Ziua Logo
  22:19, sambata, 6 iulie 2024
 Cauta:  
  Detalii »

Politica

2008-04-19

M_D_L (...@email.ro, IP: 79.117.137...)
2008-04-20 16:30
Analizati cauzele dezordinii din invatamant

Domnul presedinte Traian Basescu critica la modul general, fara sa faca o analiza detaliata a motivelor pentru care invatamantul de la noi, in special cel superior, a ajuns de rasul lumii. Intai trebuie pus diagnosticul corect si dupa aceea indicam tratamentul, ca sa nu gresim si sa tratam cancerul cu aspirina.

Am sa prezint o parte din cauzele care au dus la situatia dezastruoasa de acum:

1. Pe primul loc se afla prostia celor care isi indruma copiii spre diverse facultati, fara sa se intereseze ce si cum se preda acolo, care este dotarea laboratoarelor, ce posibilitati de angajare sunt dupa absolvire. Chiar si cand isi cumpara pantofi, pa care ii arunca dupa un an, sunt mai atenti decat cand isi dau copiii la facultate.

2. Poate ca cea mai importanta cauza este aceea ca sistemul de invatamant nu are "stapan" si fiecare face ce vrea.

Intr-o societate normala, cu o structura de clase sociale bine definita si stabila, patura bogata este interesata sa castige cat mai multi bani prin utilizarea fortei de munca. Unii se ocupa cu comertul, altii cu agricultura, cu fabricarea de produse industriale, cu serviciile, etc. In consecinta cei cu bani, care detin si controlul politic, stabilesc de cati ingineri este nevoie, cati profesori, medici, juristi, tamplari si faiantari, tractoristi etc, exact cum se facea pe vremea cand economia era controlata de nomenclatura partidului comunist. Multi se vor intreba ce legatura este intre capitalism si economia planificata de atunci. Daca va ganditi putin, veti constata singuri ca economia comunista a functionat dupa aceleasi legi ca si cea din tarile capitaliste (copiate pur si simplu), cu sindura deosebire, fundamentala, ca la capitalisti proprietatea este distribuita la mai multi (patronii), iar la comunisti exista un singur patron care decidea totul, partidul cu conducatorul lui. Existau si diferente ideologice care actionau mai mult la nivelul propagandei si vietii salariatilor, dar sefii comunisti erau capitalisti cu acte in regula.
Acum suntem condusi de o "elita" alcatuita din fosti securisti si activisti de partid, care s-au dat de partea americanilor, dupa caderea comunismului (organizata de SUA, prin intermediul unor agenti in frunte cu Gorbaciov). Acestia pentru a se mentine la putere, ca sa acumuleze cat mai multi bani, au executat intocmai instructiunile primite de la americani (de la francezi, de oriunde credeau ei ca au o protectie) si au distrus infrastructura economica, atat industria cat si sectorul agricol. Au transformat tara intr-o colonie, cu o economie bazata pe distributia de produse fabricate in Vest. Ei se ocupa cu activitati simple, care nu necesita personal cu calificare inalta, cum ar fi comertul, bisnita cu terenuri, distributia de energie electrica, firme de transport etc. De asta nici nu-i intereseaza ce se intampla in incinta universitatilor. Ei vor sa aiba liniste, ca sa-si vada de afaceri. Specialistii adevarati sunt necesari in productie, pentru ca nu se pot fabrica avioane, circuite electronice si aparatura optica, medicamente si chimicale, numai cu absolventi de liceu. Este nevoie in primul rand de o elita tehnica, de specialisti care sa conceapa prototipurile si sa puna la punct documentatia necesara in halele de productie. Numai ca productia a disparut aproape total.
Noi scoatem pe banda ingineri, desi nici macar 1% dintre ei nu lucreaza in fabrici si uzine. Cei mai multi se duc la Politehnica pentru ca avand o diploma de inginer se pot angaja mai usor la diverse firme, la care nu vor aplica niciodata cunostintele capatate in facultate. Pur si simplu se considera ca cei care au absolvit Politehnica sunt trecuti printr-un filtru si nu sunt tampiti, deci se vor descurca si facand altceva.
De ingineri adevarati, care sa proiecteze motoare si instalatii industriale, nu este nevoie. La fel se intampla si cu absolventii facultatilor de fizica, care nu-si gasesc de lucru in invatamant.

3. Ca sa le dea o speranta absolventilor de liceu, care nu se mai pot angaja in productie ca pe timpul lui Ceausescu, guvernele de dupa '90 au marit artificial numarul locurilor la invatamantul superior si i-au lasat pe profesori sa stabileasca ei singuri ce se preda acolo (in mod aberant). Astfel, domnii profesori au introdus cursuri care n-au legatura cu ce ar trebui sa se invete acolo, in functie de ce stiu ei (sau rudele lor, venite la "catedra") mai bine, ce le place, dupa ce suna "frumos si tentant" ca sa atraga absolventii de liceu si sa aiba cat mai multi clienti.
Nu s-au mai dat examene de admitere, care ii eliminau pe candidatii fara un nivel minim de cunostinte si s-a ajuns sa se lucreze cu studenti analfabeti.
Ca sa nu ramana fara "materia prima" profesorii ii promoveaza chiar daca nu sunt pregatiti nici la o zecime in raport cu cei de dinaintea "revolutiei". S-a generalizat coruptia si se dau diplome pe sume mici, pe care si le permit toti saracii (unde stiu eu media este de 250 RON/ examen). Altfel spus s-a democratizat spaga. Multi au trecut de la "fara frecventa" la "fara vedere", adica vin sporadic si trec examenele pe bani. Intre timp lucreaza prin Italia, Germania, Grecia,etc si strang bani ca sa-si plateasca examenele.
Eu am facut facultatea in orasul natal, am avut masa si casa asigurate si chiar si asa nu as fi reusit sa invat bine daca as fi avut serviciu. Prezenta la cursuri si laboratoare era obligatorie, se dadeau colocvii si examene serioase, nu ca acum. Nu stiu ce invata studentii care nu dau pe la cursuri si seminarii si mai au si serviciu (de fapt stiu, pentru ca-i vad zilnic).

Solutii posibile:

1. Sa se stabileasca la nivel central (guvern) care este necesarul de forta de munca, pe domenii, si sa se aloce bani de la guvern pentru un numar limitat de locuri de la buget. Cred ca pentru inceput s-ar putea reduce numarul la jumatate, desi mai corect ar fi la o treime din ce este acum.

2. La toate facultatile sa se dea examene de admitere, cu subiecte elaborate la nivel central, dar si cu consultarea cadrelor didactice ale facultatilor.

3. Sa se lucreze dupa o programa analitica unitara, pe domenii (electrotehnica, fizica, matematica, chimie, etc). Astfel va fi cat de cat garantia ca diplomele emise de diverse centre universitare sunt echivalente. "Autonomia" universitatilor (o mare prostie si o diversiune !) sa actioneze la nivelul cum se preda, nu ce se preda. Eventual s-ar putea lasa libertatea ca 20% dintre discipline sa fie la alegerea facultatilor.

4. Sa se stabileasca diagrama gradelor de rudenie si sa se dea afara toti cei care sunt angajati pe baza de rudenie sau mostenire a locului de munca de la parinti.

Liviu2002j din Bucuresti (...@yahoo.com, IP: 86.121.130...)
2008-04-20 21:21
"Planurile de invatamant" sunt facute dupa cum doresc unii ... Nu au nicio legatura cu realitatea !

La 2008-04-20 16:30:53, M_D_L a scris:

> 3. Ca sa le dea o speranta absolventilor de liceu, care nu se mai pot
> angaja in productie ca pe timpul lui Ceausescu, guvernele de dupa '90
> au marit artificial numarul locurilor la invatamantul superior si i-au
> lasat pe profesori sa stabileasca ei singuri ce se preda acolo (in mod
> aberant). Astfel, domnii profesori au introdus cursuri care n-au
> legatura cu ce ar trebui sa se invete acolo, in functie de ce stiu ei
> (sau rudele lor, venite la "catedra") mai bine, ce le place, dupa ce
> suna "frumos si tentant" ca sa atraga absolventii de liceu si sa aiba
> cat mai multi clienti.

Domnilor, este o adevarat tragedie !!! Planurile astea de invatamant pe care le schimba de la an la an se fac in functie de interesele grupurilor care vin la putere. Nu au absolut nicio legatiura cu interesul studentilor si cu competentele pe care trebuie sa le dobandeasca ! Se fac propuneri care mai de care mai abracadrante fara absolut nicio legatura cu practica pedagogica sau cu ordinea fireasca, de bun simt, a lucrurilor. Si mai grav este ca dupa ce propun tot felul de aberatii se si "specializeaza" peste noapte in acel "domeniu" !!! Este un haos si o nenorocire de nedescris in invatamant !!! Daca imi spune acineva acum 18 ani ca o sa ajungem aici ii spuneam ceva foarte urat ...


« Rezultatele cautarii

     « Comentariu anterior     Comentariu urmator >     Ultimul comentariu »

     « Toate comentariile


Cauta comentariul care contine:   in   
 Top afisari / comentarii 
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2024 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00751 sec.