"Trei lucruri sunt aproape incompatibile cu tarile in care Biserica Ortodoxa este majoritara: raspandirea psihanalizei (deoarece exista Taina Spovedaniei), feminismul (intrucat femeilor din aceste tari nu le lipseste feminitatea) si corelarea dintre politic si religios. Cu alte cuvinte, intr-o tara ortodoxa nu se rezolva probleme politice cu mijloace religioase, iar cele doua domenii nu se intrepatrund."
-----------
N-as prea-s zice... E adevarat, intre tarile majoritar catolice si cele majoritar ortodoxe exista o diferenta destul de pregnanta in evolutia istorica si in mentalul colectiv. Concluzia ca "intr-o tara ortodoxa nu se rezolva probleme politice cu mijloace religioase, iar cele doua domenii nu se intrepatrund e - totusi - gresita. In tarile majoritar catolice, Biserica a devenit un element influent pe toate planurile, inclusiv politic (a se vedea Cruciadele si influenta lui Dandolo, lupta pentru investitura, influenta excomunicarii s.a.m.d.), avand adesea suficienta forta incat sa influenteze evolutia intregii societati. In tarile ortodoxe, puterea politica si-a supus - in general - religia, folosindu-se de ea pentru rezolvarea diverselor probleme de politica externa (a se vedea politica panortodoxista si panslavista a tarilor rusi, legatura dintre religie si etnie in Transilvania etc), iar argumentele de natura religioasa nu sunt deloc neglijabile. Autorului ii scapa anumite elemente de natura istorica, ceea ce duce la erori de interpretare... |