Mos Grigore a scris:
Mai buna nu, ci mult, mult mai buna.
Cum iti explici ca in afara de VW si Mercedes si Audi nu e picior de masina europeana care tina businessul in US - cea mai mare piatza de masini din lume? (Volvo si Land Rover sint, dar ele sint tot Ford). A fost Renault si Peugeot si au dat faliment cu clabuci acu' vreo 15-20 de ani.
Toyota are recordul cel mai bun la calitate - Ford s-a apropiat de ea in ultimii doi ani. Mazda e cam tot Ford sau anyway mina-n mina (fecioru' meu care lucreaza pentru Ford a fost detasat la Maza vreo 2 ani).
VW este cotat ca average iar Mercedesul in 2005 a fost a doua din coada; anul trecut si-a mai revenit a devenit average.
*****
Nu contest datele furnizate de d-ta ieri, nici faptul ca piata americana e ravnita de toti marii constructori auto. Numai ca piata americana are doua hibe: reprezinta doar cam 30 la suta din piata mondiala (doar cu putin mai mare decat cea europeana, aflata insa in crestere) si e formata din cumparatori destul de omogeni, cu gusturi nerafinate, inselati de un marketing perfect, care induce ideea ca masina buna este cea ieftina si cu multi cai, ca si cum calitatea ei s-ar masura in dolari pe cal putere. De aceea, vandabilitatea unei masini pe piata americana nu e decisiva in stabilirea CALITATII ei. Altfel, de ce la nivel global cele mai multe modele vandute le are VW, urmat de Daimler-Benz si mai apoi Toyota, desi ultima are un deplasament financiar cat celelalte doua la un loc?! Masinile cu care concureaza europenel in State nici nu intra in top.
E ca la pahare: unul de plastic, facut de automat, e mai ieftin si nici nu se sparge. Totusi, mai toata lumea isi cumpara paharele suflate, lustruite si gravate de un sticlar, n-asa?!
E de ajuns sa vezi sub ce criterii sunt prezentate autoturismele in Lumea Noua si in Europa ca sa realizezi diferenta dintre cerintele cumparatorilor de pe cele doua continente. Iar in EU, foarte rar vezi pe strada productii de peste ocean, desi pretul lor este redus. Ar putea fi nationalism, insa japoneze vezi destule, si adesea chiar modele ce nu sunt fabricate in EU, si deci nescutite de taxe. E drept, sunt foarte fiabile. Primii trei ani! O japoneza de 6 ani e deja batrana si se revinde greu.
Cand Daimler a preluat Chrysler, europenii au asteptat un Mercedes ieftin, insa au primit un Chrysler scump. Deh, magarul crescut in grajdul armasarilor, tot magar ramane. E valabil si pentru Ford. Desi Volvo ii apartine, modelele diesel ale constructorului suedez imprumuta motorizarea si transmisia de la concurentul VW. De ce n-o ia de la Ford Europe?! Sau de ce nicaieri, pe reclame sau facturi, nu apare vreo referire la Group Ford, desi cam toti cei interesati cunosc apartenta financiara?! Doar cu Mazda si-a recunoscut Ford rudenia, impartind platformele tehnice ale tuturor modelelor, si chiar o masina intreaga: Fiesta = Mazda 121.
Acum are BMW-ul probleme din cauza renuntarii la linia care l-a facut cunoscut. Desi exclusiv tehnic sunt extraordinare, BMW-urile actuale nu arata ca un BMW, fiecare model fiind contorsionat, plin de crom inutil si Kitch-uri optice, insa fara eleganta francezilor de la Renault si Citroen. De altfel, francezii au transformat automobilul destinat rutinei zilnice intr-o bijuterie simpatica si sigura – toata linia Renault are 5 stele la testele NCAP. De la Ford, doar noul Mondeo a reusit!
De asemenea, Renault are un model de lux, Vel Satis, in timp ce Ford a fost obligat inca de mult sa renunte la salupa sa, Scorpio, din cauza calitatii medii. Deci Renault se numara printre constructorii ce au astfel de modele, unde calitatea reprezinta absolut totul, in timp ce Ford nu.
In Germania, tara unde se concepe si executa Ford-ul european, cea mai importata marca este Renault, in timp ce Franta nici nu da atentie Ford-ului.
PS: Bentley, Jaguar, SAAB, A8, Volvo, Porsche, Phaeton, C6, Vel Satis, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Maybach folosesc linii de asamblare manuale. Produc e drept modele exclusiviste, dar oricine si le-ar dori. |