate). "La noi, aceasta situatie ar declansa imediat o vasta mobilizare europeana", arata publicatia citata. "Problema este insa cu autoritatile ruse, pentru ca nu se stiu amploarea si nici consecintele exacte ale poluarii de-a lungul coastelor teritoriale". "De la rusi nu ne asteptam sa aflam mare lucru, dar e suficient sa constati starea zonelor de coasta din nord si pana in Siberia, in apropiere de rafinariile de petrol, pentru a intelege care sunt metodele lor", a acuzat Christian Nedelec, un oficial al CEPOL (Comisia de studii practice antipoluare din Brest). Nedelec a mai afirmat ca autoritatile ruse nu se preocupa de "exigentele ecologice" si "trateaza expeditiv" accidentele maritime soldate cu poluare. "Nu au cerut niciodata ajutorul de-a lungul anilor, de ce ar facea-o acum", arata si Michel Girin, directorul Cedre-Brest (formatiune de lupta impotriva poluarilor chimice), care a catalogat poluarea ca "una importanta". "Chiar si Romania si Bulgaria, tari recent primite in Uniunea Europeana, nu vor avea nici o influenta in fata atitudinii de acest fel. Ca de obicei, substantele poluante vor fi purtate de curenti si se vor depune pe fundul marii, alaturi de sutele de tone de sulf care, mai devreme sau mai tarziu, vor iesi din calele cargourilor doborate de furtuna. Sulf care, odata solidificat, va fi fara mila pentru toate organismele vii", arata Le Telegramme. Miile de pasari care vor muri pe plajele din zona dezastrului, cu penele naclaite de petrol, sunt doar primele victime.

Tudor BORCEA
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Baniciu suntat de Covaci la decoratie (3865 afisari)
 Dumnezeu nu bate cu batul! (3643 afisari)
 Precedentul Chirieac (2773 afisari)
 Ioan Gura de Aur: un exilat in cer (1966 afisari)
 Francezii si olandezii - favorabili desfiintarii Belgiei (1813 afisari)
 O miscarea italiana neo-fascista sustine diferenta intre romi si romani (1277 afisari)
 Valeri Litkai: Romania si Bulgaria sunt "paduchii" Statelor Unite (492 afisari)
 Retele de hackeri romani, desfiintate de politistii (448 afisari)
 O grupare terorista cu ramificatii in Italia actiona de pe teritoriul Romaniei (409 afisari)
 Argint ii cere scuze lui Tariceanu si renunta la cetatenia romana (385 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00526 sec.