Ziua Logo
  Nr. 4179 de luni, 10 martie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »

Editorial

2008-03-10

Comentarii: 24, forum ACTIV

     Listare: comuna | separata     Ordonare: cronologica | inversa

Dan Iasi
2008-03-09 23:31:54

neocon

nu de neoconi avem nevoie

cosor ion
2008-03-10 02:50:36

sper ca episcopii

vor judeca bine cind va ingadui unui preot sa candideze pentru un post de consilier,avind in vedere moralitatea prelatului cit si stima de care se bucura in rindul enoriasilor

Alcor
2008-03-10 04:09:37

Noua nu ne lipsesc....

...oameni mari de stat, politicieni;noua ne lipseste un Administrator bun. Nu intamplator, Guvernul american se numeste Administratie!!!!

silviana
2008-03-10 06:30:02

sa cocheteze biserica,sa intre concret la putere ca este la fel de responsabila

de starea romaniei,de saracirea,de jefuirea,de lacomia cu care si'a clamat si si'a insusit averile!!! ei!!??!!,in curind se va vedea ca nu este nici o diferenta intre ea si toti ceilalti corupti care duc romania la dezastru in timp accelerat!!!

george nemteanu
2008-03-10 06:56:16

Initiativa, probabil buna

Personaje percepute ca apartinand intelighentiei autentice,au incercat aventura politica la inceputul anilor '90. Din motive stiute,au abandonat lupta si s-au retras la vechile indeletniciri, unii adaptandu-le chiar la noua economie de piata. S-a lasat partia libera altor "confrati de breasla" acceptati si asimilati cu iuteala de catre cei deveniti noua putere politica. Perceptia colectiva de azi a clasei politice autohtone, deloc incurajatoare, indeamna in continuare la circumspectie si retinere . Initiativa bisericii vine ,chiar tardiv, la un moment necesar. Va fi greu, eticheta de "fripturisti " functionand reflex la romani, ramane ca cei scosi la lupta sa fie capabili a demonstra contrariul.

Socrate
2008-03-10 09:28:11

Implicarea preotilor in politica este un fenomen pozitiv

Vezi increderea romanilor in biserica.

alwis46
2008-03-10 10:50:25

Ganditori din spatiul ortodoxiei.

In ceea ce priveste spatiul ortodoxiei, cred domnule Pavel ca i-ati uitat pe Patriarhul Dosotei al Ierusalimului, pe Sfantul Simeon al Tesalonicului, pe aptriarhul Constantinopolelui Sfantul Ioan Gura de Aur (397-403 d.H.), Sf. Grigore de Nisa - (335-394 d.H.), Sf. Chiril din Alexandria - (dec. circa 444 d.H.) si Patriarhul Nestorie al Constantinopolelui ca sa dau numai cateva exemple de ganditori din randurile preotilor ortodocsi, altfel nu cred ca i-ati fi omis dand exemple de ganditori numai din spatiul catolicismului.

Si daca tot v-ati aplecat spre spatiul catolic, l-ati omis poate pe unul dintre cei mai importanti ganditori din acest spatiu, Thomas Morus (More).

Maxim
2008-03-10 12:40:59

Solutie provizorie

Eu vad participarea preotilor la alegerile locale ca pe o solutie provizorie. Pe termen lung nu cred ca este folositor. Principala misiune a preotului este cea duhovniceasca. Daca are prea multe activitati pe orizontala, preotul va neglija verticala duhovniceasca. Ca sa nu spun ca unii ar putea ceda tentatiilor materiale care insotesc astfel de functii, aducand oprobiul public fata de Biserica.

Mai bine este sa se implice in astfel de activitati laici cu frica de Dumnezeu. In politica este nevoie de moralitate, de urmarire a binelui public, nu doar a celui propriu. Niste buni crestini, dar si buni profesionisti, ar putea face treaba buna pentru societate.

Giurgiu Crisan
2008-03-10 13:54:29

Discriminare.....

Maxim
2008-03-10 14:29:23

Re: Discriminare.....

Rollo
2008-03-10 14:57:02

Interesant punct de vedere

Mai ales chestia cu democratizatul de jos in SuS..
Ar fi o idee interesanta de dezbatut si evidentca 4000 de caractere sunt insuficiente.

autentic
2008-03-10 15:14:21

Mai sunt si altii

Chiar la noi, Dumitru Staniloae.

autentic
2008-03-10 15:27:38

Doua erori ale domnului Pavel

Prima: politica, stimate domn, este diferita de analiza politica. Intrebati dvs. liderii de partide daca stiu distinctia pe care ati mentionat-o. Nu cred! Dar merita sa incercati. In al doilea rand, uitati ceva elementar. Un om intra in politica din doua motive: pentru avantajul propriu si pentru ca are o idee. Categora a doua se reduce la o multime ale carei elemente pot fi numarate pe degete. Chiar ganditorul mentionat de dvs., Robert Nozick, este partizanul libertarianismului. Acest curent ne invata ca primeaza nu doar interesul celui mai tare, ci si legea celui mai tare. Va mai amintiti de ideea de politie privata sau judecatorie privata? Prin urmare, este discutabil angajamentul ideologic al partidelor. Mai degraba politica se face acum de catre niste politicieni de profesie care reprezinta niste grupuri de presiune ale caror interese le apara. Deci, promovarea unor politici despre care vorbiti asa de convins este subordonata interesului si obtinerii puterii (economice, politice, militare etc.)
A doua: biserica ortodoxa nu are o traditie de implicare politica precum are sora ei catolica. Catolicii au abandonat imperativele religioase de dragul celor politice. E posibila si urmatoarea varianta: preotii ortodocsi au acceptat orice compromis de dragul pastrarii bisericii. Daca comunistii o distrugeau, atunci poporul pierdea un sprijin. Eu nu am a le reprosa nimic: cand ai de-a face cu un prost cu putere trebuie sa te inclini destul de mult daca tii sa iti indeplinesti misiunea. In aceasta logica si Basescu ar putea fi erou: a mirosit care sunt mai marii zilei si se caciuleste in fata lor de dragul de a obtine avantaje pentru tara sa. Ma rog, eu nu cred asta, dar nu e imposibil. La urma urmei, are de dat seama numai in fata propriului popor, nu?
Inca ceva: dumneavoastra cam ce scop aveati cand stateati in dreapta lui Becali? Ce politici voiati sa aparati? Sau atunci nu erati decat un consilier de imagine? Scuze pentru atitudinea mea malitioasa.

ValVerde
2008-03-10 15:33:40

La tavaleala

Biserica s-a ferit sa se implice prea de aproape in politic pentru ca e mai usor sa te pozitionezi undeva deasupra gloatei de luptatori pentru ciolan (in ciuda celor zise in articol) si sa actionezi de pe pozitia de arbitru diafan si intangibil.
E mai usor sa emiti judecati decit solutii.
Daca Biserica are pielea tabacita si crede ca e gata sa se amestece in jocul politic, ar fi bine sa nu uite ca politica e sport cu deranj; se lasa cu ochi vineti si personalitati sifonate. (figurativ vorbind)
Acestea fiind zise, in numele democratiei si al varietatii de opinii,
Bine ati venit Sfiintia Voastra! ;)

filatelistu
2008-03-10 15:42:57

Re: Ganditori din spatiul ortodoxiei.

Draga Alwis46,

La anii d-voastra ar trebui sa stii ca politologul Pavel s-a referit la politologii occidentali care au edificat cee ce in cultura politica se cheama paradigma teologico-politica. Nu s-a referit la teologi catolici ca filosofi ai catolicismului asa ca numele pe care le enumerati nu au ce cauta in comentariul legat de politica si politici. Exista o mare diferenta intre catolicism si ortodoxie in ceea ce inseamna implicarea bisericii in politica si militantism politic. In timp ce biserica catolica s-a dezvoltat ca biserica militanta si politica, biserica ortodoxa s-a considerat mereu o biserica populara, neinteresata de politic, mai mult o biserica contemplativa. De aceea si Prea Fericitul Teoctist a dorit ca modelul Miron Cristea sa fie un unicat in romanime.
La 2008-03-10 10:50:25, alwis46 a scris:

> In ceea ce priveste spatiul ortodoxiei, cred domnule Pavel ca i-ati
> uitat pe Patriarhul Dosotei al Ierusalimului, pe Sfantul Simeon al
> Tesalonicului, pe aptriarhul Constantinopolelui Sfantul Ioan Gura de
> Aur (397-403 d.H.), Sf. Grigore de Nisa - (335-394 d.H.), Sf. Chiril
> din Alexandria - (dec. circa 444 d.H.) si Patriarhul Nestorie al
> Constantinopolelui ca sa dau numai cateva exemple de ganditori din
> randurile preotilor ortodocsi, altfel nu cred ca i-ati fi omis dand
> exemple de ganditori numai din spatiul catolicismului.
>
> Si daca tot v-ati aplecat spre spatiul catolic, l-ati omis poate pe
> unul dintre cei mai importanti ganditori din acest spatiu, Thomas
> Morus (More).
>
>
>

alwis46
2008-03-10 16:19:00

Re: Ganditori din spatiul ortodoxiei. Filatelistu.

Cred ca si domnia voastra plecati de la o premisa gresita.
Departe de fi populara si doar contemplativa Biserica Ortodoxa asa cum spuneti.
In definitv, Marea Schisma de la 1054 a plecat de la pozitia ireconciliabila a celor doua Biserici, Catolica si Ortodoxa, in privinta primatului si nu neaparat de la diferente de crez .
Fruntasii catolicii reclamau primatul Bisericii Catolice, in timp ce fruntasii ortodocsi nu concepeau ca, recunoscand acest primat, sa-si piarda functiile de conducere.
Totul a fost o lupta pentru ciolanul puterii, departe de credinta si menirea de pastorit oile Domnului.
Autocefalia Bisericii Ortodoxe era doar un episod din goana dupa functii si a disputelor privind jurisdictia religioasa a anumitor regiuni, o lupta surda mascata de disputa teologica pe marginea introducerii in Crezul de la Niceea a Clauzei Filioque.
Ca asa stateau lucrurile a demonstrat-o si alt eveniment, pretentia, la 1589, a patriarhului Rusiei ca el este indreptatit sa aiba rolul de conducator al tuturor bisericilor ortodoxe din lume.
Nu am nimic contra alegerii unor preoti ca membri ai Consiliilor locale, mai ales ca ei o fac de pe o platforma neutra nu din partea unor partide.
Problema ar putea fi daunatoare doar in masura in care acesti preoti vor vedea in functia de consilier doar o sursa de imbogatire personala si nu functia reala de ajutorare si consiliere a alegatorilor.

La 2008-03-10 15:42:57, filatelistu a scris:

> Draga Alwis46,
>
> La anii d-voastra ar trebui sa stii ca politologul Pavel s-a referit
> la politologii occidentali care au edificat cee ce in cultura politica
> se cheama paradigma teologico-politica. Nu s-a referit la teologi
> catolici ca filosofi ai catolicismului asa ca numele pe care le
> enumerati nu au ce cauta in comentariul legat de politica si politici.
> Exista o mare diferenta intre catolicism si ortodoxie in ceea ce
> inseamna implicarea bisericii in politica si militantism politic. In
> timp ce biserica catolica s-a dezvoltat ca biserica militanta si
> politica, biserica ortodoxa s-a considerat mereu o biserica populara,
> neinteresata de politic, mai mult o biserica contemplativa. De aceea
> si Prea Fericitul Teoctist a dorit ca modelul Miron Cristea sa fie un
> unicat in romanime.
> La 2008-03-10 10:50:25, alwis46 a scris:
>
> > In ceea ce priveste spatiul ortodoxiei, cred domnule Pavel ca i-ati
> > uitat pe Patriarhul Dosotei al Ierusalimului, pe Sfantul Simeon al
> > Tesalonicului, pe aptriarhul Constantinopolelui Sfantul Ioan Gura de
> > Aur (397-403 d.H.), Sf. Grigore de Nisa - (335-394 d.H.), Sf. Chiril
> > din Alexandria - (dec. circa 444 d.H.) si Patriarhul Nestorie al
> > Constantinopolelui ca sa dau numai cateva exemple de ganditori din
> > randurile preotilor ortodocsi, altfel nu cred ca i-ati fi omis dand
> > exemple de ganditori numai din spatiul catolicismului.
> >
> > Si daca tot v-ati aplecat spre spatiul catolic, l-ati omis poate pe
> > unul dintre cei mai importanti ganditori din acest spatiu, Thomas
> > Morus (More).
> >
> >
> >
>
>

ValVerde
2008-03-10 16:55:17

Responsabilitate

Ce poate fi mai usor decit sa vinzi un produs care nu poate fi evaluat decit dupa moartea cumparatorului?
Ilogic???..da!
Si cu toate astea, Biserica (si in general, religia) o fac cu success de mii de ani.
Armata lui Dumnezeu nu e obisnuita sa dea seama pentru promisiunile ei.
Ai intraberi asupra produsului? Pretinzi asigurari?
Mai fa doua-trei matanii, roaga-te zilnic, tine postul, contribuie banaste la binestarea vinzatorului si indoielile vor disparea.
Primesti noi promisiuni ca ai sa capeti un loc in fata cind o veni sorocul sa dai socoteala de faptele tale.
Asta este "modelul" interactiunii biserica-enorias.
Popii nostri cei voinici vor avea multe probleme de adaptabilitate.
Sint obisnuiti sa promita Raiul si nimeni nu-i trage la raspundere daca la momentul adevarului clientul il intilneste pe Mohammed, sau pe Zeus, sau pe Darwin.
In politica, rezultatele sint asteptate in timpul vietii celor care te-au ales.
Nu poti repara un drum cu rugaciuni si nu poti aduce apa potabila in casele oamenilor prin post indelungat. Avind in vedere carentele intrinseci ale politicului romanesc, popii nostri convertiti in edili municipali vor avea doua optiuni: vor face treaba (ceea ce le doresc din suflet) dar mi-e teama ca optiunea asta va fi mai curind exceptie de la regula, sau se vor converti in politicieni adevarati, adica vor mintii, vor fura si vor insela electoratul.
E BOR gata sa isi assume riscul??? Cind alegatorii ii vor injura pe edilii-popi,
responsabilitatea se va extinde asupra Bisericii indiferent de ce vor zice capii ei

Maxim
2008-03-10 17:08:33

Re: Ganditori din spatiul ortodoxiei. Filatelistu.

La 2008-03-10 16:19:00, alwis46 a scris:

> Departe de fi populara si doar contemplativa Biserica Ortodoxa asa cum
> spuneti.
> In definitv, Marea Schisma de la 1054 a plecat de la pozitia
> ireconciliabila a celor doua Biserici, Catolica si Ortodoxa, in
> privinta primatului si nu neaparat de la diferente de crez .
> Fruntasii catolicii reclamau primatul Bisericii Catolice, in timp ce
> fruntasii ortodocsi nu concepeau ca, recunoscand acest primat, sa-si
> piarda functiile de conducere.
> Totul a fost o lupta pentru ciolanul puterii, departe de credinta si
> menirea de pastorit oile Domnului.
> Autocefalia Bisericii Ortodoxe era doar un episod din goana dupa
> functii si a disputelor privind jurisdictia religioasa a anumitor
> regiuni, o lupta surda mascata de disputa teologica pe marginea
> introducerii in Crezul de la Niceea a Clauzei Filioque.
> Ca asa stateau lucrurile a demonstrat-o si alt eveniment, pretentia,
> la 1589, a patriarhului Rusiei ca el este indreptatit sa aiba rolul de
> conducator al tuturor bisericilor ortodoxe din lume.

Marea Schisma a avut cauze teologice. In secolul 11, cand pe scaunul vechii Rome au ajuns papi de origine germanica, acestia au introdus "Filioque" in simbolul de credinta (in 1014). Ei au demarat un proces de reformare a papalitatii. Conform canoanelor in vigoare atunci (valabile si astazi in ortodoxie), episcopul Romei era primul in ordinea onorifica, un primus inter pares, dar doar atat. Papii germanici au reinterpretat sensul intaietatii considerand ca papa are un primat de ordin divin. Impotriva acestei asertiuni s-au opus celelalte 4 patriarhate din Pentarhie. Opozitia a fost una teologica, nu de alta natura.
In "Razboiul stelelor" avem o intamplare asemanatoare cu ceea ce s-a petrecut in Biserica crestina in sec. 11 (de fapt in perioada sec. 9-12): senatorul Palpatine, intaiul dintre parlamentarii galactici, a dat o lovitura de stat si s-a proclamat imparat. Acelasi lucru a facut si papa atunci: din coleg al celorlalti patriarhi s-a proclamat deasupra lor.

Dupa ce Roma a iesit din comuniunea cu patriarhatele rasaritene, ordinea onorifica in Biserica a devenit: Constantinopol, Alexandria, Antiohia, Ierusalim. Dupa disparitia Imperiului Bizantin (1453) si aparitia unor noi Biserici Ortodoxe locale (la popoarele est-europene), patriarhatele traditionale (amintite mai sus) au fost in continuare respectate. Biserica Rusa a devenit insa cea mai mare BO locala, care in plus se baza si pe un stat puternic, in continua expansiune. Din punct de vedere formal nimeni nu a contestat ordinea data de canoane (Constantinopol, Alexandria, Antiohia, Ierusalim), dar toate acestea se aflau sub dominatie turceasca. In Rusia a inceput sa apara teoria Moscovei ca a treia Roma, in calitatea ei de capitala a celui mai mare stat ortodox. O astfel de teorie nu se bazeaza pe canoanele vechi, dar se bazeaza pe principiile care au stat la baza formularii canoanelor vechi. Canonul 28 de la sinodul IV ecumenic (Calcedon 451), care stabileste ordinea patriarhatelor, da si criteriul acestei ordini: Roma este vechea capitala a Imperiului Roman, iar Constantinopolul (Noua Roma) este capitala Imperiului Roman de Rasarit. Imperiul rus, aflat la sfarsitul sec. 16 in faza incipienta de dezvoltare, avea pretentia ca reprezinta o continuare spirituala a Imperiului Bizantin.
Oricum, intaietatea in ortodoxie nu este acelasi lucru cu doctrina papala. Daca se mentine caracterul sinodal al Bisericii Ortodoxe, nu este asa de importanta ordinea scaunelor patriarhale. Daca n-ar exista o traditie istorica larg acceptata (patriarhul de Constantinopol este intaiul), nu vad nici un alt motiv pentru care cea mai mare Biserica Ortodoxa din lume (Biserica Rusa), care are mai multi credinciosi decat toate celelalte Biserici ortodoxe la un loc, sa nu detina locul de onoare in ortodoxie.
Pentru BOR cred ca este avantajos ca in ortodoxie sa existe un echilibru intre Constantinopol (cu tendinte papiste) si Moscova.

alwis46
2008-03-10 17:26:35

Re: Ganditori din spatiul ortodoxiei. Filatelistu. Maxim.

Prea multa vorba cand de fapt este vorba de ciolanul puterii in gandirea ortodoxa.
Be-a lungul vremilor, Biserica Catolica a avut un singur centru de putere si tot pe acela il are si astazi, Vaticanul condus de Papa in contra-partida cu Ortodoxia unde nu mai stiai cine este in fruntea acestei Biserici.
Avignon a fost un accident vremelnic in istoria catolicismului.
Insiruirea aia de centre de putere ale Ortodoxiei, Constantinopol, Alexandria, Antiohia, Ierusalim si mai nou Moscova si pretentiile ei, nu fac decat sa intareasca acest adevar, fiecare dintre Patriarhii respectivi tanjea dupa putere.

La 2008-03-10 17:08:33, Maxim a scris:
>
> Dupa ce Roma a iesit din comuniunea cu patriarhatele rasaritene,
> ordinea onorifica in Biserica a devenit: Constantinopol, Alexandria,
> Antiohia, Ierusalim. Dupa disparitia Imperiului Bizantin (1453) si
> aparitia unor noi Biserici Ortodoxe locale (la popoarele
> est-europene), patriarhatele traditionale (amintite mai sus) au fost
> in continuare respectate. Biserica Rusa a devenit insa cea mai mare BO
> locala, care in plus se baza si pe un stat puternic, in continua
> expansiune. Din punct de vedere formal nimeni nu a contestat ordinea
> data de canoane (Constantinopol, Alexandria, Antiohia, Ierusalim), dar
> toate acestea se aflau sub dominatie turceasca. In Rusia a inceput sa
> apara teoria Moscovei ca a treia Roma, in calitatea ei de capitala a
> celui mai mare stat ortodox. O astfel de teorie nu se bazeaza pe
> canoanele vechi, dar se bazeaza pe principiile care au stat la baza
> formularii canoanelor vechi. Canonul 28 de la sinodul IV ecumenic
> (Calcedon 451), care stabileste ordinea patriarhatelor, da si
> criteriul acestei ordini: Roma este vechea capitala a Imperiului
> Roman, iar Constantinopolul (Noua Roma) este capitala Imperiului Roman
> de Rasarit. Imperiul rus, aflat la sfarsitul sec. 16 in faza
> incipienta de dezvoltare, avea pretentia ca reprezinta o continuare
> spirituala a Imperiului Bizantin.
> Oricum, intaietatea in ortodoxie nu este acelasi lucru cu doctrina
> papala. Daca se mentine caracterul sinodal al Bisericii Ortodoxe, nu
> este asa de importanta ordinea scaunelor patriarhale. Daca n-ar exista
> o traditie istorica larg acceptata (patriarhul de Constantinopol este
> intaiul), nu vad nici un alt motiv pentru care cea mai mare Biserica
> Ortodoxa din lume (Biserica Rusa), care are mai multi credinciosi
> decat toate celelalte Biserici ortodoxe la un loc, sa nu detina locul
> de onoare in ortodoxie.
> Pentru BOR cred ca este avantajos ca in ortodoxie sa existe un
> echilibru intre Constantinopol (cu tendinte papiste) si Moscova.
>

filatelistu
2008-03-10 17:29:27

Re: Ganditori din spatiul ortodoxiei. Filatelistu.

Draga Alwis46,

Marea Schisma de la 1054 D.Ch. nu a pornit de la nici un primat, ci de la o problema pur teologica, privind intruparea lui Christos.
In ceea ce priveste militantismul bisericii catolice acesta este evidentiat nu doar prin Cruciade sau Inchizitie, ci mai cu seama prin implicarea ei in politica dupa principiul 'sa dam Cezarului ce este al Cezarului' inlocuind principiul 'intr-o teaca nu incap doua sabii'. In oglinda, Biserica Ortodoxa a privit lumea politica ca pe ceva sub menirea ei, dezvoltind o filosofie proprie intregului spatiu rasaritean si anume ca de cele pamintesti se ocupa alesul domnului pe pamint iar Biserica se ocupa doar de cele nepamintene, instaurind astfel rolul monarhiei ca veriga intre popor si Dumnezeu . De aici si ecumanismul rasaritean total diferit de cel occidental, de aici si marea diferenta intre filosofia teologica catolica si cea teologica ortodoxa.

La 2008-03-10 16:19:00, alwis46 a scris:

> Cred ca si domnia voastra plecati de la o premisa gresita.
> Departe de fi populara si doar contemplativa Biserica Ortodoxa asa cum
> spuneti.
> In definitv, Marea Schisma de la 1054 a plecat de la pozitia
> ireconciliabila a celor doua Biserici, Catolica si Ortodoxa, in
> privinta primatului si nu neaparat de la diferente de crez .
> Fruntasii catolicii reclamau primatul Bisericii Catolice, in timp ce
> fruntasii ortodocsi nu concepeau ca, recunoscand acest primat, sa-si
> piarda functiile de conducere.
> Totul a fost o lupta pentru ciolanul puterii, departe de credinta si
> menirea de pastorit oile Domnului.
> Autocefalia Bisericii Ortodoxe era doar un episod din goana dupa
> functii si a disputelor privind jurisdictia religioasa a anumitor
> regiuni, o lupta surda mascata de disputa teologica pe marginea
> introducerii in Crezul de la Niceea a Clauzei Filioque.
> Ca asa stateau lucrurile a demonstrat-o si alt eveniment, pretentia,
> la 1589, a patriarhului Rusiei ca el este indreptatit sa aiba rolul de
> conducator al tuturor bisericilor ortodoxe din lume.
> Nu am nimic contra alegerii unor preoti ca membri ai Consiliilor
> locale, mai ales ca ei o fac de pe o platforma neutra nu din partea
> unor partide.
> Problema ar putea fi daunatoare doar in masura in care acesti preoti
> vor vedea in functia de consilier doar o sursa de imbogatire personala
> si nu functia reala de ajutorare si consiliere a alegatorilor.
>
> La 2008-03-10 15:42:57, filatelistu a scris:
>
> > Draga Alwis46,
> >
> > La anii d-voastra ar trebui sa stii ca politologul Pavel s-a referit
> > la politologii occidentali care au edificat cee ce in cultura politica
> > se cheama paradigma teologico-politica. Nu s-a referit la teologi
> > catolici ca filosofi ai catolicismului asa ca numele pe care le
> > enumerati nu au ce cauta in comentariul legat de politica si politici.
> > Exista o mare diferenta intre catolicism si ortodoxie in ceea ce
> > inseamna implicarea bisericii in politica si militantism politic. In
> > timp ce biserica catolica s-a dezvoltat ca biserica militanta si
> > politica, biserica ortodoxa s-a considerat mereu o biserica populara,
> > neinteresata de politic, mai mult o biserica contemplativa. De aceea
> > si Prea Fericitul Teoctist a dorit ca modelul Miron Cristea sa fie un
> > unicat in romanime.
> > La 2008-03-10 10:50:25, alwis46 a scris:
> >
> > > In ceea ce priveste spatiul ortodoxiei, cred domnule Pavel ca i-ati
> > > uitat pe Patriarhul Dosotei al Ierusalimului, pe Sfantul Simeon al
> > > Tesalonicului, pe aptriarhul Constantinopolelui Sfantul Ioan Gura de
> > > Aur (397-403 d.H.), Sf. Grigore de Nisa - (335-394 d.H.), Sf. Chiril
> > > din Alexandria - (dec. circa 444 d.H.) si Patriarhul Nestorie al
> > > Constantinopolelui ca sa dau numai cateva exemple de ganditori din
> > > randurile preotilor ortodocsi, altfel nu cred ca i-ati fi omis dand
> > > exemple de ganditori numai din spatiul catolicismului.
> > >
> > > Si daca tot v-ati aplecat spre spatiul catolic, l-ati omis poate pe
> > > unul dintre cei mai importanti ganditori din acest spatiu, Thomas
> > > Morus (More).
> > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>

JMJ
2008-03-10 19:31:24

Iubirea uneste si creaza pe cand ura dezbina si distruge

De aceea trebuie sa cautam si in religie elementele ce indeamna la iubire si unire.
Pana si marirea productivitatii muncii, ceruta romanilor de catre forurile financiare internationale pt cresterea salariilor is pensiilor, depinde de iubirea de Dumnezeu si oameni.
ma gandesc la un exemplu auzit recent de la anumiti pastori americani pe Daystar. Zice ca unul a visat noaptea cum sa faca o masinarie care a ajutat compania sa sa fabrice o nava pe zi. Ei primisera o comanda urgenta de 300 de vase pt armata americana in al 2-lea RM, si li se ordonase sa lucreze si duminica pt a le termina la timp. Ei au refuzat spunand ca vor putea lucra in cursul saptamanii mai repede daca vor respecta Ziua Domnului mergand la biserica. Au fost amenintati cu inchisoarea, dar nimic nu i-a clinitit. Asa se face ca fiul proprietarului companiei, in cautarile lui, a fost daruit de Dumnezeu cu acest vis.
Sa ne amintim ca si Noe a fost invatat tot de Dumnezeu, datorita credintei lui, cum sa construiasca Arca pt a scapa de potop.
altadata am auzit la catolici, cum un tunator in metale, nu reusea sa potriveasca proportiile fetei pt amplasarea ochilor la Statuia Sf. Fecioare, pe care se angajase s-o faca pt un prieten a carui sotie fusese vindecata de cancer dupa cae a promis statuai Maicii Domnului, astfel ca a visat noaptea cum sa o faca si a iesit perfect.
Si eu am visat noaptea ca imi spunea cineva o portiune din Rozary in engleza pe care nu reusisem s-o inteleg de la tv: "And lead all souls to heaven" (si condu toate sufletele la Paradis), iar mai departe stiam ca zicea: "in special pe acelea care au mai mare nevoie de mila Ta" - facandu-ma sa inteleg ca si eu eram una din acele suflete.
E fantastic ce lucruri marete pot face oamenii din iubire, mai ales cand e neimplinita. Mihai Eminescu a creat poezii nemuritoare; un alt barbat a construit Tajmahalul pt iubirea ce o purta sotiei sale care a murit la nasterea celui de al saisprezecelea copil. Probabil ca sa nu inebuneasca si-a pus toata iubirea in constructia acelei minunatii a lumii.
As zice ca si Mircea Eliade a creat operele sale tot datorita iubirii neimplinite pt indianca Maitreyi. Probabil ca atat l-a framantat impotrivirea tatalui fetei la casatoria lor, si stiind ca motivele erau de ordin religios, a cautat sa inteleaga de ce si cum ajung oamenii sa creeze bariere intre ei datorita credintelor religioase.
Iubirea uneste si creaza, pe cand ura dezbina si distruge.
O alta minune cladita din iubire este constructia "Coral Castle" , de langa Miami (in italiana inseamna "ma iubesti"), minune nu atat datorita frumusetii cat misterului asupra constructiei sale. Acesta a fost construit de latvianulEd Leskalnin, inchinat iubirii tp logodnica sa care s-a razgandit inaintea nuntii. El, un om scund si slab, a ridicat acele blocuri mari de piatra cantarind tone, fara ajutorul macaralelor, folosind numai cateva mici instrumente de slefuit pt a le da forma dorita. intrebat cum a facut-o, a raspuns: "Cu iubire."
Dat fiind ca a scris o cartulie numita "Sweet Sixteen" (Dulce Saisprezece), in care zicea ca s-ar gasi explicatiile reusitei acelor performante si cum a descifrat secretul constructiei piramidelor, aplicand acea metoda in constructia sa, cred ca raspunseul il gasim in credinta si practica religiei sale. Cartea contine de fapt numai sfaturi cum sa cresti si sa educi o feciaora ca sa nu fie pangarita de barbat. Or asta ne duce cu gandul la Fecioara Maria, iar el fiind din Latvia, trebuie ca era catolic cu devotiune fata de ea si mai mult ca sigur ca recita Rozariul.
Dupa refuzul iubitei (sau poate fusese pangarita de altcineva si el a rupt logodna), Edward a plecat in America sa-si caute norocul - dupa cum fac atatia si acum. Ce-a gasit aici a fost munca grea (parca in constructii), pana s-a imbolnavit de tuberculoza. Atunci s-a retras in Florida pt ca era mai cald, si se vede ca s-a pus pe rugaciuniel Rozariului ca singura speranta - cum a facut si preotul irlandez Patrick Peyton in 1941. Preotul s-a vindecat si in cei peste 50 de ani cat a mai trait, si-a inchinat viata strangerii oamenilor in intreaga lume la rugaciuni in familie is in locuri publice, mobilizarii actorilor de la hollywood in realizarea unor filme pe subiecte biblice si a "Familly Theater" la radio si Tv. pt ca sa realizam acea societate a pacii si iubirii.
Edward a reusit dezlegarea misterului constructiilor piramidelor si constructia sa inchinata iubirii si prin iubie. Probabil ca a suferit asa de mult ridicand greutati mari in constructii, incat datorita rugaciunilor, Fecioara Maria l-a facut sa inteleaga cum o poate face mai usor, demonstrand si celorlati oaemni ca se poate.
Oamenii au fost belstemati de Dumnezeu sa munceasca greu numai dupa ce Adam si Eva au cazut in pacat neascultand de El. pana atunci mancau fructe din Eden, iar dupa asta au fost pedepsiti sa manace ierburi si paine obtinute cu sudoarea fruntii, si sa-i mai ameninte si sarpele sau animalele salbatice.
De-aia, usurarea muncii si cresterea productivitatii nu le gasim decat indreptandu-ne cu rugaciuni la Dumnezeu.
Eccleziast 2:26: "Pt ca Dumnezeu da omului pe care il vede bun, intelepciune si stiinta, dar unui pacatos ii da munca grea, sa adune si sa incarce..."
Proverbe 10:22: 'Binecuvantarile Domnului fac bogatie, si nu adauga munca grea pt ea."
Astea le-am auzit ieri la tv. ,Dr. Bill Winston - pastor de culoare, le-a scris in cartea sa "Manifesting Abundance" - vol II. El dadea inca multe alte citate biblice si zicea : "Voi nu trebuie sa mai munciti greu pt nevoile voastre any longer." Asta cu conditia sa buchism Biblia cum a facut el si s-o aplicam in viata. Daca negri s-au ridicat prin asta cred ca am putea s-o facem si noi.
in comunism munceam si duminica manati de la spate pt ca nu indrazneam sa ne impotrivim si sa ne ducem la biserica. acum nu ne mai mana nimeni, dar muncim singuri ca prostii crezand ca ne vom imbogati. Vine o vreme cand fiecare are un moment de trezire cand vede ca a muncit de pomana si se alege praful de tot pt ca n-a ascultat de Dumnezeu.

calator
2008-03-10 19:44:56

Re: Ganditori din spatiul ortodoxiei. Filatelistu. Alwis

Scorilo
2008-03-10 20:14:39

Re: Ganditori din spatiul ortodoxiei. Filatelistu. - Si totusi... (synd, esti pe-aici?)

La 2008-03-10 17:29:27, filatelistu a scris:

> Draga Alwis46,
>
> Marea Schisma de la 1054 D.Ch. nu a pornit de la nici un primat, ci de
> la o problema pur teologica, privind intruparea lui Christos.
> In ceea ce priveste militantismul bisericii catolice acesta este
> evidentiat nu doar prin Cruciade sau Inchizitie, ci mai cu seama prin
> implicarea ei in politica dupa principiul 'sa dam Cezarului ce este al
> Cezarului' inlocuind principiul 'intr-o teaca nu incap doua sabii'.
> In oglinda, Biserica Ortodoxa a privit lumea politica ca pe ceva sub
> menirea ei, dezvoltind o filosofie proprie intregului spatiu
> rasaritean si anume ca de cele pamintesti se ocupa alesul domnului pe
> pamint iar Biserica se ocupa doar de cele nepamintene, instaurind
> astfel rolul monarhiei ca veriga intre popor si Dumnezeu . De aici si
> ecumanismul rasaritean total diferit de cel occidental, de aici si
> marea diferenta intre filosofia teologica catolica si cea teologica
> ortodoxa.

Draga filatelistule,

Aici gresesti; si daca noua, in calitate de forumisti ni se poate trece usor cu vederea, apoi unuia ca Dan Pavel, nu i se mai trece.

Daca te uiti nitel la istoria Bizantului apoi ai sa vezi ca Biserica si politica (imparatul/statul) au fost strans legate, de la bun inceput, iar aceasta legatura a fost formalizata in timpul lui Iustinian prin introducerea asa-zisilor "termeni simfonici". Biserica, prin ierarhii ei, participa la viata de stat/politica, dupa cum si imparatul participa la viata religioasa, organizand si participand la sinoadele bisericii, ba uneori chiar si prezidandu-le.

Ceea ce, intr-adevar, Biserica Ortodoxa s-a ferit sa faca, a fost sa pretinda *putere temporala/seculara* exclusiv pentru ea insasi, ceea ce se vede fie si numai din faptul ca in rasarit n-a existat niciodata un echivalent al "Statelor papale" care au existat inca din evul mediu timpuriu si pana in zilele noastre (Vaticanul), dar asta nu inseamna ca Biserica Ortodoxa n-a participat la viata politica si sociala.

Imi pare rau ca un coleg forumist, cu nick-ul "synd", n-a mai aparut de mult pe forum; daca era, el ti-ar fi putut raspunde mai bine, caci poseda o cultura vasta, care acopera destul de bine si aria asta si sunt sigur ca ti-ar fi putut da mai multe si mai bune explicatii si chiar si nume de "ganditori ortodocsi" (eu as prefera sa-i numesc teologi), care s-au aplecat si asupra temelor politice.

Pana una alta, eu ma multumesc sa-l numesc pe parintele Staniloae si sa-ti recomand o culegere de eseuri care a aparut in ultimii ani, numita - daca nu ma insel - "Ortodoxie si natiune". Nu ma astept, insa, ca Dan Pavel sa-si fi "pierdut timpul" cu asa ceva, iar daca, intr-adevar a facut-o, atunci poate ca nu considera ca e de-ajuns ca sa mentioneze numele parintelui alaturi de cele pe care lea- citat in articol. Dar chiar si asa, admitand ca nu-l consideram de talia celor mentionati, asta nu inseamna ca Ortodoxia nu are chiar de loc telologi care sa se fi aplecat asupra temelor politice.

Cam asta ar fi...

Numai bine,
Scorilo

OldPhil
2008-03-10 21:23:10

Re: Iubirea uneste si creaza pe cand ura dezbina si distruge

La 2008-03-10 19:31:24, JMJ a scris:

hihihihihihihi, si unde-i noutatea? apropo, ce mai spunea popa astazi?


« Sumar articole

Pentru a putea posta un comentariu trebuie sa va autentificati.


Cauta comentariul care contine:   in   
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Cui foloseste rastignirea Serbiei (4248 afisari)
 Camera de luat vederi care vede pe sub haine (2463 afisari)
 Aplauze pentru balbe (2152 afisari)
 Noaptea negocierilor (2043 afisari)
 Serbia in deriva (1285 afisari)
 Michael Douglas trebuie sa-si mai faca urgent o operatie estetica  (3239 afisari)
 Actrita Goldie Hawn "intinereste" alaturi de un print musulman de 25 de ani (3177 afisari)
 In direct la TV: Prezentator luat pe sus de vijelia despre care relata (2548 afisari)
 CIA, asasinarea lui Aldo Moro si teoria conspiratiei (2392 afisari)
 Blugii stramti impiedica violul (2109 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00818 sec.