Stella Maris este o nava mica de transport containere si marfuri generale (de exemplu produse vrac). Nava, inregistrata sub pavilion ABB (Antigua&Bar�buda), este de mici dimensiuni, de 2950 de dwt. (n.r. - dead weight - capacitatea maxima de incarcare a unei nave comer�ciale, reprezentand rezervele de combustibil, de ulei si de apa, proviziile si incarcatura utila, inclusiv echipajul si pasagerii cu bagajele lor), cunoscuta in limbajul navigatorilor drept "coaja de nuca".
Anul trecut Stella Maris a fost implicata intr-o afacere cu niste pirati somalezi care au sechestrat nava si echipajul. Acest tip de vase navigheaza doar in mari interioare, fara sa efectueze curse pe mari exterioare sau transoceanice. Nava nu poate efectua asemenea voiaje din mai multe motive: este prea mica si fragila pentru a face fata unor manifestari meteoro�logice violente, nu dispune de rezervoare de combustibil suficient de mari pentru voiaje lungi si nu este rentabila pentru a transporta o cantitate mica de marfuri pe o distanta mare. Aceste amanunte sunt importante de precizat pentru a intelege ca Stella Maris nu este nava care a efectuat transportul de munitie din Taiwan direct in Constanta. Tot in sprijinul acestei afirmatii vine faptul ca nava a mai avut la bord, in afara de containerele cu munitii, conform documentelor Serviciului Exploatare Porturi, 1.500 de tone de soda. Aceasta a fost descarcata la dana 35A din Portul Constanta. Transportul "mare" a fost efectuat de o nava port-container de linie, care a descarcat munitia taiwaneza intr-un port din Marea Medite�rana. De aici, transportul a fost preluat de cinci nave mici care, initial, au ajuns in portul Burgas, iar ulterior doar cele 1884 de tone de munitie, incarcate in 105 containere standard, au fost transferate cu Stella Maris in Romania.
Explozibil si soda
Despre sosirea transportului de munitie la bordul navei Stella Maris autoritatile portuare, vama, dar si serviciile secrete au aflat odata cu avizarea voiajului 157.624 in 12 ianuarie a.c. Conform Buletinului Informatic de Avizari al Administratiei Portului Maritim Constanta (APMC), la aceasta avizare nu a fost trecuta nici provenienta si nici destinatia navei. La doar doua zile, 14 ianuarie a.c. ora 11:15, dupa avizare, motonava a ajuns in rada portului.
Nici acest Buletin Infor�mativ nu pomeneste alte ama�nunte despre felul transpor�tului. Nava a fost trasa la dana 119 apartinand APM Steve, unde timp de doua zile au fost descarcate cele 105 containere. Descarcarea s-a efectuat cu utilaje standard ale operatorului portuar. Utilajele respective si operatorii lor nu necesita vreun atestat special pentru manipularea marfurilor pericu�loase. Ulterior, pe 19 ianuarie, nava a parasit portul Constanta Sud-Agigea si a fost pilotata catre dana 35A din portul Constanta, unde opera�torul portuar SOCEP a descarcat si cele 1500 de tone de soda ambalate in saci tip Jumbo.
Transportul de munitie a fost agenturat de firma Sol Maritime Servicies, patronat de un anume Florentin Fasie, cunoscut in Constanta drept omul fratilor Basescu.
Evenimentul zilei s-a ferit sa puna intrebari elementare
Toate aceste intrebari de bun simt ridicate de ZIUA si adresele trimise la institutiile statului puteau fi solicitate si de Evenimentul Zilei. Dar jurnalistii de la Evenimentul Zilei, in asa-zisa ancheta, nu au facut-o pentru a nu-l deranja pe Mircea Basescu.