Recentul episod de un comic burlesc cu prim-ministrul Romaniei si ministrul sau
al Transporturilor inaugurand soseaua de centura de la Gherla facuta de spaniolii
de la FCC si inchisa circulatiei dupa cinci zile pe motiv de "aparitie de denivelari" este, de fapt, un semnal foarte grav. Pe de o parte, vine sa confirme, neasteptat de repede, ceea ce anuntam in aceasta pagina, anume ca se vor vedea rapid rezultatele dezastruoase ale deciziei lui Berceanu de a scoate din legislatia romaneasca normele europene de constructie, control si receptie.
S-a dat frau liber con�struc�tiei in mare viteza, la voia Domnului, a unor tronsoane din proiecte finantate de cele mai multe ori cu bani europeni, dar receptionate dupa criterii autohtone. Dupa care, asa cum se vede, nu calitatea drumului in sine este importanta, ci posibilitatea data mai marilor zilei sa mai organizeze o paranghelie, sa invite presa si sa mai arunce o perdea de fum care sa le acopere profunda si rasdemonstrata incompetenta.
Dar nu este numai atat. Cel putin intr-o tara normala. Cei doi veseli inauguratori de drumuri ar trebui sa ajunga cel putin in fata CSAT-ului daca nu, mai departe, in fata Parchetului General pentru neglijenta in serviciu. Asta deoarece, in momentul in care au taiat panglica de la Gherla, au cautionat si calitatea receptiei finale. Falsa calitate, falsa receptie. Dincolo de toate acestea se pune, inca o data, pro�blema infrastructurii stra�tegice a Romaniei, tara membra UE si NATO, la 20 de ani dupa Revolutie. Ceea ce avem acum este un haos de proportii uriase si care pune in pericol direct securitatea nationala. Ganditi-va numai la ce s-ar putea in�tampla daca, in cazul unei ame�nintari clasice militare sau a uneia neconventionale, serviciile de urgenta ar trebui sa foloseasca principalele axe rutiere nationale, spre exemplu DN1 in perioada de sfarsit de saptamana. Atunci cand, oricum, acolo este stare de urgenta si blocaj cvasi-continuu pe zeci de kilometri. Ce s-ar putea intampla daca ar trebui sa acceseze defileul Jiului in sezon de ploi cand, cu regularitate, se mai rup cateva tronsoane de drum sau cad pietre de pe versanti. Ganditi-va cum arata axele rutiere, drumuri europene, dupa iesirea din Ungaria si intrarea pe teritoriul nostru si evaluati capacitatea de miscare a unor unitati militare sau de urgente civile in conditiile in care, deja in conditii normale, o ploaie mai puternica le face impracticabile. Ce s-ar putea intampla daca, in conditii de necesitate, ar trebui sa se foloseasca ceea ce impropriu este numit acum "soseaua de centura" a Capitalei, fara a crea un blocaj total pentru orice alta forma de transport civil...
Din nefericire pentru noi, inca nu exista o evaluare de risc la nivel national, asa cum si solutiile existente sunt niste carpeli care seamana intru totul cu "plombele" de pe soselele noastre si canalele fara capac semnalizate cu o ramura de pom sau deloc!. Sigur, exista tronsoane mai curate, exista chiar si zone in care exista si doua benzi, foarte rar chiar trei, pe sensul de circulatie. Totalmente inutil, atata timp cat, in acest moment, nu exista o retea strategica acoperind intreg teritoriul Ro�maniei pe principalele axe de acces. AutostradaTransilvania, singurul proiect cu care am pu�tea intra la standarde europene, nu se suprapune pe un tronson paneuropean si oricum este departe de a fi finalizata...Despre asta de ce nu se vorbeste? De ce nu se elaboreaza o strategie na�tionala realista a infrastruc�turilor strategice si se expun pu�blic vulnerabilitatile existente? Simplu. Ca pe vremuri la partid. Se raporta succesul, se bifa actiunea si gata. Numai ca, pe atunci, unora le era si frica. Acum, de ce le-ar mai fi?