Desi pare incredibil, primul guvern de dupa '89 condus de un profesor de Drept Consti�tutional este si cam�pio�nul Ordonantelor de Ur�genta emise si declarate ne�consti�tutionale. Patru ase�menea acte normative, emise in ul�timele 10 luni, au fost inva�lidate de Curte, iar un altul, care vizeaza legea uni�ca a pensiilor, va avea pro�babil aceeasi soarta, daca Gu�vernul Boc II mai apuca sa si-l asume. De obicei, pentru a se pune la adapost, actualul premier aplica o smecherie invatata de la mentorul sau, Traian Ba�sescu. Cum prinde de veste ca un act normativ este pe cale sa fie declarat neconstitu�tional, emite un altul, care sa includa si pre�vederile contes�tate, "sun�tand" astfel Curtea Consti�tutionala si, implicit, legea.
Metoda a fost patentata de seful statului inca din vre�murile cand taia si spanzura in Ministerul Trans�portu�rilor. Un caz concret, relatat de surse din Administratia Portu�ri�lor Maritime Constan�ta, a avut loc in perioada 1996-2000, atunci cand Aso�ciatia Ope�ratorilor de Nave a con�testat in Justitie un ordin prin care firmele de pilotaj erau puse la zid. De fiecare data cand era pe cale sa piarda procesul, ministrul Basescu anula Or�dinul atacat si dadea un altul, care avea in cuprinsul sau prevederi cu acelasi continut, dar cu numar diferit. Astfel, Ordinul 508/1999, care ar fi limitat durata de func�tionare a fir�melor de pilotaj prin conce�sionarea activitatii in por�turile maritime, a fost con�testat de societatea "Pilot Service" SA. Curtea de Apel Constanta a dat dreptate so�cietatii si a anulat partial ordinul. Iute de mana, Traian Basescu abroga ordinul-pro�blema si emite un altul, 595/2000, care reglementa tot concesionarea activitatii de pilotaj, transformand-o, in opinia unor specialisti, intr-un adevarat monopol de stat. Drepturile castigate de "Pilot Service" SA au fost pur si simplu ignorate si, in cele din urma, din cauza blocajelor in Justitie iscate de "metoda" Basescu, respectiva firma si multe altele din domeniu s-au desfiintat.
In momentul in care Curtea Constitutionala este pe punctul de a declara neconstitutional vreun act emis de Guvernul Emil Boc, premierul se pune la adapost si cu 24 de ore inainte ca rezolutia Curtii sa devina publica emite o alta Ordonanta care include si prevederile actului dorit de seful Executivului. Metoda a fost brevetata de fostul sau sef de partid, Traian Basescu, pe vremea cand acesta era ministru al Transporturilor in Guvernele Victor Ciorbea, Radu Vasile
si Mugur Isarescu.
Surse din Administratia Porturilor Maritime Constanta ne-au relatat ca, in perioada 1996-2000, Asociatia Operatorilor de Nave din Portul Constanta a dat in judecata Ministerul Transporturilor din cauza prevederilor discriminatorii cuprinse intr-un Ordin de ministru. "Era vorba de autorizarea firmelor de pilotaj si cand Asociatia Operatorilor de Nave era pe punctul de a castiga procesul, ministrul Basescu nu facea altceva decat sa anuleze Ordinul care facea obiectul litigiului si dadea un alt Ordin in care prelua in cuprinsul sau prevederi cu acelasi continut, dar cu numar diferit", ne-au declarat sursele citate. Astfel, in 1999 Ministerul Transporturilor emite Ordinul 508 pentru aprobarea Normelor metodologice de autorizare a agentilor economici care presteaza servicii in porturi, pe cai si canale navigabile. Conform declaratiilor surselor noastre, prin acest act ministrul Transporturilor limita durata de functionare a societatilor de pilotaj prin concesionarea activitatii in porturile maritime. Considerandu-se nedreptatiti de acest Ordin, reprezentantii Societatii Pilot Service SA au atacat in instanta actul, castigand litigiul. Curtea de Apel Constanta a dispus atunci anularea partiala a Ordinului 508 si a decis ca societatea reclamanta are dreptul de a exercita activitatea de pilotaj. Firma a obtinut si o ordonanta presedintiala a Curtii de Apel Constanta privind anularea aceluiasi Ordin emis de Traian Basescu, care era executorie.
Ignorarea unui drept
Conform datelor existente in arhiva Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ministrul Basescu, iute de mana, abroga Ordinul 508 din 1999 si emite un alt Ordin, nr. 595 in 2000, care are continut similar cu cel anulat in instanta. Mai exact, Ordinul 595 reglementa tot concesionarea activitatii de pilotaj, iar in opinia unor specialisti din sistem, prin acest document activitatea de pilotaj maritim era transformata in monopol de stat prin declararea pilotajului drept serviciu public. Mai mult, prin noul Ordin avand acelasi obiect, ministrul Basescu a ignorat un drept castigat in instanta de o societate de pilotaj maritim. Societatea considerata nedreptatita a incercat sa-si faca dreptate in justitie. Astfel, desi instanta a stabilit ca "Pilot Service" are dreptul de a exercita activitatea de pilotaj potrivit autorizatiei, iar Curtea de Apel Constanta a dispus ca Ministerul Trans�porturilor sa despagubeasca Pilot Service cu suma de 942.254 dolari, firma nu a putut executa ministerul. Practic, din cauza blocajelor in Justitie iscate de aceasta metoda brevetata de Traian Basescu, multe societati de pilotaj, inclusiv "Pilot Service", s-au desfiintat.