In noaptea de joi spre vineri, doua accidente foarte grave s-au petrecut, in conditii similare, in puncte de lucru diferite de pe santierul Autostrazii Transilvania, al carei constructor este com-�pania americana Bechtel. Prima victima, Marian Valean (44 ani), a murit in zona Craiesti, la kilometrul 31 al autostrazii, dupa ce a cazut de la inaltimea de sapte metri si a suferit o fractura a coloanei vertebrale. Dupa cateva ore, in jurul orei 01.00, in zona nodului rutier Gilau, muncitorul Marian Bubau (47 ani) a cazut de la 22 de metri, decedand pe loc. Cu mai putin de o zi in urma, tot in zona Gilau, muncitorul Nicolae Giurca suferise o fractura de bazin, dupa ce cazuse de la circa patru metri inaltime.
Politia, Inspectoratul Teritorial de Munca, Parchetul, dar si reprezentanti ai Proiectului Autostrazii Transilvania ancheteaza imprejurarile producerii celor trei accidente, in zone de lucru la poduri si viaducte. Departamentul Structuri, din cadrul Proiectului Autostrazii Transilvania, a sistat temporar, ieri, activitatea pe santierul autostrazii, pana la finalizarea anchetei in cazul celor doua accidente de munca mortale. Restul departamentelor au continuat lucrul. Surse din cadrul ITM au declarat ca firma americana exercita presiuni asupra angajatilor - fie ei din cadrul Proiectului, fie de la firme subcontractante - pentru a incheia lucrarile promise sa fie terminate la 1 decembrie, idee reluata public si de premierul Emil Boc. Unul dintre martorii unui accident a denuntat graba iresponsabila cu care sunt obligati muncitorii sa lucreze, pentru a se respecta acest termen, cerandu-li-se realizarea unei anumite norme, fara a fi platiti in plus, dar si cu economii obtinute prin reducerea echipelor de lucru: "S-a dezechilibrat macaraua. Normal, s-ar lucra cate sase in echipa, dar ni s-a spus ca echipele trebuie sa fie de cate patru. Ni s-a spus ca, daca nu facem 20 de borduri, nu plecam acasa. Pe timp de zi, faceam 10 borduri pe schimb. Noi lucram de noapte de opt saptamani. Nu primim nimic in plus, in afara de sporul de noapte. Nu ni s-a explicat nimic cand ne-o bagat acolo. Salariul de incadrare este 1100 de lei, iar cu sporuri ajungem la 1300 de lei." Marian Bubau avea un copil mic si inca doua persoane in intretinere, iar Marian Valean avea doi copii. Amandoi erau casatoriti si locuiau in judetul Cluj.
"Zero Accidente", dar cu morti
Reprezentantii Companiei Bechtel au oferit replica previzibila, privitoare la campania intitulata "Zero Accidente", aratand ca in septembrie s-au desfasurat cursuri de instruire legate de "sofatul prudent, pericolele lucrului in schimburi, prevenirea si stingerea incendiului". Campania a fost lansata in anul 2004, iar Michael Mix, directorul Bechtel Romania, se referea la rezultatele ei ca la un real succes. Concret, cifrele pozitive ale firmei americane pot fi insa comparate cu realitatea tragica. Potrivit ITM Cluj, de la inceperea constructiei Autostrazii Transilvania, pe santier au avut loc zece accidente de munca, dintre care doua mortale, restul soldandu-se cu incapacitate de munca. Acestora li s-au adaugat cele trei accidente de munca semnalate mai sus, in urma carora au murit alti doi muncitori si unul a fost grav ranit.
"Nu stiu decat ca muncitorii aveau echipamentul care ii tinea agatati. O sa avem mai multe elemente dupa ce vor aparea primele concluzii. Sper sa nu fie legat de precipitarea lucrarilor, sub presiunea termenului-limita pentru finalizare", a spus, ieri, Radu Berceanu.