Pentru compozitorul Jolt Kerestely (foto), luna mai a insemnat implinirea a 75 de ani (12 mai) de viata, dar si a patru decenii si jumatate de activitate muzicala. Lui i-a fost dedicat, ieri seara, spectacolul de la Sala Palatului, "O viata pentru muzica". Peste 25 de artisti pentru care a compus au sustinut recitaluri, printre care: Angela Similea, Corina Chiriac, Mirabela Dauer, Marcel Pavel, Loredana Groza, Maria Dragomiroiu, Aurelian Temisan, Catalin Crisan, Dorin Anastasiu, Anca Turcasiu, Oana Sarbu, Dana Bartzer, Marina Florea, Viorela Filip, Daniela Vladescu,
Georgeta Mihalache.Jolt Kerestely a debutat in 1965 cu melodia "Primul pas" interpretata de Constantin Draghici. A compus peste 400 de cantece pentru interpreti de muzica usoara, de opera si opereta, dar si pentru copii. A iesit la pensie de la TVR, unde a lucrat 30 de ani.
Cum va simtiti la cei 75 de ani?
Excelent; sunt intr-o forma ca acum 20-30 de ani. Munca ma tine in viata, mai ales concertul de aseara mi-a dat atata energie: am lucrat de la ora 7.00 dimineata pana la 12.00 noaptea, fara oprire. A fost o munca enorma pentru ca am facut un concert grandios cu mari artisti.
Este prima data cand au fost reuniti atatia artisti renumiti.
Chiar ma gandeam care este secretul. Desi si alti colegi au compus pentru acesti solisti, la mine mai intervine ceva: ei au petrecut o mare parte din viata lor cu mine in studio si aici s-a format o legatura sufleteasca intre noi.
Cum vi se par cei 45 de ani de activitate?
Acum, cand incep sa adun tot ce am facut, sa stiti ca totusi a fost o munca frumoasa si pot sa spun ca am avut prilejul sa lucrez toata viata cu interpreti mari. Fara ei n-as fi ajuns pana aici.
Exista cineva pentru care ati fi dorit sa compuneti si n-ati facut-o?
Eram la inceputul carierei cand am observat ca Doina Badea avea o voce frumoasa si puternica si mergea stilului meu (eu scriu cu o amplitudine foarte mare, adica nu poate sa cante oricine compozitiile mele, trebuie sa aiba studii si o intindere mare a vocii). Nu am reusit sa compun pentru ea. Si nici pentru Margareta Paslaru in acea perioada: ea era renumita, eu eram la inceput. Margareta a plecat in America si am pierdut legatura cu dansa, dar acum cand s-a intors m-a rugat: "Joli, sa-mi scrii si mie o piesa". La concertul de aseara a fost o prima auditie cu Margareta. Din pacate, nu am avut noroc sa scriu muzica de film, desi cred ca as fi avut puterea sa o fac.
Are vreo importanta pentru cine compuneti?
Ceea ce am in plus fata de colegii mei compozitori este ca eu tot timpul am scris pentru un solist anume. Niciodata n-am compus o piesa ca sa o bag in sertar si sa astept pe cineva care vrea sa o cante. De asemenea, pun foarte mare accent pe versuri; la mine, daca separati textul de melodie, este ca o poezie. De aceea este o uni�tate intre compozitie, interpretare si versuri.
Aveti un gen de muzica preferat?
Am cautat sa scriu muzica momentului, un slagar care sa fie cantat si peste 20 de ani.
Relatia cu compozitorii tineri?
Nu ma simt neglijat, dar pot sa le reprosez producatorilor ca nu fac selectie: mai exista oameni din generatia noastra care vor sa asculte o alta muzica. Acum totul este o goana dupa noutate, pe producatori nu-i intereseaza ce se intampla cu interpretii respectivi. Daca au recuperat banii investiti, restul nu mai conteaza. De aceea dispar si apar peste noapte multe formatii si solisti. Tot timpul trebuie sa fie ceva nou, este o industrie. Astazi nu se asculta muzica, se vinde muzica, imaginea conteaza.
Cea mai buna realizare?
Desi am foarte multe piese la care tin foarte mult, publicul m-a obligat sa fiu legat de "Copacul" interpretat de Aurelian Andreescu, care a ramas un fel de marca a mea.