Un bang sonic reprezinta unda de soc produsa de un avion sau alt obiect care se deplaseaza cu o viteza mai mare decat cea a sunetului. Aceasta unda de soc insoteste avionul pe toata durata zborului cu viteza mai mare decat cea a sunetului (nu doar la trecerea in regim supersonic). Bangul sonic este perceput ca o explozie de catre un observator aflat la sol de fiecare data cand proiectia pe sol a undei de soc a avionului ce zboara in regim supersonic trece peste el. De aceea bangul sonic este auzit pe tot parcursul traiectoriei avionului (deci pe o arie foarte larga) si nu doar intr-un anumit moment. Fenomenul este explicat si in cartile de fizica de liceu.
Mai multe informatii aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_boom
Ceea ce au auzit locuitorii Maramuresului poate fi un asemenea bang sonic, care produs de un avion gen MiG-21 se aude de la inaltimea de 10000 de metri ca o explozie puternica dar distanta si poate produce vibratia ferestrelor. Zgomotul se aude foarte puternic chiar si de la acea inaltime, mai ales in amurg sau noaptea.
Ca sa zboare in regim supersonic, avioanele trebuie sa foloseasca regimul de fortaj al motorului (cunoscut si sub numele de postcombustie sau afterburner in engleza). La functionarea in regim de fortaj in spatele avionului apare o coada de flacari (aprox 7-8 metri lungime in cazul unui avion din clasa MiG-21 sau F-16), extrem de stralucitoare si de bine vizibila in amurg sau noaptea. Un exemplu foarte bun aici:
http://www.airliners.net/open.file?id=1233571
In cazul in care zborul se executa la inaltimi de aprox 10-11000 de metri (standard pentru misiunile in regim supersonic de antrenament) atunci in spatele avionului poate aparea si o trena de condensare, celebra dara alba lasata pe cer de avioane si pe care probabil a observat-o oricine).
Zborul unui avion in regim de fortaj produce de asemenea un zgomot extrem de puternic (peste 140dB) iar in cazul zborurilor la joasa altitudine cu viteze foarte mari (dar nu supersonice) poate fi perceput de asemenea ca o bubuitura foarte puternica. In cazul unui avion care se deplaseaza cu aprox 900 - 1000 km/h la joasa inaltime (viteza subsonica), zgomotul avionului nu se aude decat aproape in acelasi moment cand avionul survoleaza un observator terestru. Daca nu ai mai auzit un asemenea sunet niciodata il poti foarte usor confunda cu o explozie, mai ales daca se observa si flacara fortajului. Pentru cine a participat la un airshow, gen RoIAS-2006 fenomenul este foarte cunoscut.
Concluzia: alertati degeaba
Cat despre explicatiile ofiterului de presa de la baza 71 nu pot sa spun decat un singur cuvant: patetice. Este evident ca omul nu stie despre ce este vorba si poate ca ar fi fost mai util sa-i dati intai timp sa se documenteze sau sa solicitati o declaratie oficiala de presa. |