Deci, Constitutia autorizeaza federatia sa impuna si sa colecteze propriile sale taxe si nu interzice statelor sa impuna taxe si impozite, cu exceptia celor citate mai sus. Cu alte cuvinte, unui stat ii este permis sa taxeze tot ce nu-i interzis de Constitutia Statelor Unite.
La nivel statal, fiecare stat are libertatea si dreptul de a impune propriile sale taxe. De exemplu, Constitutia statului California, pe de o parte imputerniceste, prin urmatorul articol, statul sa impuna taxele necesare pentru a sustine activitatea acestuia:
"Numai in cazurile in care nu este interzis...de legile Statelor Unite: Toata proprietatea este taxabila... "
iar pe de alta parte limiteaza autoritatea statala si lasa libertate administratiilor judetene/regionale (county) sa taxeze, printr-un alt articol din aceiasi constitutie:
"Legislatura [statului] nu poate impune taxe pentru necesitati locale dar poate autoriza administratia judeteana/regionala [county] sa le impuna. "
In America, fiecare stat are propria lui trezorerie, separata de trezoreria federala, in care se depun taxele si impozitele statale pentru a fi utilizate numai in folosul acelui stat. De asemenea, fiecare administratie judeteana/regionala (county) este imputernicita sa stabileasca si sa colecteze propriile sale taxe care se varsa la trezoreria acelui judet pentru ca banii sa fie folositi numai pentru necesitatile judetului. De exepmlu, statutul judetului/regiunii (county) Los Angeles specifica urmatoarele:
"Toate taxele colectate de judet/regiune [county]... se vor depune la trezoreria judetului/regiunii [county]... "
Ca urmare a aplicarii doctrinei separarii taxelor federale de cele statale, un cetatean american care locuieste in statul California, plateste din venitul sau, atat taxe federale care se varsa in trezoreria federala prin agentia IRS (Internal Revenue Service) cat si taxe statale care se depun la trezoreria statului prin intermediul agentiei FTB (Franchise Tax Board). Taxele de vanzare si cumparare (taxa pe valoarea adaugata -- TVA), se varsa in trezoreria statului California si banii sunt folositi numai in acest stat.
Deci, odata cu implentarea doctrinei taxarii concomitente in Romania, atat guvernul national va fi imputernicit sa taxeze cat si fiecare administratie judeteana/regionala va avea o putere adecvata si independenta de cea nationala de a taxa pentru a satisface nevoile judetene/regionale.
Exemplul organizarii statului american este demn de urmat si in privinta descentralizarii la nivel de judet/regiune (county) a functiilor statului conduse de persoane alese prin vot popular de catre cetatenii fiecarui judet/regiune.
De exemplu, in statul California, judecatorii (din Curtea Suprema si Curtile de Apel) sunt alesi prin vot popular (nu sunt numiti) tocmai ca sa distruga piramida coruptiei care ar rezulta din numirea acestora:
"Judecatorii Curtii Supreme vor fi alesi de toti alegatorii si judecatorii curtilor de apel vor fi alesi din fiecare district ... "
La nivel de judet/regiune (county) atat procurorul sef (district attorney) cat si seful politiei din judet (sheriff) sunt alesi prin vot popular:
" Din fiecare judet/regiune [county] va fi ales ... cate on sef al politiei [sheriff], un procuror sef al judetului/regiunii [district attorney] si un asesor al proprietatilor [assessor]. "
Deci, in sistemul american, metoda cea mai eficienta pentru a distruge coruptia in justitie si in politie este alegerea prin vot popular a cat mai multor persoane din conducere. In acest fel, poporul prin votul sau vegheaza asupra propriei sale libertati, nu reprezentantii lui.
Urmatorul amendament la Constitutie, inspirat din sistemul de organizare american, respecta doctrina separarii administratiei nationale de cel judetene/regionale:
(a) Fiecare judet/regiune va colecta taxe si impozite pe care le va depune in o trezorerie a judetului. Nici un ban din trezoreria judetului nu va fi folosit in afara judetului/regiunii.
(b) Fiecare judet/regiune va finanata din propria sa trezoreria urmatoarele servicii ale judetulu/regiuniii:
(1) politie,
(2) tribunal,
(3) invatamant,
(4) sanatate publica si spitale,
(5) servicii sociale si adoptii,
(6) mediu, ape, paduri si parcuri,
(7) constructii de drumuri si poduri,
(8) protectia si imbogatirea vanatului si pescuitului sportiv,
(9) pompier si
(10) utilitati publice.
(c) In fiecare judet va fi ales cu un mandat de doi ani cate un oficial judetean pentru fiecare din urmatoarele locuri:
(1) inspector-sef de politie al inspectoratului judetean de politie,
(2) procuror-sef al tribunalului judetean ,
(3) inspector general scolar al inspectoratul scolar judetean,
(4) director al directiei de sanatate publica judeteana,
(5) asesor al prorietatilor,
(6) colector de taxe si imposite,
(7) director al serviciilor sociale si adoptiilor, (i) un director al personalului,
(8) director al mediului, apelor, padurilor si parcurilor,
(9) doctor criminalist,
(10) inspector al drumurilor si podurilor,
(11) inspector al imbogatirii vanatului si pescuitului sportiv,
(12) inspectorul al vamilor,
(13) director general al tresoreriei judetului,
(14) auditor,
(15) inspector-sef al pompierilor si
(16) director al utilitatilor publice.
(d) Consiliul Judetean va stabili prin un regulament un numar de ore de lucru, un orar de lucru, salarii care se vor plati din trezoreria judetului si atributii ale fiecarei persoane alese; si orice regulament care va schimba recompensa pentru serviciile prestate de persoanele alese nu va intra in vigoare decat dupa urmatorul mandat al consilierilor.
(e) Nici o persoana platita din trezorerie nu va avea un alt venit; si nu va ocupa nici o alta functie decat cea pentru care a fost aleasa.
*** |