Mult asteptata reforma a invatamantului ra�ma�ne ingropata in orgolii politice, in timp ce ele�vii vor invata in noul an scolar tot dupa manuale stufoase, vor fi cocosati de aceleasi ghiozdane grele si vor avea la fel de multe ore la scoala - dublu decat dascalii lor. Cele doua proiecte pe hartie - "Codul Andronescu" si "Legile Miclea" - nu au nicio valoare pentru elevi, atat timp cat nu exista sansa ca vreunul dintre ele sa fie aprobat in viitorul apropiat.
Cand totul parea pus la punct in "Codul Andronescu", ieri au aparut discutii contradictorii intre liderii de sindicat si ministrul Educatiei, la dezbaterea dinaintea formei finale a documentului. Sindicalistii au reclamat ca mai multe prevederi stabilite de comun acord saptamana trecuta cu Ecaterina Andronescu nu au fost trecute in setul de documente. Astfel, ei contesta obligativitatea Istoriei la Bacalaureat, asa cum apare in Cod, pentru cei din zona socio-umanista si liceele vocationale de muzica, arta plastica. "E inuman sa le cerem elevilor, cu un an inainte (de Bac', n.r.), sa invete trei ani de istorie. De ce sa fie obligatorie istoria si nu geografia", a afirmat Liviu Pop, secretarul general al FSLI. O alta nemultumire a sindicalistilor este legata de drepturile si obligatiile cadrelor didactice, care nu au fost cuprinse in Cod. Totodata, sindicalistii solicita ca noua legislatie sa statueze minim 7% din PIB pentru invatamantul preuniversitar si 2% pentru cel universitar.
Parintii cer mai putine ore
Mihaela Constantinescu, reprezentanta Federatiei Nationale a Asociatiilor de Parinti din Invatamantul Preuniversitar, a solicitat reducerea numarului de ore pentru gimnaziu de la 28-30, cat este in prezent, la 25 de ore pe saptamana. Astfel, elevii ar avea cel mult cinci ore de studiu pe zi, in loc de sase cat sunt in prezent. "Copiii nu mai au copilarie. Nu mai vreau sa imi vad copilul invatand pana la ora 23.00 seara. In prezent, au sase ore in fiecare zi de cursuri, la care se adauga trei de studiu acasa, plus meditatiile", a argumentat ea. Totodata, parintii au solicitat si schimbarea programelor scolare pe care le considera "incarcate, nestructurate si ilogice". Potrivit re�prezentantei FNAP-IP, actualul sistem "genereaza o industrie a meditatiilor", din cauza programelor scolare "stufoase", care nu sunt asimilate.
Dupa finalizarea textului Codului Educatiei, acesta va fi trimis de sindicate la birourile executive din teritoriu, iar Ministerul Educatiei il va supune dezbaterii publice timp de o luna. La finalul perioadei, sindicatele si reprezentantii ministerului se vor intalni din nou, pentru a finaliza textul.
Proiectul Marga
Rectorii a patru universitati de stat - Andrei Marga de la "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca, Ioan Talpos de la Univ. de Vest din Timisoara, Gheorghe Rosca de la ASE si Vasile Isan de la "Al. I. Cuza" din Iasi - se opun, intr-o declaratie comuna data ieri publicitatii, adoptarii legilor Educatiei prin asumarea raspunderii guvernamentale. Ei cer "revenirea la ratiune si adoptarea acestor acte pe caile normale intr-un stat de drept si intr-o democratie europeana". Andrei Marga, fostul ministru al invata�mantului, afirma ca impreuna cu rectoratele universitatilor din Consortiul "Universitaria", pledeaza pentru elaborarea unui nou proiect de lege a invatamantului, la care si lucreaza.