Ziua Logo
  Nr. 4459 de miercuri, 11 februarie 2009 
 Cauta:  
  Detalii »

Filmul Zilei

2009-02-11
mdionis (...@hotmail.com, IP: 147.163.52...)
2009-02-11 20:13
Si ce daca?!

Calitatile unui pianist nu se masoara in viteza de executie ci in abilitatile muzical-interpretative. Viteza nu se confunda nici macar cu tehnica pianstica, insa orice pianist cu tehnica buna e de banuit ca poate sa execute piesute de virtuozitate suficient de rapid.
In afara de aceasta eroare de fond, mai sunt de mentionat si altele. Traducerea uzuala in romaneste a fragmentului respectiv este "Zborul carabusului" (desi originalul rusesc este intr-adevar cu "bondar"). Lucrarea lui N.A. Rimsky-Korsakov este la origine un interludiu simfonic din opera "Tzar Sultan", ceea ce executa pianistii este una dintre transcriptiile pentru pian facute de altii (de obicei, cea a lui Serghei Rahmaninov, el insusi un pianist cu o tehnica desavarsita, cu un minutaj de 1:11 pentru transcriptia respectiva).
Concertul in sol major de Beethoven se scrie fara ghilimele fiindca nu este un titlu-nume ci o descriere canonica a lucrarii (avem "Fuer Elise", Opera "Fidelio", Baletul "Fapturile lui Prometeu", Sonata "Hammerklavier" insa: Concertul nr.1 pentru pian si orchestra, Sonata pentru pian nr.32, Concertul pentru vioara si orchestra in re major, etc.).
Beethoven este simplu Beethoven, fara "faimos": un gigant al muzicii atat de cunoscut tuturor incat e ridicol sa il mai categorisim in vreun fel.
Chinezoaica si-a facut debutul european "alaturi"/"acompaniat" de binecunoscuta orchestra Tonhalle, nu "impreuna cu": orchestra e de multa vreme functionala in Elvetia (si Dinu Lipatti a colaborat cu ei in repetate randuri).

.Sobru. (...@yahoo.com, IP: 86.106.63...)
2009-02-12 01:50
Re: Si ce daca?!

Si ce daca, si ce daca, dar dupa atata teorie n-ai spus nimic de interpretarea chinezoaicei.

invizibil din RO (...@yahoo.com, IP: 81.89.29...)
2009-02-12 08:40
Re: Si ce daca?!

Sobrule pai e clar ca a cantat prost. Daca a lasat lumea cu gura cascata cat de repede canta ce mai e de spus ? Inseamna ca nu a cantat ca alti pianisti. Inseamna ca a cantat ce a vrut ea. Oricum exista piese mai dificile din punct de vedere tehnic decat aceasta Bumble Bee.

La 2009-02-11 20:13:15, mdionis a scris:
> Calitatile unui pianist nu se masoara in viteza de executie ci in
> abilitatile muzical-interpretative. Viteza nu se confunda nici macar
> cu tehnica pianstica, insa orice pianist cu tehnica buna e de banuit
> ca poate sa execute piesute de virtuozitate suficient de rapid.
> In afara de aceasta eroare de fond, mai sunt de mentionat si altele.
> Traducerea uzuala in romaneste a fragmentului respectiv este "Zborul
> carabusului" (desi originalul rusesc este intr-adevar cu "bondar").
> Lucrarea lui N.A. Rimsky-Korsakov este la origine un interludiu
> simfonic din opera "Tzar Sultan", ceea ce executa pianistii este una
> dintre transcriptiile pentru pian facute de altii (de obicei, cea a
> lui Serghei Rahmaninov, el insusi un pianist cu o tehnica
> desavarsita, cu un minutaj de 1:11 pentru transcriptia respectiva).
> Concertul in sol major de Beethoven se scrie fara ghilimele fiindca
> nu este un titlu-nume ci o descriere canonica a lucrarii (avem "Fuer
> Elise", Opera "Fidelio", Baletul "Fapturile lui Prometeu", Sonata
> "Hammerklavier" insa: Concertul nr.1 pentru pian si orchestra, Sonata
> pentru pian nr.32, Concertul pentru vioara si orchestra in re major,
> etc.).
> Beethoven este simplu Beethoven, fara "faimos": un gigant al muzicii
> atat de cunoscut tuturor incat e ridicol sa il mai categorisim in
> vreun fel.
> Chinezoaica si-a facut debutul european "alaturi"/"acompaniat" de
> binecunoscuta orchestra Tonhalle, nu "impreuna cu": orchestra e de
> multa vreme functionala in Elvetia (si Dinu Lipatti a colaborat cu ei
> in repetate randuri).
>

mdionis (...@hotmail.com, IP: 147.163.52...)
2009-02-12 11:32
Re: Si ce daca?!

La 2009-02-12 01:50, .Sobru. a scris:

> Si ce daca, si ce daca, dar dupa atata teorie n-ai spus nimic de interpretarea chinezoaicei.

Pai nu e mare lucru de spus. Chestia se cheama prestidigitatie, nu arta, si este pur si simplu irelevanta pentru stabilirea calitatilor muzicale ale cuiva. E ca si cum ar trebui sa ii dai o nota unui elev la o materie oarecare iar elevul iti demonstreaza ca poate sa umple tabla intr-un timp record cu bastonase si cerculete trasate cu creta: daca materia nu se cheama "Tehnica umplerii rapide a tablei cu bastonase si cerculete de creta" demonstratia de forta nu poate servi la acordarea notei.
Transcriptia lui Rahmaninov e facuta bine (la nivel de tehnica pianistica) si de efect, insa nu ai prea mult de apreciat ca muzica in ea. Prin patru note lente dintr-un adagio de Schubert (de exemplu), Richter transmite mai mult decat toata ingramadeala de sunete din piesuta de virtuozitate a lui S.V.R.

La 2009-02-12 08:40 invizibil a scris:

> Sobrule pai e clar ca a cantat prost. Daca a lasat lumea cu gura cascata cat de repede canta ce mai e de spus ? Inseamna ca nu a cantat ca alti pianisti. Inseamna ca a cantat ce a vrut ea.

Ei nu, nici chiar asa. Tempo-ul pe partitura lui Rahmaninov este "Presto", fara indicatie metronomica precisa; in alte transcriptii apare chiar "Vivace". E clar ca e o piesa ce se preteaza la executii rapide si foarte rapide si fiecare interpret isi alege tempo-ul in functie de cat il duce mana si cat il tine inspiratia. Si Rahmaninov o executa foarte rapid insa la el tehnica era doar o conditie necesara de la sine inteleasa, ca interpret era extraordinar in primul rand din punct de vedere muzical, iar aceasta se observa nu atat in aceasta piesuta de virtuozitate cat acolo unde virtuozitatea nu mai joaca nici un rol (bunaoara in transcriptia lui Sgambati dupa Gluck, un fragment care se poate citi la prima vedere) sau in lucrarile in care excelenta tehnica este subordonata suveran unei necesitati muzicale (sa zicem in sonata cu mars funebru de Chopin).
Chinezoaica executa notele juste rapid: e in regula pana aici, insa gura cascata o lasa eventual doar la o multime de gura-casca. :-)
Arthur Rubinstein povestea ca la un recital sustinut in fata unei audiente de chinezi a inceput cu niste piese de virtuozitate executate magistral, insa publicul aplauda mai mult de complezenta. Mirat de apatia publicului (care nu era unul de mari cunoscatori, totusi) a trecut prudent la piese mai de substanta iar spectatorii au inceput sa aplaude entuziast. La sfarsit, l-a intrebat pe unul dintre organizatori cum se explica reactia publicului, iar acesta i-a raspuns ca primele erau piese de
miscare rapida a degetelor, insa toti chinezii sunt obisnuiti sa faca exercitii de rapiditate, astfel ca abilitatile de acest gen ale lui Rubinstein nu aveau cum sa ii impresioneze prea tare; in schimb muzica, da, era altceva.
Se pare ca publicul de gura-casca european este in schimb mai sensibil la prestidigitatorii clapelor. :-)


     Ultimul comentariu »

     « Toate comentariile


Cauta comentariul care contine:   in   
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Drumul armelor de la Ciorogarla (8697 afisari)
 Se stie ucigasul! (3909 afisari)
 Rusii speriati (2965 afisari)
 Atac antisemit in revista lui Felix (2765 afisari)
 Ucisa de laptele mamei (2367 afisari)
 Solistul trupei Iris, Cristian Minculescu, internat intr-o clinica din Germania, pentru ca boala s-a agravat (4541 afisari)
 A gasit o comoara de 3 miliarde de dolari pe Google Earth (3736 afisari)
 Monica Belluci, sexy si tandra sub dus! (FOTO) (3291 afisari)
 Oligarhii rusi sunt gata sa plateasca sute de mii de euro pentru niste penisuri uriase (3159 afisari)
 Primul documentar de educatie sexuala din lume (VEZI VIDEO) (2647 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2009 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00707 sec.