Ziua Logo
  20:16, joi, 4 iulie 2024
 Cauta:  
  Detalii »

Economic

2009-08-31
Terran (...@yahoo.com, IP: 92.83.110...)
2009-08-31 10:57
Intre analiza si realitatea romaneasca

Sa intelegem deci ca treaba sta cam asa : cum peste 70% din exporturile romanesti se faceau in tari din UE, Romania, la marea criza, n-a mai avut unde exporta - iar pe cale de cosnecinta, economia romaneasca isi va fi revenit cand Romania va avea iar unde exporta - recte atunci cand tari puternice economic din UE isi vor fi si ele revenit din criza, ca sa reia importurile.
Acuma, sa recunoastem : exporturile tuturor tarilor din UE se fac, majoritar, tot in tari UE (avantajele pietei unice, nu le mai enumar aici). Deasemenea, sa mai recunoastem un fapt : intre tarile membre UE, mai ales intre noii si vechjii membri exista mari decalaje de dezvoltare economica, tehnologica, de potential, etc.... Este deci un fapt firesc ca o tara ca Romania sa fie, cel putin deocamdata, un mare importator din UE, ci nu un exportator. Si asa s-a si intamplat, in realitate (nu in analize, probabil). In ciuda liberei circulatii a marfurilor, fara bariere vamale, a liberei circulatii a capiotalurilor si a altor necontestate avantaje ale pietei unice, Romania nu era pregatita sa exporte in tari puternice din UE, de care o desparteau decenii sau chiar sute de ani de evolutie.
Si cel mai graitor lucru in acest sens e paritatea (eu i-as zice disparitatea) dintre devize - vezi raportul Leu/Euro. Nu poti face un comert profitabil cu o tara a carei deviza are o valoare mult supradimensionata fata de a ta. In istorie au existat multe dovezi in acest sens. Poate de aceea se si spune ca tarile care sunt deja in zona euro au cele mai mari sanse sa iasa aproape simultan si cel mai repede din criza. In plus, fireste, lasand deoparte politica, daca asa ceva ar fi posibil, Romania ar fi iesit, cel putin pe viitorul apropiat, mult mai castigata economic, facand comert cu tari cu o deviza cu o valoare mai apropiata de leul nostru.
Cat despre analizele economice si previziuni, se zice ca 11 Sept. 2001 a marcat o noua era in toate domeniile ; de atunci incoace, nici macar marketerii nu mai fac previziuni, pentru ca se zice ca totul sta sub semnul imprevizibilului ; ne putem astepta oricand, la orice rasturnari de situatie. Recent aparuta criza, nascuta sau facuta, nu conteaza aicea, e o dovada in acest sens.


« Rezultatele cautarii

     « Comentariu anterior     Comentariu urmator >     Ultimul comentariu »

     « Toate comentariile



Pentru a putea posta un comentariu trebuie sa va autentificati.


Cauta comentariul care contine:   in   
 Top afisari / comentarii 
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2024 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00596 sec.