Biblia contine, ca un element de proeminenta narativa, Cartea Judecatorilor. Cartea corespunde etapei din istoria poporului evreu in care acesta era dominat politic de mici potentati locali, a caror autoritate consta, in principal, in dreptul de a emite sentinte judecatoresti. Profetul Samuel argumenteaza inflacarat, ne amintim, in contra tendintei poporului de a trece la predominanta puterii executive asupra celei judecatoresti, dar fara efect: Cartii Judecatorilor ii urmeaza Cartile Regilor.
De vreo doua sute de ani autoritatilor judecatoresti si executive li se adauga si cea legislativa. Norma democratica cere separatia si ECHILIBRUL celor trei puteri in stat. In Romania, care se afla intr-o perioada mai primitiva de dezvoltare a democratiei, detaliul cu echilibrul se prefera a fi ignorat. Astfel, asistam la o debalansare grosolana in favoarea puterii judecatoresti, care, spre deosebire de celelalte doua, nu intalneste nici un "feedback" normativ din partea societatii.
Predominanta Juridicului asupra Legislativului este clara: nu exista lege, oricat de limpede formulata, care sa nu poata fi rastalmacita in instante. Fara feedback normativ orice hotarare judecatoreasca definitiva, oricat de absurda, are valoare de lege si de precedent. Exemple sunt cu duiumul; ne vom opri doar la unul, din cauza gradului sau enorm de generalitate. Se spune ca legile restituirii proprietatii, Legea 112 si Legea 10, ar fi ambigue sau contradictorii: dimpotriva, ele sunt extrem de clare. Totusi sunt sute de mii, daca nu milioane, de procese prin care cumparatorilor pe Legea 112 li se contesta dreptul de proprietate legal dobandit, sub pretext de rea credinta, pentru ca si-au cumparat casele fara a se interesa de eventualele notificari de revendicare din partea fostilor proprietari. Dar, in conditiile Legii 112, cu notificare sau fara notificare, fostii proprietari tot nu puteau intra in posesia respectivelor imobile, decat daca ar fi locuit in ele, sau daca acestea erau libere (ei "beneficiaza de restituirea in natura, prin redobindirea dreptului de proprietate asupra apartamentelor in care locuiesc in calitate de chiriasi sau a celor care sint libere, iar pentru celelalte apartamente primesc despagubiri", conform art. 2 din Lege). Cu alte cuvinte, pentru a fi "de buna credinta", cumparatorii prin Legea 112 trebuiau sa anticipeze in 1995, cand si-au cumparat casa, ca in 2001 avea sa apara o Lege 10, care sa reglementeze diferit. Faptul ca s-au dat nenumarate sentinte prin care oamenii au fost nenorociti in virtutea acestei rastalmaciri absurde este rezultatul strict al imprejurarii ca Juridicul taie si spanzura, fara niciun fel de feedback normativ. Asa se ajunge la situatii absurde gen Parcul Bordei si nenumarate altele.
Cu Executivul are Juridicul ceva mai mult de furca, insa nu prea foarte. Sa ne referim doar la recentul caz al judecatoarei care face un accident auto sub influenta alcoolului, scapa basma curata, ba chiar sunt bagati la apa politistii, reprezentantii Executivului, care o prinsesera asupra faptului. Acum cativa ani, la Targu Mures, o situatie similara: o judecatoare este prinsa in flagrant de, practic, luare de mita, dar cazul este musamalizat la interventia deschisa a sefului de atunci al Curtii Supreme. Fara feedback normativ, Juridicul functioneaza dupa un singur principiu: corb la corb nu-si scoate ochii...
Exista un numar mare de judecatori in Sistem care isi fac datoria cu cinste, competenta si devotament. Suntem constienti de eforturile enorme pe care le fac acesti oameni, coplesiti de indatoririle de serviciu. Din pacate insa, Sistemul insusi conduce, in absenta feedback-ului, la aberatia ca Juridicul tinde sa devina Stat in Stat. (Victor Nitelea)
|