Ziua Logo
  Nr. 4475 de luni, 2 martie 2009 
 Cauta:  
  Detalii »
Magazin
Secretul lui Porsche
Porsche e cunoscut in intreaga lume pentru clasicele masini sportive pe care le produce. Insa crearea masinilor nu este singurul domeniu in care compania exceleaza. De exemplu, anul trecut a facut de sase ori mai multi bani din investitii la bursa decat din vanzarea masinilor. Reprezentantii Porsche marturisesc ca investitiile bursiere au un singur scop: implinirea marelui vis al companiei - preluarea celui mai prolific producator de automobile, Volkswagen.
In octombrie 2008, Porsche a dat peste cap bursa de valori cand a dezvaluit, brusc, ca deja detine peste 74% din actiunile Volkswagen, astfel, pana la pre�luarea totala a firmei nemaifiind mult. Prin aceasta declaratie-soc, o actiune a ajuns vertiginos la peste 1000 de euro, VW devenind peste noapte cea mai scumpa companie din lume. Se spune ca investitorii care preconizasera ca valoarea actiunilor vor scadea au pierdut sume de ordinul zecilor de miliarde de euro. Porsche neaga ca ar fi umblat pe cai ilegale si spune ca nu a avut nimic de castigat in urma caderii pietei. Cu toate acestea, o investigatie a fost deschisa de catre statul german pentru a afla adevarul.
Drumurile celor doua mari producatoare de automobile, Porsche si Volkswagen, s-au intersectat cu mult timp in urma. Ferdinand Porsche a fost designerul celebrului Volkswagen Beetle, in anul 1930, masina ce a devenit un simbol al succesului economic al Germaniei in intreaga lume. Ceva mai tarziu el si-a fondat propria companie, care a devenit cunoscuta mai ales pentru linia ei de masini sport extrem de rapide. Porsche este si in prezent o afacere de familie, nepotii lui Ferdinand fiind la conducere. Acum ei intentioneaza sa achizitioneze si Volkswagen - firma de 14 ori mai mare ca Porsche, ce detine cateva din cele mai mari nume europene din domeniul automobilistic, precum Seat, Audi, Lamborghini, Bugatti si Bentley.
In 1930, Ferdinand Porsche a desenat linia celebrului Volkswagen Beetle
La inceputul anilor '90, Porsche a fost serios afectata de recesiune. Atat de serios incat nu se stia daca va supravietui. In 1993, echipa formata din Wendelin Wiedeking (foto), directorul executiv, si Holger Haerter, directorul financiar, a reusit sa repuna firma pe picioare. Au luat riscanta hotarare de a crea noi modele - fara a sti daca acestea vor avea sau nu succes -, au micsorat costurile de productie si, cel mai important lucru, Haerter s-a folosit de numerarul Porsche pentru a patrunde pe piata finaciara. Nu avea prea multa experienta in fabricarea masinilor, dar era un expert in domeniul financiar. Datorita geniului sau, compania s-a apropiat cu pasi mici dar siguri, de implinirea marelui sau vis. Preluarea Volkswagen ar insemna pentru Porsche accesul la utilajele, tehnologia si, mai ales, la banii acesteia.
Legea VW, scut impotriva rivalilor
Din 2005, Porsche a inceput sa investeasca tot mai mult in Volkswagen. Astfel ca pana in septembrie 2008 detinea 35.14% din actiunile Volkswagen. Cand intentiile de preluare au fost facute publice, conducerea VW nu a fost foarte ingrijorata, stiind ca firma le era protejata de "Legea Volkswagen". Aceasta protejeaza compania de preluari ostile, printr-o clauza care spune ca e necesara o majoritate de 80% pentru luarea deciziilor de mare importanta, in cadrul intalnirilor anuale. Conducerea Saxoniei de Jos detine 20,1% din actiuni, blocand momentan orice actiune din partea "invadatorilor"... Porsche trebuie sa darame acest obstacol pentru a-si putea atinge ambitiosul scop.
Porsche 911, o masina de top
Acuzat de specula bursiera
Pana in iulie 2008, industria auto fusese destul de lovita de criza economica mondiala. Cu toate acestea, Volkswagen a reusit sa-si mentina actiunile la un pret ridicat. Stiind ca acest lucru nu va dura vesnic, conducerea companiei a decis sa adopte metoda de vanzare in lipsa - tehnica speculativa care permite investitorilor sa vanda actiuni pe care nu le detin, atunci cand se asteapta ca valoarea lor sa scada, ele putand fi cumparate apoi la preturi mult mai mici.
Lucrul care parea ca va aduce numai beneficii s-a dovedit a fi, de fapt, mana de ajutor data celor care intentionau preluarea Volkswagen. Stirea-bomba a lovit lumea afacerilor pe 26 octombrie 2008: Porsche e fericita detinatoare a 74,1% din actiunile VW.
Acum se asteapta rezultatul investigatiei initiate de statul german pentru a determina daca Porsche ar fi facut sau nu specula cu actiuni pe bursa in ambitioasa tentativa de achizitionare Volkswagen.
Ana MUNTEANU 
 Comentarii: 1 Afiseaza toate comentariile  
Uffffff ziaristii astia is de groaza. Nice cand nu e vorba de pasiun i politice nu-s mai corecti   de Ghita Bizonu'
A r h i v a
     1 comentariu
  Yeti ar putea fi real    
  Salvat de papagali    
 Top afisari / comentarii 
 Are dreptate (3058 afisari)
 Spionati pe Messenger (2598 afisari)
 Jaf cu vaporul (2164 afisari)
 Trasi din nou pe sfoara (1446 afisari)
 Criza divizeaza UE (1418 afisari)
 Sotia lui Tom Cruise, asa cum speram sa n-o mai vedem niciodata: supta la fata, nespalata pe cap si cu oja sarita (3843 afisari)
 Din programul economic transmis de Guvern la CE: Creste varsta de pensionare, iar angajarile in sectorul public, blocate pana in 2011 (2340 afisari)
 Unul dintre multii "politologi" rusi: Se pregateste o lovitura de stat impotriva lui Putin (2218 afisari)
 Nu ti-ai platit rata la banca? Uita de executorii bancari, pentru ca-ti bat la usa cei judecatoresti! (2052 afisari)
 Masacrul de la Fantana Alba, un Monument al suferintei romanesti - SEMNEAZA PETITIA (1909 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2009 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01075 sec.