Ordinul, care a intrat in vigoare la 1 iulie 2008, poarta numarul 915/465/
415/5 iunie 2008, pentru ca este unul comun, semnat de ministrii Finantelor, Varujan Vosganian, Trans�porturilor, Ludovic Orban, si Dezvoltarii, Laszlo Borbely. Ei bine, acest Ordin a fost abrogat prin ordinul 1059/555/306/22 mai 2009, semnat de reprezentantii acelorasi portofolii, dar cu alte nume: Gheorghe Pogea (Finante), Radu Berceanu (Transporturi) si Vasile Blaga (Dezvoltare).
Ordinul initial, din 2008, transpunea in legislatia nationala cerintele comunitare privind clauzele contractuale pentru constructiile civile. De remarcat, desi ordinul este abrogat de aproape doua luni, site-ul Ministerului Finantelor "gazduieste" o intreaga sectiune, denumita "FIDIC" (International Federation of Consulting Engineers - Federatia Internationala a Inginerilor Consultanti in domeniul constructiilor). Practic, orice autoritate contractanta, trebuia sa tina cont, atunci cand incheia un contract pentru orice lucrare civila (sosea, autostrada, bloc ANL etc.) de "standardele" FIDIC, valabile la nivel comunitar. Mai mult, pe site-ul Finantelor se arata si ca aceste standarde au fost adoptate tot pe bani europeni: "Principalul beneficiar al proiectului Phare 2004/016 - 772.05.01.02 - Transpunerea clauzelor con�tractuale FIDIC in legislatia romana va fi administratia romana, cu precadere acele institutii care sunt responsa�bile pentru definitivarea si implementarea conditiilor contractuale FIDIC, dupa cum urmeaza: Ministerul Finantelor Publice; Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului; Ministerul Integrarii Europene". Adevarat, intre timp (adica dupa noiembrie 2008), ministerele si-au schimbat denumirea.
Contracte dupa voie
Conform Finantelor, "obiectivul principal al acestui proiect este acela de a armoniza legislatia romana actuala in ceea ce priveste conditiile de contract pentru constructiile civile in conformitate cu practica de la nivelul Uniunii Europene si cu prevederile FIDIC, ajutand Romania sa beneficieze, incepand cu data aderarii, de un cadru legislativ in deplina conformitate cu cerintele Uniunii Europene privind licitarea si managementul de contract pentru viitoarele Fonduri Structurale si de Coeziune".
Tot pe site-ul Finantelor apar si conditiile aprobate prin ordinul din 2009: "Conditii de Contract pentru Constructii", "Conditii Speciale Obligatorii pentru Contracte de Constructii", "Conditii de Contract pentru Echi�pamente si Constructii inclusiv Proiectare", "Conditii speciale obligatorii pentru Contractele pentru Echipamente si Constructii inclusiv Proiectare", "Forma Scurta de Contract" si "Conditii speciale obligatorii pentru Forma Scurta de Contract". Practic, aceste sase "conditii" reprezinta tot atatea modele de contract, pe care autoritatile ar fi trebuit sa le foloseasca. De remarcat, conform Finantelor, banii alocati prin Programul PHARE pentru preluarea standardelor FIDIC, aveau ca obiectiv, printre altele, "sa asigure o traducere oficiala de o calitate superioara a conditiilor contractuale generale FIDIC 1999, in scopul de a fi adoptate ulterior ca reguli oficiale contractuale in Romania".
Ca nu era "de joaca" se arata si intr-un comunicat al Ministrului Dezvoltarii, care preciza ca "pentru contractele de lucrari lansate dupa data de 1 iulie 2008 este obligatorie aplicarea prevederilor Ordinului comun nr. 915/465/415/2008 pentru aprobarea conditiilor contractuale generale si speciale la incheierea contractelor de lucrari de catre toate autoritatile contractante care implementeaza proiecte finantate din fonduri publice (bugetele centrale si locale)".
Dar, ceea ce era obligatoriu anul trecut, nu mai este in prezent! Prin abrogarea ordinului comun din 2008 se da posibilitatea ca fiecare autoritate contractanta (de exemplu Ministerul Transporturilor - pentru infrastructura sau cel al Dezvoltarii - pentru blocurile ANL) sa incheie contracte dupa cum le "dicteaza" inima sau, poate, interesele! Pentru ca standardele FIDIC nu mai sunt obligatorii. Ceea ce nu poate decat sa "enerveze" Bruxelles-ul!