Mai mult de jumatate dintre romani sunt nemultumiti de sistemul de invatamant, (56%), in timp ce doar 13% se declara multumiti, iar 31% au o atitudine neutra, releva un studiu pe aceasta tema realizat de GfK Romania.
Comparand insa scoala de azi cu cea de acum 15 ani, parerile negative se inmultesc: 58% dintre romanii cu varste de peste 15 ani percep o scadere a calitatii si doar 19% percep, dimpotriva, o imbunatatire. Persoanele cu educatie superioara sunt mai inclinate sa aiba o atitudine critica fata de invatamantul actual si de modul cum a evoluat in ultimii 15 ani. Dintre ele, 60% sunt nemultumite si 74% considera ca scoala are o calitate mai scazuta decat in trecut. Elevii si studentii au, insa, o parere buna despre ce invata: doar 24% sunt nemultumiti de sistem, restul tinzand sa fie neutri. De cealalta parte, cei mai critici sunt romanii care au facut scoala in anii '50-'70 (au varsta intre 45 si 64 de ani), iar acum nu au copii la scoala: 51% sunt nemultumiti, iar 67% considera ca scoala are o calitate mai scazuta decat in trecut.
Studiul a analizat si parerea romanilor in legatura cu numarul de materii, de ore de scoala si de teme pentru acasa, de manuale (cantitatea de informatie si limbajul in care sunt scrise), numarul de examene nationale, corectitudinea evaluarii elevilor, nivelul de pregatire si de motivare al profesorilor, sistemul de predare si utilitatea lucrurilor invatate la scoala. Este de remarcat faptul ca aproximativ un sfert dintre cei intervievati nu si-au format vreo opinie in legatura cu majoritatea acestor aspecte. In privinta personalului didactic, 15% dintre cei chestionati nu au o opinie clara, 52% considera ca profesorii sunt in general bine pregatiti, iar 49% ii percep motivati sa ajute elevii sa invete. La capitolul pregatirea elevilor pentru viata care ii asteapta dupa scoala, o treime dintre repondenti considera ca primesc suficiente sfaturi pentru orientarea lor profesionala, iar jumatate sunt de parere ca majoritatea lucrurilor invatate la scoala le vor fi utile elevilor mai tarziu in viata.
Utilizarea calculatorului a fost considerata importanta de 39% dintre repondenti. Este vorba despre utilizarea diferitelor softuri (pentru procesarea textelor sau tabelelor, e-mail, browsere web, programe pentru desen, prelucrare poze, design web etc.) si nu despre programare, care a fost selectata printre materiile de baza de doar 18% din cei chestionati.