Muzeul National de Arta al Romaniei si Ambasada Italiei la Bucuresti sunt gazdele expozitiei "Noduri italiene. Cravata - evolutie, limbaj si stil", al carei vernisaj a avut loc miercuri seara, la sediul MNAR, in Rotonda Salii Auditorium.
Organizata cu ocazia implinirii a 130 de ani de relatii diplomatice italo-romane, expozitia prezinta 150 de cravate, 10 costume barbatesti din diferite epoci si o bogata documentatie explicativa ce ilustreaza evolutia cravatei in cadrul modelor vestimentare, de la esarfa innodata din secolul al XVII-lea si pana in zilele noastre. Cravata reprezinta azi unul dintre simbolurile inconfundabile ale stilului rafinat si exclusivist "Made in Italy".
Termenul "cravata" deriva din frantuzescul "cravate", adaptare a cuvantului croat "hrvat". Incepand cu secolul al XVII-lea, cand ofiterii regimentului de cavalerie croata ajunsi la Paris in timpul Razboiului de 30 de ani au introdus acest accesoriu in Franta, si pana in zilele noastre, cravata a suferit o serie de modificari, devenind simbolul absolut al elegantei masculine.
Trei stiluri
Expozitia ilustreaza nu numai evolutia istorica a cravatei, ci si evolutia stilistica a acestui accesoriu. Piesele expuse sunt reprezentative pentru a demonstra varietatea de tesaturi, modele, culori si imprimeuri existente, precum si varietatea tehnicilor de productie a cravatelor, evidentiindu-se trei mari stiluri de productie: cel englezesc, cel frantuzesc si cel italian.
Fie ca este de tip papillon, cache-col, sapte pliseuri, plastron sau jabot, cel mai important atribut al cravatei este sa fie bine innodata. Desi modalitatile de a innoda si de a purta cravata s-au schimbat de-a lungul timpului, ea ramane podoaba care dezvaluie personalitatea celui care o poarta, un semn aparte al gustului si obiceiurilor unei epoci.
Expozitia poate fi vizitata pana la 10 ianuarie 2010, de miercuri pana duminica, intre orele 10.00-18.00.