Instabilitate meteo, la Cannes: abia am trecut prin 24 de ore de neintrerupta ploaie, din care am iesit ca niste paparude, uscand hainele jilave pe noi si acum suntem in explozie caniculara. Ba intri in Palatul Festivalului cu inima stransa ca sacrifici limpezimea de cristal a Mediteranei, ba parasesti hotelul incotosmanat, de teama gripei clasice, ca de cealalta, pana acum, ne-a ferit Dumnezeu. Cam asa e
si cu filmele!
Ba pregatit pentru o sarbatoare artistica zgomotos gandita, te trezesti in fata unei premiere evident ratate fiindca lumea a venit "cu sacul mare", ba intri din intamplare, fiindca ai un moment liber si dai de vreun film "adevarat", care depaseste rutina si mediocritatea.
Tocmai am iesit dintr-o vizionare de la care nu asteptam mai nimic, o productie chino-franceza, un film de actiune de serie B, al unui vechi meserias hong-konghez cu peste 30 de filme la activ, Johnny To, care, desi puternic influentat de arta lui Sergio Leone, te incanta prin forta imaginatiei sale si dinamismul montajului. Filmul, cu actiunea plasata in Macao, se intituleaza "Razbunarea" si este istoria unui tata care-si incheie socotelile cu cei care au zdrobit viata fiicei sale.
Un alt film remarcabil am bifat, ieri, la "Un certain regard" - "Samson si Dalila". Ne asteptam sa vedem o grandioasa montare a unuia dintre cele mai celebre capitole ale Bibliei, care a atras in trecut multe ambitii auctoriale si ne-am pomenit in fata unei drame moderne, care demara in sunetele unui indracit cantec folk. Samsonul nostru era un aborigen, iar filmul insusi n-avea a face cu Biblia decat in titlu, fiindca era o drama a mizeriei realizata de australianul Warwick Thornton, tanar aflat la primul sau lungmetraj si favorit cred in competitia pentru trofeul Camera d'Or din acest an.
Interes pentru "Politistul"
In schimb, s-a intamplat sa intru cu legitime mari asteptari la filmul neozeelandezei Jane Campion, prima femeie care a izbutit sa-si asigure un Palme d'Or (in 1992, pentru "Pianul") si care a revenit acum cu "Bright Star", despre o dragoste nefericita a poetului John Keats, film caligrafic, ghiftuit cu versuri clasice si citate epistolare, dar sarac in ceea ce reuseste sa exprime.
In schimb, pe Croazeta se vorbeste foarte mult despre "Politistul" lui Corneliu Porumboiu si despre cel de al doilea film romanesc, "Amintiri din Epoca de Aur" a carui premiera va avea loc miercuri.
Incep sa apara cronicile la "Politist, adjectiv". Influenta revista "Screen International" a scris, de pilda: "Cu acest film, autorul (Porumboiu), distins cu Camera d'Or nu numai ca isi confirma promisiunile debutului, dar marcheaza si un pas inainte in sobrietatea prin care atinge maximumul cu minimum de mijloace". Iar in numarul sau din 17 aprilie, revista "NisiMagna" recomanda cititorilor sai titlul aceluiasi film inca de pe coperta, acordandu-i integral rubrica "Filmul zilei" si laudand umorul discret si inteligent al cineastului roman.
La Pavilionul romanesc, numerosi distributori straini isi manifesta interesul pentru ineditul "polar" romanesc. Sa vedem ce vom face, poimaine, "Amintirile" care, speram, vor lasa si ele o buna amintire juriului de la competitia "Un certain regard".