Majoritatea companiilor media din Romania au recurs fie la reducerea salariilor, fie la disponibilizari, pe fondul scaderii vanzarilor si a incasarilor din publicitate. Cel mai afectat a fost printul, zeci de publicatii fiind deja inchise. Daca la inceputul anului cei din domeniu estimau pentru 2009 o crestere de pana la 10% a pietei de publicitate din Romania, anul se incheie cu scaderi de pana la 40% ale incasarilor comparativ cu 2008, potrivit anuarului Media Fact Book, citat de financiarul.com. Mediile de comunicare din Romania au adunat in acest an aproximativ 350 milioane euro, cu pana la 38% mai putin decat in 2008. De altfel, nivelul consemnat anul acesta este aproape ca acela din 2006, cand publicitatea contabiliza 369 milioane euro, potrivit anuarului Media Fact Book, realizat de agentia de media Initiative. Cea mai mare scadere valorica a inregistrat-o televiziunea, care a pierdut peste 100 milioane euro in 2009, comparativ cu 2008. Publicatiile pe print au inregistrat un mare declin. Astfel, daca in 2008 ziarele si revistele adunau din publicitate aproximativ 82 milioane euro, in 2009 estimarile indica o scadere de pana la 40 milioane euro, potrivit Media Fact Book. Cele mai afectate au fost ziarele, carora le-au scazut incasarile din reclame cu pana la 60%. Presedintele Federatiei Romane a Jurnalistilor (FRJ) MediaSind, Cristi Godinac, a declarat pentru Financiarul ca numarul jurnalistilor ramasi fara slujba in 2009 a ajuns la 1.200-1.300, iar din ianuarie 2010 ar putea urma alte disponibilizari. "Probabil numarul publicatiilor inchise pe plan local in 2010 va ajunge la 40, dublu fata de 2009, iar in presa centrala sunt mai multe titluri care ar putea disparea in 2010", a punctat Cristi Godinac, citat de Agerpres.
In ce priveste piata on-line in 2009, Media Fact Book indica pentru aceasta o valoare de 13 milioane euro, in timp ce alti specialisti estimeaza o scadere de 20% fata de 2008. (T.B.)