Titanicul s-a scufundat pur si simplu dintr-o imensa greseala de proiectare si executie. Nu au fost executati intre compartimente asa-numitii pereti etansi, toate tubulaturile si tunelele de cabluri care traversau longitudinal nava fiind trecute prin peretii despartitori ai compartimentelor fara a se executa etanseizarea acestor treceri. In constructiile de nave o atare executie este de prim ordin .
In cazul in care erau executati peretii etansi, Titanicul putea sa aiba rezerva pozitiva de flotabilitate chiar si cu trei compartimente inundate din cele sapte existente.
Din pacate, peretii neetansi au lasat apa sa inunde rand pe rand toate compartimentele, rezerva de flotabilitate ducandu-se la fund odata cu nava.
Sa pui scufundarea unei nave de rangul Titanicului pe seama unei chei este ceva ori de domeniul absurdului ori al senzationalului cu orice pret.
Ca fost "marinel" pot spune ca una dintre cele mai importante lectii din cursul de instruire de baza se axa exact pe asigurarea acestei calitati a unei nave, rezerva de flotabilitate, prin prevederea din constructie a peretilor etansi intre compartimentele principale ale navei.
Nava mea de lupta avea cinci compartimente principale, intre toate fiind executati pereti etansi de separare, evident prevazuti cu tambuchiuri cu usi etanse pentru trecerea dintr-un compartiment in celalalt, iar toate strapungerile facute de tubulaturi sau fluxurile de cabluri erau etanseizate incat nici macar o picatura nu trecea dintr-o parte in alta.
S-auzim numai de bine !
|