AdmITAnd prin absurd ca cele doua proiecte de acte normative, Codul civil si Codul penal, nu au nici cel mai mic cusur, ca sunt cele mai moderne si avan�sate reglementari din lume in cele doua materii, tot ne aflam in fata unei situatii extrem de pericu�loase. Prin care Parlamentul este silit sa-si faca harakiri. Si asta la scurt timp dupa ce Guvernul a emis o Ordonanta de Urgenta absolut diabolica, prin care decide ca poate modifica, dupa trecerea prin Parlament, orice act normativ. Pai atunci, de ce mai avem nevoie de Parlament? De ce mai avem nevoie de puteri separate in stat? Ne-am putea rezuma la Guvernul Boc, renuntand la Marea Adunare Nationala. De fapt, ne-am putea rezuma la Traian Basescu. Sa revenim insa la Coduri. Acestea au o valoare legislativa uriasa. Impreuna fac aproape cat o Constitutie. Tocmai din acest motiv, oriunde in lume, Codurile sunt adoptate, articol cu articol, dupa indelungate dezbateri in comisii si in plenul Legislativului.
Abia In acest fel ele doban�desc o mare legitimitate, iar socie�tatea are garantia ca legile sunt bune. Procedura asumarii raspun�derii este un mod exceptional prin care, in anumite situatii, o lege trebuie adoptata sub imperiul urgentei, din motive temeinice, Parlamentul este scurtcircuitat. Ceea ce, evident, nu rapeste posibi�litatea puterii legislative de a reac�tiona cu un grad sporit de violenta. Nelasand legea sa treaca si, prin aceasta, determinand, con�form Constitutiei, caderea instanta�nee a Guvernului. Si fiindca m-am referit la Constitutie, este obligatoriu sa fac precizarea ca ea nu permite asumarea raspunderii in mod simultan pentru mai multe legi. Ci doar pentru una. Or, acum avem doua ditamai Codurile. In plus, nu exista nicio urgenta.
Aceste acte normative puteau intra si ar fi tebuit sa intre in malaxorul obisnuit al Parlamentului. Motivul invocat de Traian Basescu, si anume ca Uniunea Europeana ar fi pus piciorul in prag, s-a dovedit a fi fals. Dimpotriva. In Raportul preliminar asupra Justitiei, Roma�nia este criticata pentru faptul ca incearca sa forteze adoptarea Codurilor, fara o dezbatere in societatea civila si in Parlament.
Se creeaza un precedent extrem de periculos asupra caruia eu unul mi-am facut demult datoria, avertizand opinia publica. Pe ter�men lung, daca se va crea acest precedent, prestigiul institutiei Parlamentului, cea mai importanta putere din sistemul democratic, va fi in mod grav afectat. Practic, asistam la violarea unei puteri a statului de catre alta. Guvernul pune tunurile pe Parlament. Dupa acest act, este posibil orice. Inclusiv instaurarea unei dictaturi. Mai luminate sau mai intunecate.
Este adevArat cA, in special prin Victor Ponta, PSD s-a implicat in ajustarea celor doua proiecte de legi. Ceea ce nu inseamna insa o asumare politica a procedurii de adoptare a lor. Chiar presedintele PSD, Mircea Geoana, referindu-se la Coduri, nu s-a angajat niciodata, in mod ferm, la adoptarea acestora prin asumarea raspunderii. Nici in protocolul coalitiei aflate la guvernare nu sta scris asa ceva despre Coduri. In consecinta, PSD are un bun prilej sa-i dea cu tifla lui Traian Basescu. Daramand Guvernul Boc, cu care acesta s-a declarat pe deplin solidar chiar si zilele trecute. De fapt, s-a declarat solidar cu sine insusi. Daca PSD vrea, Guvernul Boc cade instantaneu. Si se creeaza premisele formarii unui Executiv in stare sa scoata tara din criza.
In aceastA ordine de idei, vom afla ce doreste mai mult si mai mult PSD. Sa ramana la ciolan cu orice pret sau sa dovedeasca respect pentru Constitutie, pentru democratie, pentru puterea parlamentara si pentru societatea civila? Atitudine care i-ar putea da chiar mai multa putere decat risca sa piarda temporar prin daramarea Guvernului Boc.