Pentru a putea trimite un articol trebuie sa va autentificati.
"Apocalypto" sau Mel si mayasii lui nu se pleaca nimanui!!! ApocalyptoMelAtunci cand Mel Gibson s-a apucat de regie (cu "Omul fara fata", 1993), toata lumea a crezut ca a innebunit, dar cu al doilea proiect deja a luat Oscarul pentru cel mai bun regizor si cel mai bun film al anului ("Braveheart", 1995). S-a hotarat apoi sa spuna o poveste stiuta de toata lumea, dar in aramaica, rezultatul ("Patimile lui Hristos"), fiind un "explotation" violent care a fost cel mai comentat film al anului 2004 si un uluitor succes de public. Ceea ce a inchis gurile tuturor, normal, fiind unul dintre cele mai de succes filme din istorie. Noua dementa a lui "Mad Mel" (in afara de aceea de a conduce alcoolizat si de a face remarci anti-semite, in cel mai rau caz cel mai tare" publicity stunt" de anul trecut, care a facut cat o campanie intreaga de marketing), este un film intreg in mayasa sau ceva de genul asta - limba yuacatan, o limba la fel de moarta ca aramaica - despre o civilizatie care nu stiam ca era atat de decadenta. Ca regizor, Mel Gibson e opusul lui Terrence Malick, se vede clar ca graviteaza spre dreapta, la fel ca John Wayne cu "Beretele Verzi" in plin protest anti-Vietnam. Un film violent, venit din "gut", un film de actiune si aventura despre sfarsitul civilizatiei Maya. L-am mentionat pe Malick pentru finalul la "Apocalypto", de unde ar putea incepe linistit "The New World", a-poca-hontas-ul lui Malick.
Filmul lui Gibson e facut cu necunoscuti (s-a raspandit ideea cum ca ar fi cu neprofesionisti, neadevarata in intregime). Personajul principal este Jaguar Paw (Laba de jaguar), a carui viata linistita este tulburata in momentul in care razboinici de elita ataca satul in care locuia. Acestia dau foc, rapesc femeile si distrug satul. Paw incearca sa supravietuiasca, evadeaza si e urmarit de o intreaga ceata de razboinici. Poveste-arhetip, din toate timpurile, ceea ce stimuleaza asemanari cu filme precum primul "Rambo" ("First Blood"), "Predator" si "Pathfinder" plus "Apocalypse Now". Dar e cel mai bun film pe care l-a facut Mel Gibson pana acum ca regizor, peste doua ore aproape fara lungimi inutile.
Un fel de "Ultimul mayas" combinat cu "Rapa Nui", experimentul cu Insula Pastelui produs de Kevin Costner in 1994.
Filmat in jungla mexicana, cu camere digitale, proiectul nu este nici de departe nebunia si extravaganta descrisa initial in presa, ci un old fashioned film "de baieti". Intentiile lui Gibson sunt mult mai cinstite si mai filmice decat in cazul "Patimilor". Departe de scandalul mediatic cu Jesus (faptul ca mayasii faceau sacrificii umane nu l-a impresionat nici pe Cortez atunci), "Apocalypto" te face sa recastigi repectul pentru Gibson (daca ti l-ai pierdut) si sa-ti doresti sa fi facut "Mad Max 4"; in timp ce el e hoinar prin jungla, George Miller, regizorul trilogiei originale "Mad Max" (care l-a pus pe harta pe Mel), se ocupa de pinguini animati ("Happy Feet"). E cert, insa, ca mayasii nu pot sa-l dea in judecata pentru neacuratete. De asteptat viitorul proiect al lui Mel Gibson, regizorul.
n Alin Ludu DUMBRAVA
|