Ce polueaza mai mult: o masina veche cu motor de 1100 - 1300 cmc pe care proprietarul o foloseste de doua-trei ori pe luna, sau una noua cu cilindree de 1800 - 2000 cmc pe care proprietarul o foloseste zilnic?
Ce produce mai multa poluare: pastrarea unei masini sau asamblarea uneia noi de la zero? Cea veche e deja facuta. Pentru una noua trebuie consumate din nou resurse care produc gaze cu efect de sera (industrie metalurgica, mase plastice, vopsele, cauciucaraie, asamblare, etc)
De ce sa nu fie incluse in costul carburantilor taxele astea noi, iar fiecare sa plateasca dupa cat carburant consuma? De ce eu, care merg de 3-4 ori pe luna cu masina, sa ajung sa platesc mai mult ca ala care se fataie zilnic prin oras si se urca in masina ca sa mearga chiar si la magazinul de peste drum? |
Principalii agenti poluanti sunt dioxidul de carbon (efect de sera) si oxizii de azot si de sulf (ploi acide), gaze care sunt eliminate si de masinile noi, cu catalizator.
Catalizatorul doar arde complet monoxidul de carbon si hidrocarburile nearse in cilindrii motorului (fumul), eliminand mirosul neplacut care ramane dupa masinile vechi.
Deci nu se justifica suprataxarea posesorilor de masini vechi, mai ales ca sunt din ce in ce mai putine in circulatie. Poate ca se doreste favorizarea producatorilor de autoturisme, prin obligarea (practic) a celor care detin masini vechi, sa renunte la ele. |