Metodologia urmeaza sa fie stabilita de Ministerul Educatiei prin intermediul aceluiasi Centru National de Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar responsabil de erorile grosolane produse la Tezele nationale din acest an.
Liderii de sindicat si ministrul Ecaterina Andronescu au convenit ca trecerea de la invatamantul primar la gimnaziu sa se faca printr-o evaluare nationala pe modelul testarii internationale stan�dardizate. Argumentul este ca trebuie urmarit modul in care elevul a atins cele 8 competente-cheie ale educatiei obligatorii. Cum in clasele primare nu se acorda note in catalog, ci calificative, se presupune ca rezultatele acestui tip de testare vor fi diferentiate in acelasi fel: Foarte bine, Bine, Suficient si Insuficient. Acest amanunt n-a fost inca stabilit, dar va avea grija Centru National de Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar (CNCEIP) sa iasa totul bine, desi greselile pe care le-a comis in subiectele de examen pentru Tezele nationale numai incurajatoare nu sunt.
Trecerea de la gimnaziu la liceu se va realiza tot printr-un examen national, ascuns subtil de Andronescu si de sindicate sub denumirea de "evaluare nationala" - adica tot un fel de Capacitate sau Teste Nationale. Ministerul Educatiei va elabora o metodologie pe masura, astfel incat specialistii autori de subiecte pentru examen sa-si justifice banii si activitatea. Admiterea la liceu se va face, practic, la fel ca in trecut: pe baza rezultatelor de la aceasta testare nationala, media generala a claselor V-VIII si, in plus, notele de la un soi de consiliere - orientare scolara si profesionala. Deocamdata nu s-au propus procente ca ponderi ale vreuneia dintre mediile obtinute in acest fel, insa a fost eliminata pe veci varianta examenului de admitere in functie de profilul liceului.
Proiectul ministrului Ecaterina Andronescu de testare prin examen a elevilor dupa clasa a IV-a si dupa clasa a VIII-a, ca "momente esentiale ale unui proces de evaluare nationala" ar avea ca scop "sprijinirea orientarii scolare si profesionale" a acestora.
"Gogoasa" Bac
Este de neinteles cum au putut fi de acord liderii de sindicat si reprezentantii parintilor cu aceste propuneri de examinare nationala, care inseamna alti bani cheltuiti pe subiecte - circa patru miliarde de lei vechi fiind irosite in fiecare an din buget, pana acum, pentru plata celor 1200 de specialisti alesi de minister sa le intocmeasca. Distragerea atentiei de la introducerea noilor tipuri de examen a fost gandita foarte simplu: ministrul Ecaterina Andronescu a anuntat ca pe o mare realizare simplificarea examenului de Bacalaureat, care nu va avea decat trei probe scrise si doua orale in timpul clasei a XII-a. La o privire atenta, constatam ca examenul s-a redus, de fapt, de la 7 la 5 materii.
Dascalii din invatamantul preuniversitar sunt din nou umiliti de Andronescu, dupa ce au fost pacaliti cu majorarea salariilor, insa accepta, prin liderii lor de sindicat, sa mai ciupeasca si ei ceva din meditatiile care vor fi impuse, practic, de toate examenele nationale nou introduse la gimnaziu. Complicitatea tacita este evidenta, atat timp cat Legea 221/2008 nu se aplica, in schimb se reduc posturile de profesor cu 4%. Dispo�nibilizarea a 20.000 de cadre didactice a fost decisa de ministrul Educatiei tot in invatamantul preuniversitar, argumentand ca si asa erau prea multi suplinitori necalificati. De cei 11.545 de angajati ai ministerului Andronescu nu se atinge, pe motiv ca sunt unitati "conexe" menite sa o sprijine. In fine, obligativitatea liceului va fi mana cereasca pentru universitatile de stat, care isi vor crea si mai multe locuri cu taxa, pentru a-i jupui de bani pe toti bacalaureatii - care, oricum, reprezinta 82% din promotia anuala de liceeni.