Ziua Logo
  Nr. 4428 de marti, 6 ianuarie 2009 
 Cauta:  
  Detalii »
Cultura
Protectie speciala pentru minuni
Coordonator profesional al sectiei de restaurare pictura pe lemn in Muzeul National de Arta al Romaniei (MNAR), Mihaela Nacu a restaurat icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului de la Manastirea valceana "Dintr-un Lemn". Dupa interventiile asupra picturii, aceasta a fost expusa intr-o vitrina care o protejeaza de microclimatul variabil din monument. Mihaela Nacu a participat la mai multe stagii de pregatire in Olanda, Belgia si Anglia, printre lucrarile restaurate de ea numarandu-se "Portret de femeie" (Memling, sec. XV), "Portret de barbat" (Memling), "Iisus purtandu-si crucea" (Maestrul lui Ecce Homo din Augsburg, sec. XV), "Peisaj olandez" (Van Gotn, sec. XVII), "Uciderea pruncilor" (Bruegel, sec. XVII), "Sfantul Laurentiu" (Antonio de Caro, sec. XIV). De asemenea,
a luat premiul pentru restaurarea portalului regal de la Bazilica Sf. Servaes din Maastricht
Ce ne puteti spune despe icoana?
Sfanta Manastire "Dintr-un Lemn", monument istoric al artei secolelor XVI-XVII, adaposteste o icoana unica facatoare de minuni a Maicii Domnului, pictata pe cealalta latura cu alt subiect iconografic infatisand "Judecata de apoi". Icoana este "unica in tara noastra prin iconografie, tipologie si stil" scria Al. Efremov in volumul sau "Icoane romanesti".
Datarea nu este inca precizata, parerile sunt diferite de la sec. IV la sec. XVI. In secolul XIX, Al. Odobescu mentioneaza existenta reprezentarii celor doua teme iconografice. Din punct de vedere al executiei tehnice, icoana nu este pictata de acelasi mester care a pictat "Judecata de apoi" aceasta din urma fiind prima care a fost pictata. Daca "Judecata" are date convingatoare pentru zona de cultura sarbeasca, infatisarea Maicii Domnului corespunde tehnicii de executie specifica unui atelier bizantin, unui mester care a folosit un model cu o particularitate iconografica pe care o gasim la Constantinopol, pictata potrivit traditiei de catre evanghelistul Luca. Este vorba de scrisul in greaca de pe vesmantul (maforionul) Maicii Domnului fragment din psalmul 44 care apare ca influenta a poeziei liturgice in pictura paleologa: "Toata slava Fiicei Imparatului este inauntru, imbracata cu tesaturi de aur si prea infrumusetata".
De ce considerati ca aceasta icoana a necesitat o restaurare complexa, speciala?
Restaurarea acestei icoane a fost din multe puncte de vedere o problema complexa si o confirmare a incercarilor pe care trebuie sa le intampini pe calea apropierii de Dumnezeu, fie chiar prin activitatea de restaurare a unei icoane. Fiecare icoana este un caz, cu date particulare cu un diagnostic diferit, determinat de factori diversi.
Complexitatea restaurarii icoanei facatoare de minuni de la "Dintr-un lemn" se datoreaza mai multor elemente diverse: apartenenta, locul de conservare in biserica, icoana aflata in cult, icoana considerata miraculoasa, tema iconografica, stare de conservare etc. Icoana suferise un proces de restaurare incorect in anul 2003. In 2004, a prezentat un proces activ de intunecare a imaginii si un proces activ de biodegradare care afectase suportul, stratul pictural, liantii, intreg echilibrul conceptiei tehnice originale. Fiind o icoana de tezaur, urgenta particulara, am selectat anumite interventii de restaurare in functie de continutul spiritual, teologic, estetic si de toti factorii amintiti, identificand valorile de salvat, interpretandu-le critic si respectand conventiile internationale de restaurare.
Icoana nu este o simpla manifestare a artei crestine si nici restaurarea doar o problema tehnica. La cererea ministrului Culturii de la acea data, a PS Gherasim, Episcopul Ramnicului, a maicii Starete de la manastire si a istoricilor de arta, am redactat un proiect sustinut de investigatiile stiintifice necesare pentru determinarea cauzelor degradarii si stabilirea tratamentului.
Chiar daca era o urgenta si exista avizul ministrului, functionarii au tergiversat inceperea salvarii icoanei pana in 2007.
Cum ati rezolvat problema conservarii in situ?
Dupa eradicarea atacului biologic si finalizarea procesului de restaurare prin metode moderne in ce priveste alegerea materialelor si aplicarea lor raportandu-ne la diagnosticul complicat, am precizat problemele conservarii in situ a icoanei. Pentru prima data in Romania, am decis sa fie protejata de factorii de microclimat, umiditate excesiva, variatii mari de umiditate si alte cauze de degradare prin montarea acesteia intr-o vitrina conceputa special pentru ea, de catre firma italiana Goppion care proiectat un sistem similar si pentru Mona Lisa a lui Leonardo Da Vinci si alte muzee importante din lume. Icoana si vitrina au fost sfintite in octombrie. Alaturi de mine, au contribuit la restaurare eleva mea, expert Camelia Comsia si un numar de specialisti biologi, chimisti, fizicieni care, prin investigatiile lor, au determinat prelungirea vietii unei icoane unice.
Cristina NASTASE 
 Comentarii: 2 Afiseaza toate comentariile  
Mai bine   de Eufrosin
Sa vedem ce spune Cuvantul Lui DUMNEZEU , prin Sfintii Apostoli :   de xViorel
A r h i v a
  Aventura planetelor    
  Pictura ancestrala    
  Stiri pe scurt    
 Top afisari / comentarii 
 Pregatiti-va pentru razboiul din Ucraina (4766 afisari)
 Secretele familiei Travolta (4247 afisari)
 Vremea cand ataca uliii (2286 afisari)
 Aviatia militara intra in colaps (2209 afisari)
 Gaza incercuita (2096 afisari)
 Teapa rusească: Comisarul european pentru energie recunoaște că nu s-a așteptat la sistarea gazului rusesc către Europa  (886 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2009 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02694 sec.