Luna aceasta, ministrul Apararii va prezenta in cadrul sedintei CSAT un document privind programul strategic de inzestrare-avion multirol. Achizitia se va face in baza unor credite externe iar firma care va livra avionul va fi aleasa in urma unui dialog competitiv. In cursa sunt cinci firme care au propus reprezen�tantilor armatei romane urma�toarele tipuri de aeronave: Eurofighter, F-16, F-18, Gripen si Rafalle. Potrivit cerintelor operationale elaborate de specialistii Statului Major al Fortelor Aeriene (SMFA), armata are nevoie de un numar de 48 de aparate pentru a putea indeplini misiunile de politie aeriana si pentru respectarea angajamentelor internationale. Miza acestui contract estimat la peste patru miliarde de euro este foarte mare iar disputele pe marginea alegerii unui avion nou sau second hand au dus si la destituirea generalului Croitoru, fostul sef al SMFA. Un secretar de stat din MApN a facut, ieri, cateva declaratii privind acest program strategic de inzestrare, incercand sa acrediteze ideea ca MApN nu ar avea nevoie decat de maxim 24 de aeronave multirol. Ideea nu este agreata de militari care spun ca in aceasta situatie nu se pot respecta toate angajamentele internationale si nu pot fi executate toate misiunile de politie aeriana si antrenare a pilotilor. "Necesare nu ar fi chiar 48. Stiu ca NATO ne-au cerut sa avem 12 avioane de lupta si patru avioane de patrulare. Minim 16, deci. Probabil ca 24 ar fi numarul optim de avioane, pentru ca este nevoie sa mai avem alte cateva avioane de rulaj, pentru politia aeriana. Trebuie luat numai numarul necesar de avioane", a declarat Viorel Oancea, secretar de stat in MApN. Oancea a precizat ca este de dorit sa fie achizitionate avioane din generatia a patra, fiind "prea saraci sa cumparam lucruri ieftine". Ieri a avut loc sedinta comuna a Camerei Depu�tatilor si Senatului consacrata aniversarii a 60 de ani de la infiintarea NATO si cinci ani de la aderarea Romaniei la Alianta
Doru DRAGOMIR