La cinci zile de la disparitia avionului companiei Air France deasupra Oceanului Atlantic totul pare sa se complice, neputandu-se stabili unde si de ce a cazut aeronava care facea cursa Rio de Janeiro - Paris. Misterul se adanceste
de la o zi la alta, mai ales dupa ce un responsabil brazilian a anuntat, joi, ca resturile gasite de anchetatori in apele oceanului nu provin de la aparatul Airbus A330. In paralel, se multiplica ipotezele prezentate de presa, legate de circumstantele disparitiei avionului care avea la bord 228 de oameni. Teoriile privind incidentul aviatic se succed cu rapiditate si se refera fie la dezintegrarea aparatului in aer, la viteza gresita pe care o avea Airbus-ul, sau la o dereglare informatica a computerelor de la bord.
Generalul Ramon Cardoso, directorul Departamentului de Control al spatiului aerian brazilian, declara joi ca Marina a recuperat o prima piesa provenind de la compartimentul de bagaje al avionului. La doar cateva ore, oficialul brazilian isi retragea afirmatiile, spunand ca "pana in prezent, nicio piesa din avionul companiei Air France nu a fost recuperata". Explicatia sa a fost aceea ca piesa recuperata din apele Atlanticului era din lemn, insa in Airbus-ul disparut nu existau piese din lemn. Daca pana acum ipoteza privind producerea unui atac terorist, care ar fi dus la dezintegrarea in zbor a avionului, era contrazisa de anchetatori prin faptul ca la suprafata oceanului s-au gasit pete de combustibil, acum apar elemente care vin sa sustina aceasta teorie. Generalul Cardoso a afirmat ca petele de combustibil descoperite pe suprafata oceanului erau "de la o nava, nu de la un avion", intrucat era vorba despre petrol si nu despre kerosen.
Si ieri o flota de avioane si nave urma sa-si reia cautarile pentru recuperarea resturilor avionului si localizarea cutiilor negre. Oficialii francezi isi exprimau insa miercuri scep�ticismul cu privire la gasirea cutiilor negre, declarand ca este posibil ca acestea sa nu fie descoperite niciodata, si, prin urmare, nu se vor putea afla cauzele disparitiei aparatului. Francezii urmeaza sa aduca in zona, saptamana viitoare, robotul submarin care va scotoci apele Atlanticului pentru gasirea cutiilor negre ale avionului.
Incoerenta sau pene de sistem
Responsabilii cu ancheta declarau ieri, ca investigatiile arata o "incoerenta" a masurilor de viteza furnizate de avion "Avionul era dotat cu diferite calculatoare care masurau viteza si se dovedeste ca a existat o incoerenta intre aceste viteze masurate", a explicat un re�prezentant al Biroului de Ancheta. Totodata, s-a confirmat prezenta unor intemperii caracteristice regiunilor ecuatoriale in apropiere de ruta prevazuta a avionului de deasupra Atlanticului. Cotidianul brazilian Globo publica joi informatia conform careia aparatul a trimis mai multe alerte automate indicand pene de sistem cu cateva minute inainte de a pierde orice contact, situatie care ii intriga pe experti. Ziarul sustine ca analiza seriei de mesaje automate trimise de Airbus-ul A330 in minutele dinaintea tragediei ar indica o succesiune de pene in timp ce avionul se indrepta spre o formatiune densa de nori de tip cumulo-nimbus, care in mod normal ar trebui evitata. In patru minute, sistemul automat al aeronavei a emis mesaje de pana, pentru ca, in final, catre ora 02.14 GMT, sa trimita un ultim mesaj de "viteza verticala", ceea ce inseamna cadere libera, nota publicatia.