Asociatia pentru Educatie si Cercetare EDU CER a intocmit un nou Raport de monitorizare a procesului de reforma in invatamant, prin care contabilizeaza toate actiunile Ministerului Educatiei. "Cele trei luni care au trecut de la prece�dentul raport demonstreaza un singur lucru: ca Ministe�rul Educatiei, in complicita�te cu sindicatele din invatamant, blocheaza orice incercare de reforma si descentralizare, dorind sa mentina situatia actuala cat mai mult timp posibil. Daca sindicatele mai pot fi intelese, interesul lor fiind acela de a obtine lefuri cat mai mari pentru salariatii pe care ii reprezinta, si cu control cat mai mic - sau chiar deloc -, pozitia ministerului, care nu vrea sa piarda parghiile financiare si de satisfacere a clientelei politice, este de neaccep�tat", se arata in document.
1. Reducerea orelor de sport
"Orele de sport din planurile cadru au fost reduse la una singura, in ciuda tuturor reco�mandarilor medicale si ale Uniunii Europene. Reducerea numarului de ore este necesara, dar nu a celor de sport, limbi straine si consiliere "scolara", se spune in raport.
2. Scandalul diplomelor false
"In ciuda aparitiei, inca din anul 2000, a fenomenului de falsificare a diplomelor, Ministerul Educatiei n-a gasit mijloacele administrative legale pentru contracarea lui. Evidenta computerizata a diplomelor si a Registrului Unic de Inmatriculare pentru studenti, controalele periodice si evaluarea universitatilor si a scolilor, inclusiv sub aspectul gestionarii actelor cu regim special, erau cateva solutii simple, insa nepuse in opera. In scandalul diplomelor false pentru stomatologi, Corpul de Control al MECI a facut o ancheta ramasa... secreta. Politia a anuntat ca s-ar fi descoperit 15.000 de diplome false in invatamantul superior. D-na Ministru, pentru a "linisti" opinia publica, spune ca sunt doar cateva sute, si acelea de ... Bacalaureat", se mai reclama in document.
3. Urma banilor, pierduta
"In ciuda unor pomisiuni periodice, Ministerul Educatiei nu vrea sa faca lumina in privinta uriaselor fonduri pentru infrastructura Educatiei, care, atunci cand n-au fost fraudate pur si simplu, au fost cheltuite pentru construirea unor scoli�fara elevi! Numeroasele cazuri, semnalate de presa centrala si locala, ar fi determinat, intr-o tara normala, declansarea unor anchete minutioase, soldate cu cercetarea administrativa si/sau penala a celor vinovati. Nu s-a intamplat asa, caci "strategia" oficialitatilor consta in a strange taxe si impozite de la cetateni, pentru a le redistribui apoi prin bugetul de stat, dupa ce au fost bine "dijmuite", prin intermediul clientelei politice. Ca si cum n-ar fi de ajuns, de banii care ajung, totusi, in unitati si institutii bugetare, nu se mai preocupa nimeni, pentru ca nu mai reprezinta un interes direct", acuza presedintele EDU CER, Stefan Vlaston.
4. Legile educatiei sunt taraganate
"Mult asteptatul pachet legislativ, anuntat ba in luna martie, ba pe 15 aprilie, ba pen�tru inceputul lui mai, s-a dovedit un bluf, la fel ca inceperea discutiilor cu partenerii sociali pe marginea proiectelor de lege. In afara sindicatelor, care apara doar salariile profesorilor, discutiile cu alti parteneri sociali - studenti, parinti, societatea civila - se amana mereu. In ciuda anuntului ferm al primului-ministru Emil Boc, ca descentralizarea se va decide in prima parte a lunii mai, Ministerul Educatiei refuza constant, ascunzandu-se in spatele sindicatelor, sa elaboreze proiectele de legi privind reforma in educatie si descentralizare. Din surse sindicale s-a aflat ca descentra�lizarea s-ar derula etapizat, pana in anul 2011, trimitand, astfel, in derizoriu, eforturile Guvernului. Aparitia pachetului de legi elaborat de Comisia Prezidentiala, precum si eforturile societatii civile in aceeasi directie au capatat un raspuns ferm: politica educationala se face la Minister, nu la Cotroceni, nici in alta parte", se spune in punctul 4 .
5. Atacarea societatii civile
"Incercarile societatii civile de a face cat de cat lumina in activitatea universitatilor au fost respinse de Ministrul Edu�catiei. Raportul si Topul Coalitiei pentru Universitati Curate au fost catalogate ca <<neautorizate>> (ca si cum societate civila ar trebui sa ceara "auto�rizatie"sa functio�neze), nepro�fesioniste, inspirate de "interese"politice. Atacuri repe�tate, venind din partea rectorilor universitatilor care au fost plasate pe ultime locuri de Topul CUC, dar si din partea Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invata�ma-ntul Superior (ARACIS), au fost sustinute si completate de insusi ministrul Andronescu. Dom�nia-sa sustine in continuare ca <<decre�dibilizarea>> invata�man�tului se datoreaza ima�ginii negative induse de rauvoitori, nu de pro�pria prestatie", se mai reclama in documentul societatii civile.
6. Teza de rasul curcilor
"Erorile din subiectele tezelor unice au ilustrat calitatea precara a functionarilor ministeriali, care - noutate, au demisionat, sub presiunea opiniei publice. Este un pas inainte, in comparatie cu furtul subiectelor de la Baca-laureatul d-lui ministru Hardau, eliberarea subiectelor de examen unor ziaristi, ori frauda de proportii de la Bacala�ureatul d-lui Adomnitei - pentru care n-a fost nimeni gasit vinovat", denunta raportul.
7. Scoala contra pietei muncii
"Desfiintarea SAM-urilor, (scolile de arte si meserii) dupa principiul "eu te-am facut, eu te omor", elimina singura sursa de pregatire a fortei de munca pentru economie. In Bucuresti, in filiera teoretica au fost infiintate 60% din clase pentru 15-20% de posturi pe piata muncii, in timp ce in filiera tehnologica, cu un segment de posturi de 80%, abia daca ajung 30-35% din clase. Propunem ca Scoala Profesionala sa fie reluata sub o alta forma, dupa invatamantul obligatoriu, intr-un parteneriat public-privat, pentru a furniza forta de munca atat de necesara in piata muncii".
8. Evaluarea profesorilor, uitata
"Documentul privind criteriile de evaluare a profesorilor, promis pentru sfarsitul lui februarie, a fost si el trimis in uitare, dupa ce societatea civila l-a catalogat drept o imensa ipocrizie. Intr-adevar, documentul cu pricina se refera la foarte multe criterii, dar omite doua, esentiale: masurarea progresului scolar al elevilor si a satisfacerii cerintelor beneficiarilor. Absenta acestor doua criterii din grila trimite in derizoriu un mecanism important, util inclusiv in salarizarea dife�rentiata".
9. Coruptie sub umbrela ARACIS
"Situatia a devenit si mai grava in invatamantul superior, unde functioneaza zeci de facultati neacreditate, se vand lucrari de diploma si examene si s-a instalat o coruptie ce transforma intr-o gluma proasta principiile de etica si responsabilitate promovate, cel putin teoretic, de catre sistemele de educatie. Profitand de naivitatea tinerilor si, mai grav, de neputinta statului de a veghea la corectitudinea proce�sului academic, zeci de facultati, de stat sau private, s-au transformat in fabrici de produs bani, contra iluzii pe o hartie numita diploma. In ciuda avertismentelor venite din toate directiile, inclusiv de la presedintele tarii, aceste facultati functioneaza in continuare, profitand de complicitatea ARACIS si a Ministerului Educatiei".
10. Debandada in cercetare
"Nu se produce nicio schim�bare in controlul atribuirii fon�durilor pentru cercetare. Contribuabilii romani nu stiu ce rezultate justifica cheltuirea acestor resurse financiare, pe ce criterii sunt atribuite, cine si pentru ce merite beneficiaza de ele", se arata in ultimul punct al Decalogului din monito�rizarea EDU CER.
Calitate jalnica in Educatie
"Chiar presedintele Traian Basescu declara, pe 16 mai: "Parerea mea este ca se va incerca blocarea moderni�zarii educatiei, si acest lucru l-am spus si reprezentantilor sindicatelor. Daca am ajuns cu calitatea in Educatie aici, responsabilitatea apartine in mod egal - repet, in mod egal - politicienilor si liderilor sindicali din educatie. Tot timpul, avand in vedere impactul major pe care il are corpul didactic in societatea romaneasca, au gasit formulele blocarii procesului de modernizare a sistemului de educatie".
Pe de alta parte, incercarea ministrului Ecaterina Andronescu de a ascunde adevarul sub afirmatii ipocrite de genul "s-a inregistrat o usoara scadere a scolii romanesti in ultimii ani" este anulata de evaluari internationale,
care plaseaza in continuare invatamantul romanesc
pe locuri codase", se precizeaza in document.