Aceasta neobisnuita realitate este foarte diferita de viziunea initiala. Pana la trei milioane de oameni pe an ar fi trebuit sa se imbulzeasca pe culoarele cladirii, ridicate contra sumei de aproape 300 de milioane de euro. Insa, in decursul anului trecut, in medie, 26 de pasageri pe zi au intrat pe usile aeroportului, vizibil depasiti numeric de cei 146 membri ai personalului. Ultimul zbor comercial de aici a fost efectuat in luna noiembrie, acest terminal devenind de atunci ceea ce presa coreeana a botezat "aeroportul-fantoma", un monument impresionant dar complet nefolositor si neproductiv. Cel mai trist este faptul ca acesta nu este un exemplu izolat.
De fapt, daca ar exista un premiu pentru "cele mai tacute aeroporturi internationale", Coreea de Sud ar fi cu siguranta unul dintre principalii nominalizati la aceasta categorie. La capatul opus al tarii de Yangyang, in sud-vest mai precis, se afla si mai noul aeroport international Muan. Acest terminal este deschis publicului de mai putin de doi ani si, desi are un numar destul de acceptabil de zboruri, inca se confrunta cu probleme financiare. A fost construit in mijlocul unor campuri de ceapa, un loc cam nepotrivit pentru un aeroport de pe urma caruia sunt asteptate castiguri banesti semnificative. Inauntrul lui, acelasi peisaj dezolant si pustiu ca cel de la Yangyang.
Procentaje dezolante
Cifrele de anul trecut arata ca nivelul numarului pasagerilor care au ales ca punct de plecare - sau sosire - Aeroportul Internaïżœtional Muan a fost la mai putin de 3% din capacitate. "Da, normal ca ar fi mai bine sa fie ceva mai multa activitate aici. Asta din punctul lor de vedere. Bineinteles, din punctul meu de vedere, trebuie sa recunosc ca este tare placut sa vin intr-un aeroport in care sunt servit imediat ce am venit. Imi place ca nu trebuie sa stau la cozi interminabile, cum se intampla in majoritatea terminalelor", marturiseste unul dintre putinii pasageri de la Muan.
Acest proiect - ca multe altele, de altfel - trebuia sa ajute semnificativ la cresterea economiei locale, prin aducerea unui numar considerabil de vizitatori, si mai ales trebuia sa fie un important punct de legatura cu economia internationala. Insa fermierii si perscarii care reprezinta marea majoritate a populatiei acestei regiuni se intreaba acum daca aceasta investitie isi va scoate banii, pana la urma. Din cele 14 aeroporturi regionale aflate pe teritoriul Coreei de Sud, 11 au avut pierderi banesti semnificative, dupa cum arata statisticile realizate pentru anul 2008. Din cauza cererii extrem de scazute din acest domeniu, constructia celui care ar fi trebuit sa devina numarul 15 a fost suspendata pe cand era mai mult de 80% din el ridicat. De asemenea, in prezent se discuta despre sistarea mai multor planuri asemanatoare. Unele dintre motivele pentru lipsa de cerere in transportul aerian ar putea fi dezvoltarea unei linii feroviare de mare viteza: calatorii pot ajunge dintr-o parte in alta a tarii in mai putin de trei ore, precum si construirea unei noi retele de metrouri. Corporatia Aeroporturilor din Coreea si purtatorii de cuvant ai guvernului tarii au refuzat sa comententeze situatia in fata jurnalistilor cu care se confrunta in prezent industria de transport aerian.