Guvernul a adoptat zilele trecute, in ultima sedinta de Guvern, noile valori ale taxei de poluare. Taxa si-a schimbat, in cei doi ani de la instituire, atat denumirea cat si formula de calcul, de nenumarate ori.
Dupa numeroase proteste fata de aplicarea ei, atat in 2007, cat si in 2008, taxa continua sa "respire". In acest moment, Executivul lui Boc a decis ca aceasta sa fie scazuta cu o treime fata de valorile din decembrie, cand a fost triplata, devenind, astfel, dubla fata de valorile din iulie 2008, cand se redusese foarte mult fata de valoarea dinainte. Practic, taxa nu se schimba, taxa se transforma! Comisia Europeana (CE) a ramas sa analizeze situatia, dupa ce a trimis un avertisment la scurt timp de la triplarea din vara trecuta.
Dupa publicarea in Monitorul Oficial a noilor valori ale taxei, pentru o masina marca Dacia, cu motor Euro 4 si cu o vechime de 2-3 ani, adusa din spatiul extracomunitar, se va plati o taxa de poluare in valoare de 350 euro. In iulie anul trecut se plateau 175 euro, iar dupa 15 decembrie - 527 euro. Pentru un BMW X5, cu motor Euro 4 si cu o vechime de 4-5 ani, acum se va plati o taxa de 2396 euro, comparativ cu 1198 euro in iulie si 3595 euro in decembrie 2008. De asemenea, pentru un VW Golf, Euro 3, vechime 5-6 ani, se vor plati 1.328 euro, in timp ce in luna iulie 2008 se plateau 664 euro, iar in decembrie anul trecut - 1993 euro. Pentru autoturismele Euro 4, inmatriculate pentru prima data in Romania si UE, cu o capacitatea cilindrica mai mica de 2000 cmc, taxa pe poluare este zero. Aceasta pre�vedere, aparuta o data cu triplarea valorii, se pastreaza si in "varianta Boc" a taxei.
Banii inapoi
Conform unui comunicat de presa al Ministerului Mediului, "noua Ordonanta prevede, pentru autovehiculele achizitionate in vederea inmatricularii in Romania inainte de data de 15 decembrie 2008 si care nu au fost inmatriculate in Romania pana la data intrarii in vigoare a prezentei Ordonante de Urgenta, ca se aplica nivelul taxei pe poluare al variantei din iulie 2008". "Pentru autovehiculele achizitionate in vederea inmatri�cultarii in Romania inainte de data de 15 decembrie 2008 si care au fost inmatriculate in Romania ulterior acestei date, cu plata taxei la nivelul triplat, se restituie, la cerere, diferenta de taxa", se mai arata in document. Procedura de restituire se va sta�bili prin ordin comun al mi�nistrului Mediului si al ministrului Finatelor, in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a Ordonantei de Urgenta privind modificarea OUG 50/2008 pentru instituirea taxei. "Adoptarea acestui nou act normativ s-a impus cu nece�sitate din cauza modificarilor repetate ale cadrului normativ ce reglementeaza aceasta taxa pe poluare si care a generat insta�bilitate legislativa, discrimi�nare intre cetateni, in lipsa unei predictibilitati a situatiei create, dar si proteste sociale de amploare", se arata in comunicatul Ministerului Mediului.
In semestrul II al anului 2008, comparativ cu primul semestru, numarul masinilor second hand inmatriculate in Romania a crescut de trei ori. Mai mult, 52% dintre masinile inmatriculate atunci pentru prima data in Romania au fost mai vechi de 10 ani. In iunie, se inmatricula o masina veche la 5 masini noi, iar in prima parte a lunii decembrie erau 4 masini vechi la una noua.
Vechime Taxa
Import s-h Jul-08 Dec-08 Feb-09
Dacia Euro4 2 - 3 ani 175 527 350
BMW Euro4 4 - 5 ani 1198 3595 2396
VW Golf Euro3 5 - 6 ani 664 1993 1328
Initiativa Sulfinei Barbu
Taxa de prima inmatriculare a aparut in luna ianuarie a anului 2007, la initiativa ministrului Mediului de atunci, Sulfina Barbu. Apoi, in Parlament, taxa a fost modificata si reglementata prin Codul Fiscal, devenind, astfel, o taxa fiscala. Guvernul Tariceanu, din cauza Comisiei Europene care ameninta cu procedura infrigement, a tot modificat taxa. In cele din urma s-a ajuns ca aceasta sa fie calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe, multumind, astfel, oficialii de la Bruxelles,
din luna iulie pana in decembrie 2008. La sfarsitul anului trecut s-a decis ca aceasta sa-si tripleze valorile, starnind nemultumirea CE.