Leasingul este lovit din plin de criza. Multi dintre cei care au crezut ca-si pot permite o masina in leasing s-au vazut nevoiti sa returneze autoturismele companiilor de la care au primit finantare. Acum, acestea se chinuie sa le revanda in pierdere, sperand sa mai recupereze, totusi, ceva.
Firmele de leasing din Romania au, in prezent, pe stoc, cel putin 10.000 de masini recuperate de la clientii ce nu si-au mai putut plati ratele, pe care incearca sa le vanda prin dealeri, licitatii publice sau prin parcuri auto, sustine directorul general al Impuls Leasing. "Sunt firme de leasing care vand masinile prin licitatii publice, altele prin intermediul dealerilor, in timp ce alte companii si-au deschis propriile parcuri unde isi expun masinile", a explicat directorul general al Impuls Leasing, Razvan Diaconescu, transmite NewsIn. El a mai spus ca sunt si companii de leasing care vand cate 50-60 de masini la pachet, la preturi mai mici.
Seful Impuls Leasing sustine ca pretul mediu pentru o masina a scazut cu circa 35% fata de anul trecut, motiv pentru care firmele de leasing vand de multe ori in pierdere masinile recuperate. Scaderea preturilor a fost cauzata de stocurile mari cu care au intrat in acest an producatorii si importatorii de masini, sustine seful Impuls Leasing. "Pentru a scapa repede de masini, acestea pot fi vandute <<la pachet>>, insa la preturi mici. Sunt unele firme de leasing care vand la preturi mici, dupa care se indreapta impotriva clientului pentru a recupera pierderea, indiferent daca acesta este persoana fizica sau juridica", a subliniat Diaconescu.
Varful crizei in toamna
"Nu am atins inca varful de criza, care cred ca va fi la sfarsitul lui septembrie - octombrie", a adaugat directorul Impuls Leasing. El a mai spus ca au crescut intarzierile la plata, cererile de reesalonare, cererile pentru perioade de gratie si se asteapta in con�tinuare la cresterea nu�marului acestora. Diaconescu sustine ca piata romaneasca de leasing ar putea scadea cu cel putin 50% in acest an, din cauza lipsei de lichiditate a companiilor, dar si pe fondul prudentei firmelor si populatiei de a investi in aceasta perioada de criza.
O reducere la jumatate a pietei vede si Adriana Ahcearliu, secretarul general al Asociatiei Societatilor de Leasing - ALB. "Printre factorii care conduc la declinul pietei romanesti de leasing se numara scaderea cu peste 60% a pietei auto si cu 70% a pietei de echipamente de constructii", a mentionat Diaconescu. El a adaugat ca firmele de leasing se mai confrunta cu o blocare a investitiilor imobiliare, dar si cu cresterea costurilor de refinantare. "Piata romaneasca de leasing va incepe, probabil, sa creasca din 2010, insa abia in 2012 sau 2013 vom ajunge la nivelul din 2008 sau 2007", a estimat seful Impuls Leasing. Piata ro�maneasca de leasing a scazut anul trecut cu 2,6%, pana la 4,817 miliarde euro, ca urmare a impactului negativ al introducerii taxei de poluare a autovehiculelor si a contextului economic dificil din ultima parte a anului.