Ideea nu e nouA, a mai fost vehiculata cu destula insistenta in diverse cercuri informale din Bruxelles, sustinuta mai ales pe linie britanica. Dar, pe vre�mea aceea, vorbim de finele anilor '90, era mai mult un fel de provocare intelectuala, complet teoretica, bazata insa pe o supozitie care s-a dovedit falsa: Rusia isi pierduse definitiv statutul de supraputere si agoniza asemeni unui imens dinozaur ranit de moarte.
Nu numai cA s-a demonstrat ca nu era asa, dar, pe fond, vidul de putere creat pe plan international dupa caderea Cortinei de Fier a pus atat SUA cat si NATO in pozitia de singure gestionare ale unui sistem global de securitate. Onorant lucru, numai ca foarte greu de sustinut. Din doua puncte de vedere. Ideologic si doctrinar, deoarece NATO a fost cre�ata ca organizatie politico-militara pentru apararea spatiului euro-atlantic de o posibila agresiune a URSS si a aliatilor sai. Sigur, noua formula a NATO exprima o filozofie a deschiderii spre spatiul "noilor democratii", adica fostii aliati ai Rusiei. Dar, ca si UE, NATO se gaseste acum in fata uriasei dileme intre a continua procesul de extindere pana la granitele Rusiei sau de a incerca pasul final prin includerea acesteia in cele doua organizatii. Exista o logica in acest demers, deoarece extinderea UE si NATO a ajuns in punc�tul in care ar trebui sa inglobeze tari aflate in ceea ce Rusia considera proximitatea sa imediata de secu�ritate. Si face scandalul de rigoare.
A doua problemA este ca, in acest moment, NATO se pregateste sa absoarba noi tari care nu sunt nici pe departe o mare valoare adaugata la poten�tialul militar al Aliantei care se bazeaza in continuare pe prioritatea ajutorului financiar si a suportului logistic oferit de americani. Care au anuntat de mult timp ca s-au saturat sa poarte singuri aceasta povara si ca vor o reechilibrare a cheltuielilor... acum, pe timp de criza, greu de crezut ca se poate face.
InteresantA miScare, dar care se bazeaza si ea pe o supozitie: Rusia vrea sa devina membru NATO. Se poate sa vrea, dar conditiile sale sunt acum cu totul altele decat cele presupuse in deceniul trecut. In plus, Rusia are propria sa viziune asupra a ceea ce ar trebui sa fie un nou sistem global de securitate in care vad NATO ca pe un element fundamental, dar nu si unic.
Foarte interesant este ca aceasta pozitie apare dupa declaratiile destul de belicoase ale vicepresedintelui Biden in Ucraina si Georgia, semnal ca ele nu trebuie dramatizate si erau de fapt un efort diplomatic de a linisti apele tulburi din zona. Este evident ca Obama a discutat acest subiect la Moscova. Este insa la fel de evident si ca el va fi evocat si cu ocazia vizitei in China. Este si posibil ca Obama sa doreasca un NATO de tip multipolar si cu vocatie si participare mondiala, un fel de brat armat a ceea ce se doreste sa devina, pe plan politic, o noua organizatie de tipul Natiunilor Unite. Caz in care China va fi invitata sa participe...
Pe noi ne avantajeazA o asemenea situatie? Cei care ar trebui sa decida acest lucru sunt mult prea ocupati de constituirea de comisii de ancheta, de scandaluri, barfe, turnatorii, ca sa mai aiba timpul sa priveasca in perspectiva. Ramanem spectatori. Chiar spectatori de rangul intai, deoarece, dupa cum poate stiti, chiar suntem membri in UE si NATO. Dar ei sunt jucatorii.