Ziarul ZIUA a sustinut argumentat faptul ca, cel putin pentru perioada 2005-2008, mult vehiculata saracie a Cercetarii a fost doar un fals mit. Mai precis, exista destule elemente care indica faptul ca domeniul Cercetarii stiintifice din Romania este departe de a fi o Cenusa�reasa a bugetului public.
Factorii de conducere din Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica (ANCS) au alimentat, la randul lor, acelasi dezmat pe bani publici manifestat la nivelul altor institutii publice, iar ilegalitatile sau prostul mana�gement au adus presiuni financiare suplimentare pe buget. Ca si alte zone de activitate unde statul este "manager", Cercetarea a avut fonduri, si nu putine, dar gestionarea lor a sugerat dispretul pentru banii publici si nepasarea in cheltuirea lor.
Justitia vede si nu crede
Verificarile intermediare facute de Curtea de Conturi la sediul ANCS au scos la iveala haosul si ignorarea legii instaurate acolo: virarea cu intarziere la buget a creditelor obtinute si neutilizate (pentru care s-au calculat majorari), respectiv neefectuarea acreditarilor sau reacreditarilor unitatilor de cercetare si neincasarea taxelor aferente (pentru care s-au pierdut bani). ANCS nu avea nici macar o evidenta a creditelor bugetare aprobate, iar in contul "Debitori" au fost gasite in�registrari contabile eronate. In 2007, ANCS a asistat finantarea a 64 contracte de grant (pentru care se efectuasera plati in valoare de peste trei milioane de lei), fara a se lua masuri pentru recuperarea platilor deja efectuate. In 2008, datorita valorii prejudiciilor constatate de inspectorii Curtii de Conturi printr-un act de control inter�mediar, a fost sesizata instanta de judecata. Ca si in alte multe cazuri in care statul are de recuperat bani pentru buget, judecatorii nu s-au pronuntat nici pana in prezent.
Recordul in materie de delir al cheltuielilor la ANCS il constituie lansarea din decembrie 2008 a unei cereri de oferte pentru "executie lucrari reabilitare instalatii sanitare", valoarea estimata totala fiind 1.400.000 lei. Conform licitatiapublica.ro, in decembrie 2008, ANCS a primit o singura oferta (evident, dupa criteriul "cea mai avantajoasa oferta"), castigatorul fiind o firma cu sediul intr-un apartament din Valcea: Metinstal SRL. "In data de 25.09.2008, a fost lansata invitatia de participare online pentru "Reabilitare instalatii sanitare la valoarea estimata de 1.400.000 lei, iar singurul ofertant care a participat la procedura a avut oferta financiara la pretul de 1.173.242,27 lei. Aceste lucrari au fost cotate ca lucrari complexe (proiectare, executie lucrari) si tinand seama de aplicarea ponderii in cazul executiei de lucrari, respectiv 70% oferta financiara, 30% pentru ceilalti factori de evaluare, s-a aplicat criteriul ,,oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic", a transmis, pentru ZIUA, biroul de relatii cu presa al ANCS.
In august 2008, conform site-ului licitatiapublica.ro, Autoritatea a anuntat cerere de oferta atribuita pentru organizarea unei campanii de relatii publice privind promovarea rezultatelor din domeniul CDI, la o valoare estimata totala de 263.410 lei. A existat o singura oferta: firma Economix News. In aceste conditii, devine din nou neclar cum se poate vorbi de "oferta cea mai avantajoasa" in conditiile in care exista un singur candidat. Sensibilitatea conducerii ANCS la "imagine" a nascut cheltuieli stufoase: in mai 2008, s-a alocat o suma cu valoare estimata totala de 170.000 lei pentru "Servicii de promovare a domeniului cercetarii in ziare", respectiv pentru "Servicii de promovare a domeniului cercetarii in publicatii electronice". Motivatia Autoritatii din Cercetare: "Domeniul Cercetare-Dezvoltare-Inovare este greu accesibil publicului larg format in majoritate din contribuabilii cu nivel de pregatire scazut spre mediu, ANCS a incercat sa gaseasca solutia cea mai eficienta de comunicare a ceea ce inseamna Cercetarea, importanta ei si constientizarea impactului pe care il are in evolutia oricarei societati", ne-a transmis Biroul de presa al Autoritatii. Mentionam ca ANCS a evitat sa comenteze pentru ZIUA, rezultatele acestor campanii atat de generos platite: "Tinand cont ca nu a fost o campanie publicitara obisnuita, iar domeniul Cercetarii are un grad pronuntat de abstrac�tivitate, nu s-au putut verifica indicii clasici de eficienta ale unei campanii publicitare", ne-au declarat reprezentantii ANCS.